Öbor kräver bättre båttrafik

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafik till sjöss pratar många politiker om, men mycket litet händer - Nu gör boende på en av Stockholms mest permanentbebodda öar utan fast landförbindelse uppror för att få bättre förbindelser - Läs mer här!

Ön Tranholmen saknar bro och har endast en båtlinje med begränsat utbud som kontakt med fastlandet. Få turer med Vaxholmsbolagets båt erbjuds, speciellt illa är det kvällstid vilket gör det svårt för invånarna att ta sig hem till ön senare än tidig kväll. Detta trots att Tranholmen med sina 416 invånare är en av Stockholms skärgårds mest bebodda öar i kategorin ö utan fast förbindelse med fastlandet. Tranholmen ligger bara 5 km från kungliga slottet i Stockholms och hör till Danderyds kommun. Nu har invånarna fått nog och kräver bättre förbindelser.

– Under de senare 10 åren har vi försökt hålla en dialog med Waxholmsbolaget (SLL) via deras egna kanaler om behoven om en förbättrad kvällstrafik för att kunna yrkesarbeta i Sveriges ekonomiska centrum och samtidigt få ihop livspusslet med familj och barn. Detta har aldrig hörsammats och vi känner oss nu tvingade att själva agera och skapa en publik opinon, säger Mikael Sjöbeck, boende på Tranholmen och initiativtagare till båtupproret. Han fortsätter:

– För att visa allvaret och det akuta behovet av förbättrad kvällstrafik har vi gått ut med ett upprop riktat mot Waxholmsbolaget (SLL) samt i protest provisoriskt försöka finansiera en extra kvälltur klockan 19:45 med nuvarande båt Delfin X på linje 81 på onsdagar och torsdagar under hela hösten med start 4 oktober.  

Tranholmen är till ytan faktiskt lite större än Gamla stan och ligger i fjärden Lilla Värtan mellan Stocksund, Lidingö och Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. Trots sitt centrala läge räknas ön inte in i det diffusa men formellt definierade begreppet "Storstockholm" men det är knappast därför som kollektivtrafiken till sjöss är så undermålig. Närmaste fastland är Stocksund i Danderyd dit ön hör, men dit finns ingen fast förbindelse och ingen kollektivtrafik i närheten. En busslinje som gick till Långängsstrand för ett antal år sedan stoppades av de boende i Stocksund genom en proteststorm mot SL.

Nu är det alltså Tranholmsborna som protesterar, de vill ha fler turer med linje 81 som går från Ropsten via Tranholmen, Djursholm, norra Lidingö med Storholmen till Bogesundslandet i Vaxholms kommun.

Vi hoppas på en positiv dialog med ansvariga och politiker för att gemensamt lyckas lösa detta där både miljö, samhälle och enskilda blir vinnare och som visar på den unika valmöjlighet till boende och pendling både från öar och fastland som vi har i Stockholm med dess närskärgård och vatten, säger Mikael Sjöbeck.

RT-Forum kommer att följa frågan och se vad som händer - många politiker, både styrande och i oppostion, har talat varmt om kollektivtrafik till till sjöss i Storstockholm och försöket med Mälarlinjen mellan Stockholms city och Ekerö blev snabbt mycket populär. Även Sjövägen mellan Stockhoms city via Lidingö till Nacka har varit uppskattad under många år. Förslag har gjort om att utöka Sjövägen så att den kopplas samman med linje 81 men där har ingenting ännu hänt.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rätt använd – många möjligheter

Kranpunkten storsatsar – köper in 200 maskiner

Det är bråda tider för Kranpunkten. Efterfrågan på maskiner för vertikala transporter är stor och företaget investerar därför cirka 80 miljoner kronor för att stärka sin uthyrningsflotta med i runda tal 200 nya maskiner.

Oerlikon i finskt förvärv

Land Rover mobiltelefonidebuterar på MWC i april

Nu kastar sig även Land Rover in i mobiltelefonernas värld. Stor batterikapacitet och god funktionalitet även då händerna är våta eller försedda med handskar utlovas.

NCC på köprunda i Danmark

Förvärvet av Jakobsen & Blindkilde stärker NCC:s ställning på framför allt Jylland, men även i resten av Danmark.

Cirkeln sluts i Umeå

Den sista delen av Umeås ringled skulle börja byggas 2013. 2019 ska skopan äntligen kunna sättas i backen för Västra länken, det står klart sedan regeringen sagt sitt.

Nyhetsbrev

Nu tar tredje generationen Olsson vid

Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Investerar i unik smältspinningsutrustning

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Algextrakt kan bli läkemedel

Många döda i soptippsras

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126