23948sdkhjf

Öbor kräver bättre båttrafik

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafik till sjöss pratar många politiker om, men mycket litet händer - Nu gör boende på en av Stockholms mest permanentbebodda öar utan fast landförbindelse uppror för att få bättre förbindelser - Läs mer här!

Ön Tranholmen saknar bro och har endast en båtlinje med begränsat utbud som kontakt med fastlandet. Få turer med Vaxholmsbolagets båt erbjuds, speciellt illa är det kvällstid vilket gör det svårt för invånarna att ta sig hem till ön senare än tidig kväll. Detta trots att Tranholmen med sina 416 invånare är en av Stockholms skärgårds mest bebodda öar i kategorin ö utan fast förbindelse med fastlandet. Tranholmen ligger bara 5 km från kungliga slottet i Stockholms och hör till Danderyds kommun. Nu har invånarna fått nog och kräver bättre förbindelser.

– Under de senare 10 åren har vi försökt hålla en dialog med Waxholmsbolaget (SLL) via deras egna kanaler om behoven om en förbättrad kvällstrafik för att kunna yrkesarbeta i Sveriges ekonomiska centrum och samtidigt få ihop livspusslet med familj och barn. Detta har aldrig hörsammats och vi känner oss nu tvingade att själva agera och skapa en publik opinon, säger Mikael Sjöbeck, boende på Tranholmen och initiativtagare till båtupproret. Han fortsätter:

– För att visa allvaret och det akuta behovet av förbättrad kvällstrafik har vi gått ut med ett upprop riktat mot Waxholmsbolaget (SLL) samt i protest provisoriskt försöka finansiera en extra kvälltur klockan 19:45 med nuvarande båt Delfin X på linje 81 på onsdagar och torsdagar under hela hösten med start 4 oktober.  

Tranholmen är till ytan faktiskt lite större än Gamla stan och ligger i fjärden Lilla Värtan mellan Stocksund, Lidingö och Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. Trots sitt centrala läge räknas ön inte in i det diffusa men formellt definierade begreppet "Storstockholm" men det är knappast därför som kollektivtrafiken till sjöss är så undermålig. Närmaste fastland är Stocksund i Danderyd dit ön hör, men dit finns ingen fast förbindelse och ingen kollektivtrafik i närheten. En busslinje som gick till Långängsstrand för ett antal år sedan stoppades av de boende i Stocksund genom en proteststorm mot SL.

Nu är det alltså Tranholmsborna som protesterar, de vill ha fler turer med linje 81 som går från Ropsten via Tranholmen, Djursholm, norra Lidingö med Storholmen till Bogesundslandet i Vaxholms kommun.

Vi hoppas på en positiv dialog med ansvariga och politiker för att gemensamt lyckas lösa detta där både miljö, samhälle och enskilda blir vinnare och som visar på den unika valmöjlighet till boende och pendling både från öar och fastland som vi har i Stockholm med dess närskärgård och vatten, säger Mikael Sjöbeck.

RT-Forum kommer att följa frågan och se vad som händer - många politiker, både styrande och i oppostion, har talat varmt om kollektivtrafik till till sjöss i Storstockholm och försöket med Mälarlinjen mellan Stockholms city och Ekerö blev snabbt mycket populär. Även Sjövägen mellan Stockhoms city via Lidingö till Nacka har varit uppskattad under många år. Förslag har gjort om att utöka Sjövägen så att den kopplas samman med linje 81 men där har ingenting ännu hänt.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Håll koll på vibrationerna

Verktygen har utvecklats i många hänseenden, den skyddsutrustning som finns används dock för sällan konstaterar Bosch.

Sju av tio tar sig inte tid

Vidtar yrkeshantverkare de säkerhetsåtgärder som krävs? Inte enligt en undersökning som Bosch låtit göra. De svenska hantverkarna verkar dessutom vara sämst i klassen.

Asfaltjobb för 50 miljoner

Hållbar Europanyhet från Ed

Kartläggning delas i öppen databas

Mer sortering i Norrvidinge

Genom förvärvet av Sortab Mark och Sorteringstjänst utvidgar Norrvidinge sin verksamhet till Blekinge och södra Småland.

Nyhetsbrev

Mer tunneljobb för Bravida

Bravida har tagit hem ytterligare ett installationskontrakt i miljardklassen för Förbifart Stockholm.

Skärpt lag mot organhandel föreslås

Frankrike nästa för Steelwrist

Steelwrists internationella expansion fortsätter nu med etableringen av ett eget bolag strax utanför Paris.

Nästa vecka drar det igång

Om mindre än en vecka slås dörrarna upp till premiären av Fokus Hjälpmedel på Prioritet Serenek arena i Göteborg. "Den typen av möte som vi arrangerar har saknats i västra Sverige".

NCC bygger depå

Bajsmolekyl skapar ny plast

IFS: Serviceföretagen behöver omdanas

Tre stora utmaningar väntar, enligt IFS, servicesektorn under 2019: att få ut maximalt värde av teknikinvesteringar, kompetenskrisen och kundupplevelsen.

Dahl Sverige möblerar om

Sjöberg ny vd för Stromma

Peab får jobb i Uppsala

Ny teknik för diabetiker

Centrallager för sjukvårdsmaterial flyttar från Göteborg

Chans för framtidens forskningsledare

Nu utlyser Stiftelsen för strategisk forskning mångmiljonbelopp till framtidens forskningsledare.

Stärker den totala TPE-kapaciteten

Omsättningsrekord för danska MiR

Tillverkaren av autonoma mobila robotar redovisar omsättningsrekord för 2018.

Vattenfall får oväntad hjälp

Maskinuthyrare utbildar om kvartsdamm

Ramirent räknar med att komplettera sin utbildningsverksamhet med kvartsdammsutbildning senare i vår.

Dadelpalm testas för biokomposit

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Höjning vid årsskiftet

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16