Självkörande buss på Lidingö?

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Liberalerna i landstinget och i Lidingö kommun vill testa förarlösa bussar mellan Lidingöbanan och Lidingö centrum - Läs här hur det är tänkt!

Det skulle till relativt låga kostnader koppla samman Lidingö centrum med södra Lidingö, förbättra resmöjligheterna för Lidingöborna och göra att även den spårbundna trafiken kan utnyttjas mer effektivt.

– Självkörande bussar skulle ge kollektivtrafikanterna möjlighet till flexiblare resor, en ökad frihet som vi vill att fler stockholmare på sikt ska få ta del av. Om försöket faller väl ut ser vi framför oss att de förarlösa bussarna blir permanenta, på fler ställen i Stockholms län. Det skulle få landstingets kollektivtrafikresurser att räcka längre och göra att vi kan utnyttja hela kollektivtrafiksystemet mer effektivt, säger Sara Svanström, vice ordförande (L) i landstingets trafiknämnd.

Det finns flera fördelar med den förarlösa tekniken, den är kostnadseffektiv och kan göras mer flexibel än traditionell kollektivtrafik som går enligt fastställd tidtabell och linjenät. Liberalerna vill därför se ett försök med förarlösa fordon mellan Lidingöbanan och Lidingö Centrum för att på sätt binda ihop södra ön och Lidingö centrum bättre.

– Vi ser fram emot att kunna genomföra ett innovativt och teknikvänligt försök med självkörande bussar här på Lidingö. Ett nytt flexibelt sätt att resa gör vardagen enklare och kollektivtrafiken mer attraktiv vilket är bra för både klimatet och för närmiljön i de egna kvarteren, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsråd på Lidingö.

Runt om i världen pågår flera försök med förarlösa fordon. Även i Stockholm finns intressenter som vill testa självkörande bussar i Kista. Från och med 1 juli i år har transportstyrelsen underlättat möjligheterna att bedriva testverksamhet för självkörande fordon på allmän väg. Men även med de nya reglerna krävs att en person finns i eller utanför fordonet, som ansvarig förare. Detta medför att de ännu inte kan franmföras helt förarlöst. Detta behöver ändras, så snart praktiska försök visar att säkerheten är god. Lidingöliberalerna hänvisar bland annat till en artikel i RT-Forum som handlar om självkörande bussar i schweiziska Sion, läs den HÄR!

– Att myndigheter fungerar som bromsklossar för testbäddar och försök med nya tekniker riskerar göra att Sverige och Sveriges teknikföretag tappar i innovationskraft och relevans. Vi måste våga satsa mer på framtidens miljövänliga och effektiva teknik, säger Göran Tegnér (L), ledamot i teknik- och fastighetsnämnden på Lidingö.

Hur vi reser håller på att genomgå flera stora teknikskiften med stor potential till snabbare, smidigare och miljövänligare resor. Eldrivna fordon och förarlösa fordon tillhör de som ligger närmast i tiden. Landstinget som har ansvar för kollektivtrafik har en unik möjlighet att möjliggöra så att innovativa lösningar och nya tekniker får möjlighet att testas.

Hur realistiskt det är att projektet blir verklighet återstår att se, Liberalerna är i opposition i Lidingö kommun men den här idén är ju på intet sätt partibunden så hoppet för dem är att fler partier och framför allt Moderaterna hänger på.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nyckelchef till SMP

SMP Parts har fått en ny chef för inköp och logistik – Carina Hägglund kommer att ingå i koncernledningen och får ansvar för företagets leverantörssamarbeten.

Förarlösa gruvtransporter

Ett lovande tecken på att gruvindustrin hunnit en bit på väg i sin återhämtning är att Rio Tinto nu gör en satsning på bortåt fem miljarder US-dollar för att öka produktiviteten. Bland annat investeras stort i teknik som omvandlar gruvtruckar från Komatsu och Caterpillar till självkörande.

Förtätning i Lund

Sliten bro repareras

Mycket ska bli mer

Kontrollerad glasåtervinning gör miljön till vinnare

Färre transporter, minskade utsläpp och fräschare återvinningsstationer. Det är några av de fördelar som utlovas med hjälp av de nivåmätare som i ungefär ett års tid funnits utplacerade på återvinningsbehållare för glas runt om i landet.

Nyhetsbrev

Nytt sätt att strypa cancerceller

Ny finansieringsform för järnvägsfordon

Plus

Matka håller ställningarna

Nordens största resemässa, Matka i Helsingfors noterar nära 71600 besökare i år - Ungefär lika många som förra årets mässa, läs mer här!

Butiksrånen blir färre

Nu kan Hemfrids kunder få hjälp med datorn

Regeringen vill strypa rut- och bidragsfusk

Rusning till butikerna med starköl på hyllorna

Bäst på att samla pant

Mora IK Ungdom från Dalarna vann Pantameras miljötävling Föreningskampen.

Coop-butiken krymper i centrala Eslöv

Gamla butiken flyttar – samtidigt som en helt ny byggs upp.

Myndighetskrångel slår mot gruvnäringen

Kaos i beslutsordningen hotar utveckling och jobb i Norrbotten. Det hävdar nio lokalt verksamma S-politiker som är mycket kritiska till hur statliga myndigheter sätter käppar i hjulen för gruvnäringen.

Upprop för cirkulär ekonomi

Miljarder att tjäna på att cirkulera material

Sverige förlorar minst 42 miljarder kronor varje år. Det är budskapet i en ny forskningsrapport som visar att stora ekonomiska värden går förlorade genom att utslitna material och produkter inte tas till vara resurseffektivt.

Han talar om betongskydd

Björn Hestner, från Svensk Industriutveckling AB, SIU, ska tala om renovering och förebyggande ytskydd på betong, på Ytskyddkonferensen i Göteborg den 7-8 februari.

Rekordår för life science i Skandinavien

Under 2017 fördubblades kapitalet som investerades i sektorn i Skandinavien jämfört med föregående år. Det visar en färsk rapport från Industrifonden.

Lättfyllning på svårt ställe

Renoveringen av Göta kanal tuffar vidare, snart drar det största jobbet hittills igång – en ny kanalbank.

Modern förskola i två plan

Umeå får en ny förskola med sex avdelningar, ett uppdrag som gått till Sellbergs Entreprenad.

Täby växer

Veidekke har slutfört ett optionsavtal från 2011 och förvärvat en fastighet i Täby. Tanken nu är att bygga 56 småhus.

Med sikte på Göteborg

Efter flera framgångsrika år med hjälpmedelsmöten i Skåne, 7-klövern och Stockholm är det 2019 dags för Göteborg. – Den typen av möte som vi arrangerar har saknats i västra Sverige, säger Petrus Laestadius, vice vd Swedish Medtech.

EUs plaststrategi presenterad

Plaststrategi kan ge svenska investeringar

Säkerhet viktigare i skolan

Badhusbyggen i Nacka

Julen lyfte Marimekko

Delete till Gällivare

En vecka kvar!

Han går från från Arla till transportbolag

Uppflyttning för Immunicum

Hemfrids appar snart i full gång

Tröskelvärdena har höjts

Lyfthandbok i ny utgåva

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.1