23948sdkhjf

Tidningsannons ledde till ett liv i skördaren

| Av Markus Jacobsson | Skog Supply | Tipsa redaktionen

"Helt ärligt hade jag aldrig sett en skogsmaskin i hela mitt liv"

– När jag kom på den briljanta idén att jag skulle köra lastbil så fanns det ingen utbildning för det just då. Däremot såg jag en annons i tidningen där bland annat flera skogsbolag sökte folk till en skogsmaskinförarutbildning.

Så börjar historien om hur Jennie Sandström Borglund, 37 år, från Sundsvall började sin karriär som skogsmaskinförare.

Annonsen hon såg i Sundsvalls Tidning lades ut av flera skogsbolag tillsammans med Länsstyrelsen och Arbetsförmedlingen. Det var en intensivutbildning på ett halvår, och det var aldrig någon fråga om hon skulle nappa på erbjudandet eller inte.

– Så jag tänkte "ja men vad fasen, det är klart, skogsmaskin, spännande! Om det inte blir till att köra timmerbil ja då blir det skogsmaskin!", säger Jennie Sandström Borglund och skrattar.

– Så jag kastade iväg en ansökan bara sådär, på vinst och förlust.

En dröm om att köra lastbil
För tolv år sedan, när Jennie var 25 år, kände hon att jobbet som säljare inte riktigt var hennes drömjobb.

– Jag har alltid velat köra lastbil. Det har varit min stora dröm, att åka långtradare genom USA, det har det varit ända sedan jag var liten. Förmodligen för att jag åkte lastbil med morfar när jag var yngre. Jag tycker att det är superhärligt.

Men det är inte alla i familjen som delar den bilden.

– Pappa tyckte att jag skulle göra något vettigt med mitt liv, så då var det administration framför någonting annat han tyckte att jag skulle göra. Men han som dömde ut mig mest när jag till slut sökte utbildningen har tolv år senare vänt om, ingen är så stolt över mig som min far.

Panikartad upplevelse
Hennes impulsiva beslut att skicka iväg ansökan till skogsmaskinförarutbildningen ledde till en panikartad upplevelse när hon till slut blev kallad till en intervju för utbildningen.

– Helt ärligt hade jag aldrig sett en skogsmaskin i hela mitt liv, så det blev helt panikartat när jag blev kallad till intervju. Så jag åkte och hälsade på en person som jagar med pappa. Han hade en maskin, så till slut fick jag se en skogsmaskin.

Som ett tv-spel
När hon väl började utbildningen i Sollefteå trivdes hon väldigt bra. Det var dock lite kämpigt att bo som ensamstående i Sundsvall med en dotter som gick på dagis där, och samtidigt gå utbildningen i Sollefteå. Men hon trivdes bra och träffade väldigt trevliga människor som hon har kontakt med än i dag. Trots att hennes tekniska kunskaper var begränsade fann hon en glädje i att köra skördare.

– Jag kunde ingenting, och jag var tydlig med det från början och sa att "jag kan ingenting om el, jag kan ingenting om hydraulik och jag kan verkligen ingenting om att skruva", men lärarna var väldigt bra och la utbildningen på en bra nivå. Det var nog även bra för de stöddiga grabbarna som tyckte att de kunde allting trots att de kanske inte gjorde det egentligen.

Vad var det som du fastnade för under utbildningen?
– Att det är som ett stort tv-spel. Du sitter där med spakarna och det är som ett jättestort tv-spel. Att köra skördare var ju min grej, skotare fungerar inte för att jag är livrädd för att tippa, säger hon och skrattar högt.

Hon fortsätter:

– Att lära sig att med exakt precision rikta hur du fäller, att du fäller exakt dit du har tänkt, det är skithäftigt. Det tycker jag än i dag.

Alla märken är samma lika
Och i dag, sedan ungefär en månad tillbaka, arbetar hon för Tynderö Skog och Såg, som är hennes fjärde arbetsgivare efter att hon gick ut utbildningen. Under åren har hon kört flertalet John Deere-skördare – en 870, en 1070, och en 1270. Däremellan körde hon en Logset 6HP, och idag kör hon en John Deere 1470.

Vad gillar du med din maskin?
– Den är så stor! Alltså det är en jättestor maskin, den är stark. Det går inte att jämföra med gallringsskördare. Man behöver inte fundera en extra gång om det är stora träd när man är iväg och kör.

Du har ju testat flera olika modeller, finns det någonting du saknar hos den du kör nu?
– Jag har blivit lite bortskämd, på Logset-maskinen satt fläkten längst bak på motorn så det var väldans tyst i hytten på den. På den jag har nu sitter fläkten precis bakom ryggen. Jag kommer ihåg första dagen jag körde den, när fläkten väl vände så höll jag på att tvärdö, säger hon och skrattar. Det låter mycket mer i en sådan hytt. Det är väl det jag har haft svårt att vänja mig vid, när jag har haft det så tyst i Logset-maskinen.

Du har ändå kört många John Deere-maskiner, är du märket trogen?
– Nej, där är jag öppen faktiskt. I sociala medier kan det bli mycket "du kör fel märke, du kör fel färg, byt till den och den så ska du se att det blir bra". Men i det stora hela tänker jag att det är ungefär samma lika, sen ser de olika ut men de fungerar på samma vis och utför samma saker. När jag jobbade hos min förra arbetsgivare så bytte han från John Deere till Logset och jag tänkte "vad tusan ska det hjälpa?" men det funkade också.

För att bli en bra maskinförare menar Jennie att man först och främst måste kunna arbeta självständigt, frihet under ansvar. Sedan bör man även vara lyhörd, noggrann och lugn.

– Det ska ju blir ett bra resultat, det du håller på med. Du måste leverera det kunden vill ha. Det går inte att slappjobba, komma hit och sitta av sina timmar och tro att det blir bra. Så är det inte. Att köra skogsmaskin är nog mer en livsstil än ett jobb. Jag menar, man blir ju inte miljonär av att sitta här och fälla träd, det är i regel långa dagar, mörka dagar, nätter och kvällar.

Det må vara en livsstil, men inte alltid en särskilt behaglig en, enligt Jennie, som säger att det ofta kan vara mycket stressigt att vara skogsmaskinförare.

– Det är väldigt pressat, så är det ju. Nu har jag precis bytt arbetsgivare men tidigare körde vi som entreprenör för ett stort skogsbolag och då fick man hela tiden höra att det skulle ökas i produktion, det skulle ökas i kvalitet, det var en sån jädra stress. Det kändes som att det inte spelade någon roll, hur hårt man än låg i så var det ändå alltid för lite.

Hon menar att det är en effektivisering som i slutändan drabbar de som kör. Under åren har det blivit tuffare.

– Tyvärr är det så att skogsbolagen pressar priserna för entreprenörerna som i sin tur måste skära ner för oss, så är det ju. Branschen har tyvärr blivit så. Jag har svårt att se hur de ska locka in yngre i det här, man måste nästan ha ett rejält stort intresse för att köra skogsmaskiner.

I dag har Jennie en lugnare tillvaro och hon arbetar för tillfället i ett bostadsområde på uppdrag av kommunen. Att börja arbeta med något annat, det finns inte på kartan.

– Jag skulle just nu inte vilja göra något annat än det här. Efter så många år tycker jag fortfarande att det är toppen. Kanske inte om du frågar mig en dag när det är 35 minusgrader och jag har problem med hydraulslangen, då kanske jag inte tycker att det är så himla toppen.

– Men man hackar i sig det och sen har man glömt det. Det är ungefär som att föda barn, man har glömt det när ungen väl är ute, säger hon och skrattar.
Mer om: min maskin


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Kommentarer

Karina Pedersen
Så skönt att höra att en tjej kör skogsmaskin. Dig skulle vi gärna anställa hos oss på Askungen Vital AB ( vi återför aska till skogen, med ombyggda skotare ), det behövs flera som dig. Både din inställning och att du är tjej, det behövs båda kön i alla branscher, så jag blev så glad för det du skrev. Och jag håller med om att Skogsindustrin gräver sin egen gran vid att pressa entreprenörerna och de anställda för mycket på pris och kvantitet och samtidigt ställa större och större krav på kvalitet
Lite som att kräva av någon att de skulle dansa ballet i trätofflor till musik av AC/DC. Det hänger inte ihop och det blir inte bra!!!
Man skrämmar folk bort från branschen, som är den bransch där framtidens hållbar lösningar finns!!. Vi skall vara rädda om skogen och mäniskorna som jobbar där.
Med vänlig hälsning
Karina Pedersen Askungen Vital AB

Markus Jacobsson
Hej,
Trevligt att du gillade texten. Vill vara tydlig här med att det här är en artikel som jag har författat, jag intervjuade Jennie inför det här reportaget. Det är alltså inte ett åsiktsinlägg från henne.

Eftersom det ser ut på det viset så nås hon inte direkt av det du skriver. Jag kan uppmärksamma henne om att du har kommenterat artikeln.

Vänligen
Markus Jacobsson
Redaktör Skog Supply

Karina Pedersen
Åh så dum jag är. Det skulle jag ju ha tänkt på. Men det är bra skrivit och jag skulle gärna att du uppmärksammar henne på det.

Ha det så bra
Med vänlig hälsning
Karina Pedersen

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk-svenskt samarbete ska ge mer vinterutrustning

Ett större utbud av vinterutrustning utlovas när två företag på varsin sida gränsen samarbetar.

Frukträddare växer vidare i kampen mot matsvinn

Inför Återvinningsgalans stundande tioårsjubileum inleder vi nu en serie nedslag hos tidigare vinnare i olika kategorier.

Sodexo Norden byter HR-chef

Maskinstölderna fortsätter öka

Stölderna av entreprenadmaskiner och traktorer har blivit fler jämfört med förra året, visar Larmtjänsts statistik.

AR Packaging till börsen

Homemaid får tillförordnad vd

Nyhetsbrev

Avancerad dubbeldekorering

KraussMaffei visade unik dubbeldekorering med IMD och IML, på Fakuma.

De bygger megaanläggning för logistik

Viared utanför Borås får ett rejält tillskott av logistikyta när den 83 000 kvadratmeter stora terminalen står klar.

De gör "Skitrent" i Malmö

I mars startade två 20-åriga killar städbolaget Skitrent efter att ha tröttnat på äckliga restaurangtoaletter.

Berendsens vd kan bli Årets VD

JEC Group kungör ny ledning

Eric Pierrejean efterträder.....

Detta är en av världens bästa arbetsplatser

Sweco pusslar i Skåne

Japaner får stororder från Boliden

Första månaden med eldrift på Jutlandica

Stena Jutlandica ska gå på el mellan Danmark och Sverige. Nu har man kört en månad i skarpt läge.

Kubal anmäld för miljöbrott

Länsstyrelsen i Västernorrlands län har lämnat in en polisanmälan om aluminiumsmältverket Kubikenborg Aluminium, Kubal, i Sundsvall har gjort sig skyldigt till miljöbrott.

Plus

Växla värmen rätt

Många företag vill ta vara på värme från olika processer och värmeväxlare är därför ett vanligt inslag hos de flesta. Det finns många olika typer att välja mellan och det är inte alltid lätt att veta vad man behöver och vad man bör tänka på inför köpet.

Starka avyttrar fabriksbetong

Fortsatt ökad försäljning för Volvo CE

God efterfrågan på flertalet marknader gör att Volvo CE i hög grad medverkar till att Volvogruppen gör sitt hittills starkaste resultat för tredje kvartalet.

Premiär mot förpackningsindustrin

Wemo Automation AB visade nya Xpacker, på Fakuma.

Recipharm lägger inte ner i Höganäs

Förra året meddelande bolaget att de bommar igen företagets anläggningar i Höganäs och Stockholm. Nu kommer nya besked.

Risk för brist på PA66 fram tills 2021

Situationen är komplicerad och kommer så förbli ett bra tag till. 

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

3

Dubbdäcksforskare står på sig

Samtliga påståenden om felaktigheter tillbakavisas.

Ny VD i Smurfit Kappa

Hon skrev bästa avhandlingen

Fler logopeder för bättre strokerehab

Snabbspår lyfter Hansa

Rusning efter Interrail-kort

Ny marknadschef

Hållbart för medvetna

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

Tiptapp överklagar

Global Handwashing Day 15 oktober

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188