Får fortsatt förtroende

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Strukton Rail tar hem ansvaret för basunderhåll på Svealandsbanan i Mälardalen, mellan Södertälje och Valskog. Uppdraget kommer från Trafikverket och startar 1 oktober 2018.

Strukton ansvarar redan idag för underhållet på Svealandsbanan. Det nya kontraktet innebär att Strukton fortsätter det långsiktiga arbetet för att hålla järnvägen i bra skick och bidra till en punktlig tågtrafik.

‒ Vi gläds åt att det blir en fortsättning. Det nya uppdraget är ett kvitto på att Trafikverket är nöjda med våra insatser och det goda samarbetet vill vi fortsätta, säger Joakim Ahlström, arbetschef på Strukton Rail.

Sammanlagt är det 138 växlar och 196 kilometer järnväg med tillhörande teknik som ingår i Svealandsbanan. I uppdraget ingår att underhålla och säkerhetsbesiktiga bana, el och signaler. Under vintern röjer Strukton spår, växlar och järnvägsstationer från snö och is, och preparerar plattformarna mot halka.

Uppdraget gäller till 30 september 2023 och kan därefter förlängas med två år. Kontraktet är värt drygt 256 mkr.

Läs också: Intensivutbildning löser kompetensbrist

Svealandsbanan är en elektrifierad bana som tar både gods- och persontrafik. Den byggdes om på 1990-talet och är därmed en av Sveriges yngsta järnvägar. Undantag är sträckan Eskilstuna – Rekarne – Valskog som rustades upp istället för att byggas om.

Läs också: Nytt onlinesystem för tåg

Banans totala längd är 196 km inklusive dubbelspåren på sträckan mellan Nykvarn och Läggesta samt mellan Eskilstuna och Folkesta.

Nu pågår ytterligare en utbyggnad med dubbelspår mellan Strängnäs och Härad. Projektet omfattar en närmare tre kilometer lång tunnel och nytt stationshus i Strängnäs. Allt beräknas vara klart sommaren 2018.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Nyhetsbrev

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Företag gillar kollektivavtal

60 procent av Sveriges företag vill ha kollektivavtal. Främsta orsaken är att avtalen förbättrar relationen med de anställda och ger företaget bättre anseende på marknaden. Det framkom vid Arbetsmarknadsekonomiska rådets presentation av rapporten "Hur fungerar kollektivavtalen?"

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123