23948sdkhjf

Öbor kräver bättre båttrafik

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafik till sjöss pratar många politiker om, men mycket litet händer - Nu gör boende på en av Stockholms mest permanentbebodda öar utan fast landförbindelse uppror för att få bättre förbindelser - Läs mer här!

Ön Tranholmen saknar bro och har endast en båtlinje med begränsat utbud som kontakt med fastlandet. Få turer med Vaxholmsbolagets båt erbjuds, speciellt illa är det kvällstid vilket gör det svårt för invånarna att ta sig hem till ön senare än tidig kväll. Detta trots att Tranholmen med sina 416 invånare är en av Stockholms skärgårds mest bebodda öar i kategorin ö utan fast förbindelse med fastlandet. Tranholmen ligger bara 5 km från kungliga slottet i Stockholms och hör till Danderyds kommun. Nu har invånarna fått nog och kräver bättre förbindelser.

– Under de senare 10 åren har vi försökt hålla en dialog med Waxholmsbolaget (SLL) via deras egna kanaler om behoven om en förbättrad kvällstrafik för att kunna yrkesarbeta i Sveriges ekonomiska centrum och samtidigt få ihop livspusslet med familj och barn. Detta har aldrig hörsammats och vi känner oss nu tvingade att själva agera och skapa en publik opinon, säger Mikael Sjöbeck, boende på Tranholmen och initiativtagare till båtupproret. Han fortsätter:

– För att visa allvaret och det akuta behovet av förbättrad kvällstrafik har vi gått ut med ett upprop riktat mot Waxholmsbolaget (SLL) samt i protest provisoriskt försöka finansiera en extra kvälltur klockan 19:45 med nuvarande båt Delfin X på linje 81 på onsdagar och torsdagar under hela hösten med start 4 oktober.  

Tranholmen är till ytan faktiskt lite större än Gamla stan och ligger i fjärden Lilla Värtan mellan Stocksund, Lidingö och Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. Trots sitt centrala läge räknas ön inte in i det diffusa men formellt definierade begreppet "Storstockholm" men det är knappast därför som kollektivtrafiken till sjöss är så undermålig. Närmaste fastland är Stocksund i Danderyd dit ön hör, men dit finns ingen fast förbindelse och ingen kollektivtrafik i närheten. En busslinje som gick till Långängsstrand för ett antal år sedan stoppades av de boende i Stocksund genom en proteststorm mot SL.

Nu är det alltså Tranholmsborna som protesterar, de vill ha fler turer med linje 81 som går från Ropsten via Tranholmen, Djursholm, norra Lidingö med Storholmen till Bogesundslandet i Vaxholms kommun.

Vi hoppas på en positiv dialog med ansvariga och politiker för att gemensamt lyckas lösa detta där både miljö, samhälle och enskilda blir vinnare och som visar på den unika valmöjlighet till boende och pendling både från öar och fastland som vi har i Stockholm med dess närskärgård och vatten, säger Mikael Sjöbeck.

RT-Forum kommer att följa frågan och se vad som händer - många politiker, både styrande och i oppostion, har talat varmt om kollektivtrafik till till sjöss i Storstockholm och försöket med Mälarlinjen mellan Stockholms city och Ekerö blev snabbt mycket populär. Även Sjövägen mellan Stockhoms city via Lidingö till Nacka har varit uppskattad under många år. Förslag har gjort om att utöka Sjövägen så att den kopplas samman med linje 81 men där har ingenting ännu hänt.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

VTI: så blir halkbekämpningen bättre

Nytt system ska underlätta både för entreprenörer och för maskinförare.

Santa Maria backar efter proteststorm

Ny look för Caterpillar

1920-talsrött när maskinjätten moderniserar.

Skånsk rivarfusion

Miljörivarnas expansion fortsätter nu med förvärvet av Lindqvist Sanering och Rivningsfirma i Malmö.

Extrem fetma - är vi beredda?

Beredskapen för att ta emot patienter med extrem fetma i sjukvården är väldigt dålig. – Detta är inte rimligt utan handlar om dålig planering, menar Kicki Reifeldt.

Största stenplockaren

Nyhetsbrev

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

21 dog på septembervägarna

Tiptapp överklagar

Ett sista farväl i Malmberget

"Det är lite tragiskt men gruvan ger och gruvan tar."

Unga vill jobba på Sodexo

Svensk immunterapi prövas mot njursjukdom

I en stor internationell fas 3-studie prövas bolaget Calliditas kandidat mot njurinflammation. Tidigare resultat har varit mycket lovande.

Multidocker ökar försäljningen

2018 har försäljningsmässigt börjat bra för Multidocker, som även i höst ser en fortsatt god efterfrågan.

Slangfabrik på hjul

”Det rinner olja”. Ett telefonsamtal senare ska den fullastade verkstadsbussen vara på väg.

Byt slangarna i tid

"Genom att byta ut slangarna i tid minskar risken för driftstopp."

Getinge reserverar miljardbelopp för skadestånd

Stordalen satsar i Mölndal

Ett 22 våningar högt hotell ska byggas i Mölndal.

Så var mässan

Scanautomatic och ProcessTeknik är nu över för i år.

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Christina Holmefalk och SBS startar stiftelse för kompetensutveckling

Christina Holmefalk vaknade en natt och visste exakt vad hon måste göra – starta en insamlingsstiftelse för att stärka kompetensen i branschen.

Almega anställer expert på upphandling

Ulrica Dyrke har anställts som expert på offentlig upphandling, valfrihet och konkurrensfrågor inom Almega.

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Städarna blev Årets arbetsgivare i Visa vägen-prisets östra region

Städarna AB utsågs till Årets arbetsgivare i Östkustregionen när den regionala deltävlingen i Samhalls Visa vägen-pris hölls den 11 oktober i Linköping. 

Global Handwashing Day 15 oktober

Koldioxid - så tungt väger resmålet

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Genombrott för PEF

FTI-vd lämnar

Compass Group får ny vd

Inspira får ny affärsområdeschef

Procurator får nytt avtal med Statens inköpscentral

Tiptapp stöter på patrull

Veidekke köper borrfirma

H&M köper in sig i Klarna

Båt eller bil, samma återvinningsprocess

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.19