Volvogrävare på räls

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Volvo minskade rumpomfånget på en redan smal grävare med tre avgörande centimetrar, ett beslut som inneburit ett uppsving för Swecon på en ny och het marknad.

Boden. I Swecons Loadupnorthmonter fanns en rälsanpassad hjulgrävmaskin, en Volvo EWR150E och en modell som i sitt rälsanpasade skick fått en riktig rush försäljningsmässigt under 2017 förklarar Peter Bäck, Swecons produktspecialist för grävmaskiner.

Det har verkligen exploderat.

Nya lagkrav när det gäller till exempel tippskydd har gjort att marknaden är het, Swecon har dock inte kunnat delta på just denna marknad förrän ganska nyligen – Volvos hjulgrävare har varit för stora för att få användas på dubbelspår.

– Kunderna har velat ha det men vi har fått tacka nej, säger Peter Bäck.

Swecon har framfört önskemålen till Volvo, det som krävdes var en mindre maskin – för att få användas på dubbelspår får svängradien vara högst 1 700 millimeter men den minsta modell den svenska tillverkaren haft i produktion klarade bara 1 720 millimeter.

I fjol löstes äntligen problemet genom en specialbyggd motvikt, maskinen får därför en bakre svängradie på 1 690 centimeter och klarar därför kraven för spårarbete.

Motvikten är tillverkad speciellt för Sverige och de svenska kunderna, kommenterar Peter Bäck.

Swecon vilade inte på hanen när grundmaterialet nu fanns till handa, den första motvikten levererades för lite drygt ett år sedan och Swecon lejde direkt ut rälsanpassningen till CD Group och Rosenqvist Rail.

Läs också: Matig Merlo med massa redskap

– Vi levererar en standardprodukt i rätt storlek, en Volvo EWR150E, sedan står de för resten, konstaterar Peter Bäck.

Kraven är höga när det gäller arbete på spår, EU:s siktkrav innebär till exempel att motvikten, bommen och stickan ska vara gula, inte grå som Volvos maskiner i övrigt. Reglerna när det gäller belysning är också hårda och maskinerna måste kunna bogseras bort från spåret direkt om något händer, de är därför försedda med till exempel lyftöglor.

Det ska vara ordning och reda på allt när man jobbar på spår, kommenterar Peter Bäck.

Läs också: Ny och snabbare Volvolastare

EWR150E lanserades 2016, det är en hjulgrävmaskin på drygt 17 ton med en räckvidd på nästan nio meter och ett grävdjup på drygt fem meter. Maskinen är 3,15 meter hög och Swecon lyfter gärna fram att maskinen har helt fri sikt åt höger.

Ett annat bevis på vilket genomslag de svenska kundernas önskemål fått syns under insteget, där två utdragbara lådor ska klara 120 kg var.

– Det är en rejäl verktygslåda, något som många efterlyst, kommenterar Swecons marknadskommunikationschef Fredrik Rigö.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Nyhetsbrev

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.206