Tidningsannons ledde till ett liv i skördaren

| Av Markus Jacobsson | Skog Supply | Tipsa redaktionen

"Helt ärligt hade jag aldrig sett en skogsmaskin i hela mitt liv"

– När jag kom på den briljanta idén att jag skulle köra lastbil så fanns det ingen utbildning för det just då. Däremot såg jag en annons i tidningen där bland annat flera skogsbolag sökte folk till en skogsmaskinförarutbildning.

Så börjar historien om hur Jennie Sandström Borglund, 37 år, från Sundsvall började sin karriär som skogsmaskinförare.

Annonsen hon såg i Sundsvalls Tidning lades ut av flera skogsbolag tillsammans med Länsstyrelsen och Arbetsförmedlingen. Det var en intensivutbildning på ett halvår, och det var aldrig någon fråga om hon skulle nappa på erbjudandet eller inte.

– Så jag tänkte "ja men vad fasen, det är klart, skogsmaskin, spännande! Om det inte blir till att köra timmerbil ja då blir det skogsmaskin!", säger Jennie Sandström Borglund och skrattar.

– Så jag kastade iväg en ansökan bara sådär, på vinst och förlust.

En dröm om att köra lastbil
För tolv år sedan, när Jennie var 25 år, kände hon att jobbet som säljare inte riktigt var hennes drömjobb.

– Jag har alltid velat köra lastbil. Det har varit min stora dröm, att åka långtradare genom USA, det har det varit ända sedan jag var liten. Förmodligen för att jag åkte lastbil med morfar när jag var yngre. Jag tycker att det är superhärligt.

Men det är inte alla i familjen som delar den bilden.

– Pappa tyckte att jag skulle göra något vettigt med mitt liv, så då var det administration framför någonting annat han tyckte att jag skulle göra. Men han som dömde ut mig mest när jag till slut sökte utbildningen har tolv år senare vänt om, ingen är så stolt över mig som min far.

Panikartad upplevelse
Hennes impulsiva beslut att skicka iväg ansökan till skogsmaskinförarutbildningen ledde till en panikartad upplevelse när hon till slut blev kallad till en intervju för utbildningen.

– Helt ärligt hade jag aldrig sett en skogsmaskin i hela mitt liv, så det blev helt panikartat när jag blev kallad till intervju. Så jag åkte och hälsade på en person som jagar med pappa. Han hade en maskin, så till slut fick jag se en skogsmaskin.

Som ett tv-spel
När hon väl började utbildningen i Sollefteå trivdes hon väldigt bra. Det var dock lite kämpigt att bo som ensamstående i Sundsvall med en dotter som gick på dagis där, och samtidigt gå utbildningen i Sollefteå. Men hon trivdes bra och träffade väldigt trevliga människor som hon har kontakt med än i dag. Trots att hennes tekniska kunskaper var begränsade fann hon en glädje i att köra skördare.

– Jag kunde ingenting, och jag var tydlig med det från början och sa att "jag kan ingenting om el, jag kan ingenting om hydraulik och jag kan verkligen ingenting om att skruva", men lärarna var väldigt bra och la utbildningen på en bra nivå. Det var nog även bra för de stöddiga grabbarna som tyckte att de kunde allting trots att de kanske inte gjorde det egentligen.

Vad var det som du fastnade för under utbildningen?
– Att det är som ett stort tv-spel. Du sitter där med spakarna och det är som ett jättestort tv-spel. Att köra skördare var ju min grej, skotare fungerar inte för att jag är livrädd för att tippa, säger hon och skrattar högt.

Hon fortsätter:

– Att lära sig att med exakt precision rikta hur du fäller, att du fäller exakt dit du har tänkt, det är skithäftigt. Det tycker jag än i dag.

Alla märken är samma lika
Och i dag, sedan ungefär en månad tillbaka, arbetar hon för Tynderö Skog och Såg, som är hennes fjärde arbetsgivare efter att hon gick ut utbildningen. Under åren har hon kört flertalet John Deere-skördare – en 870, en 1070, och en 1270. Däremellan körde hon en Logset 6HP, och idag kör hon en John Deere 1470.

Vad gillar du med din maskin?
– Den är så stor! Alltså det är en jättestor maskin, den är stark. Det går inte att jämföra med gallringsskördare. Man behöver inte fundera en extra gång om det är stora träd när man är iväg och kör.

Du har ju testat flera olika modeller, finns det någonting du saknar hos den du kör nu?
– Jag har blivit lite bortskämd, på Logset-maskinen satt fläkten längst bak på motorn så det var väldans tyst i hytten på den. På den jag har nu sitter fläkten precis bakom ryggen. Jag kommer ihåg första dagen jag körde den, när fläkten väl vände så höll jag på att tvärdö, säger hon och skrattar. Det låter mycket mer i en sådan hytt. Det är väl det jag har haft svårt att vänja mig vid, när jag har haft det så tyst i Logset-maskinen.

Du har ändå kört många John Deere-maskiner, är du märket trogen?
– Nej, där är jag öppen faktiskt. I sociala medier kan det bli mycket "du kör fel märke, du kör fel färg, byt till den och den så ska du se att det blir bra". Men i det stora hela tänker jag att det är ungefär samma lika, sen ser de olika ut men de fungerar på samma vis och utför samma saker. När jag jobbade hos min förra arbetsgivare så bytte han från John Deere till Logset och jag tänkte "vad tusan ska det hjälpa?" men det funkade också.

För att bli en bra maskinförare menar Jennie att man först och främst måste kunna arbeta självständigt, frihet under ansvar. Sedan bör man även vara lyhörd, noggrann och lugn.

– Det ska ju blir ett bra resultat, det du håller på med. Du måste leverera det kunden vill ha. Det går inte att slappjobba, komma hit och sitta av sina timmar och tro att det blir bra. Så är det inte. Att köra skogsmaskin är nog mer en livsstil än ett jobb. Jag menar, man blir ju inte miljonär av att sitta här och fälla träd, det är i regel långa dagar, mörka dagar, nätter och kvällar.

Det må vara en livsstil, men inte alltid en särskilt behaglig en, enligt Jennie, som säger att det ofta kan vara mycket stressigt att vara skogsmaskinförare.

– Det är väldigt pressat, så är det ju. Nu har jag precis bytt arbetsgivare men tidigare körde vi som entreprenör för ett stort skogsbolag och då fick man hela tiden höra att det skulle ökas i produktion, det skulle ökas i kvalitet, det var en sån jädra stress. Det kändes som att det inte spelade någon roll, hur hårt man än låg i så var det ändå alltid för lite.

Hon menar att det är en effektivisering som i slutändan drabbar de som kör. Under åren har det blivit tuffare.

– Tyvärr är det så att skogsbolagen pressar priserna för entreprenörerna som i sin tur måste skära ner för oss, så är det ju. Branschen har tyvärr blivit så. Jag har svårt att se hur de ska locka in yngre i det här, man måste nästan ha ett rejält stort intresse för att köra skogsmaskiner.

I dag har Jennie en lugnare tillvaro och hon arbetar för tillfället i ett bostadsområde på uppdrag av kommunen. Att börja arbeta med något annat, det finns inte på kartan.

– Jag skulle just nu inte vilja göra något annat än det här. Efter så många år tycker jag fortfarande att det är toppen. Kanske inte om du frågar mig en dag när det är 35 minusgrader och jag har problem med hydraulslangen, då kanske jag inte tycker att det är så himla toppen.

– Men man hackar i sig det och sen har man glömt det. Det är ungefär som att föda barn, man har glömt det när ungen väl är ute, säger hon och skrattar.
Mer om: min maskin


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Kommentarer

Karina Pedersen
Så skönt att höra att en tjej kör skogsmaskin. Dig skulle vi gärna anställa hos oss på Askungen Vital AB ( vi återför aska till skogen, med ombyggda skotare ), det behövs flera som dig. Både din inställning och att du är tjej, det behövs båda kön i alla branscher, så jag blev så glad för det du skrev. Och jag håller med om att Skogsindustrin gräver sin egen gran vid att pressa entreprenörerna och de anställda för mycket på pris och kvantitet och samtidigt ställa större och större krav på kvalitet
Lite som att kräva av någon att de skulle dansa ballet i trätofflor till musik av AC/DC. Det hänger inte ihop och det blir inte bra!!!
Man skrämmar folk bort från branschen, som är den bransch där framtidens hållbar lösningar finns!!. Vi skall vara rädda om skogen och mäniskorna som jobbar där.
Med vänlig hälsning
Karina Pedersen Askungen Vital AB

Markus Jacobsson
Hej,
Trevligt att du gillade texten. Vill vara tydlig här med att det här är en artikel som jag har författat, jag intervjuade Jennie inför det här reportaget. Det är alltså inte ett åsiktsinlägg från henne.

Eftersom det ser ut på det viset så nås hon inte direkt av det du skriver. Jag kan uppmärksamma henne om att du har kommenterat artikeln.

Vänligen
Markus Jacobsson
Redaktör Skog Supply

Karina Pedersen
Åh så dum jag är. Det skulle jag ju ha tänkt på. Men det är bra skrivit och jag skulle gärna att du uppmärksammar henne på det.

Ha det så bra
Med vänlig hälsning
Karina Pedersen

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Nyhetsbrev

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Företag gillar kollektivavtal

60 procent av Sveriges företag vill ha kollektivavtal. Främsta orsaken är att avtalen förbättrar relationen med de anställda och ger företaget bättre anseende på marknaden. Det framkom vid Arbetsmarknadsekonomiska rådets presentation av rapporten "Hur fungerar kollektivavtalen?"

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Förpackningsinsamlingen vill växla upp

Sverige är bland de bästa i klassen i Europa på att samla in och återvinna förpackningar. Men FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, som sköter verksamheten, vill gå ännu längre. Nu efterlyser de politiska beslut som gör det möjligt.

Siljansnäs får nytt utsiktstorn

Ett nytt utsiktstorn ska byggas i Siljansnäs, det står klart sedan Naturvårdsverket beviljat Länsstyrelsen medel.

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.24