Återvunna däck bra i anläggingskonstruktioner

| Av Peter Olofsson | Recycling | Tipsa redaktionen

Återvunnet gummi kan ge fördelar

I en ny VTI-studie konstaterar forskare att återvunnet gummi kan ge fördelar såväl ekonomiskt, som funktionellt och miljömässigt. Utmaningen är att få någon part att ta ansvar för vidareförädling, tillverkning och utförande av konstruktioner och produkter där återvunna däck helt eller delvis utgör råvaran.

Gummi har särskilda egenskaper i förhållande till andra material. När uttjänta däck återvinns kan man få fram olika produkter som till stora delar har kvar sina tekniska egenskaper. Materialet är mjukt, elastiskt, har isolerande och dränerande förmågor samt återfår sin ursprungliga form efter en belastning. Dessutom är det beständigt över tid.

– Egenskaperna kan utnyttjas för att framställa produkter och konstruktioner med unika kvaliteter, till exempel produkter som tål större deformation utan att gå sönder, som dämpar vibrationer och buller eller har renande och stabiliserande förmågor, säger Fredrik Hellman, forskare på VTI.

VTI har utrett hur man på ett bättre sätt skulle kunna utnyttja återvunna däck. Studien har fokuserat på olika återvinningsalternativ med hänsyn till utvecklingsmöjligheter, vilka egenskaper som tillförs, miljö- och klimatpåverkan samt möjlig kommersialisering.

Exempel på användningsområden är gummiinblandning i betongprodukter, vägunderbyggnad, utfyllnad samt ersättning av obundna stenmaterial, vibrations- och bullerdämpning av spårbunden trafik, cykel- och gångvägar med grön profil, gummiasfalt, rening av förorenat vatten och för stabilisering av metaller i förorenade massor.

– Det finns stor potential att utveckla anläggningskonstruktioner med återvunnet material. Vi har kunnat konstatera att det finns ekonomiska, tekniska/funktionella, miljö- och klimatmässiga fördelar att vinna, men att det i samtliga fall kräver mer forskning och verifiering, säger Fredrik Hellman.

Ett grundläggande problem är att det handlar om två olika värdekedjor utan naturlig länk; dels utförande av anläggningskonstruktioner och dels återvinning av avfall och restprodukter, vilka har helt olika fokus. För att skapa en länk måste någon part ta på sig rollen med ansvar för vidareförädling, tillverkning och utförande där återvunna däck helt eller till del utgör råvaran.

För att återvinningen ska bli kommersiellt gångbar är det flera viktiga aspekter som måste fastställas kring miljöpåverkan på kort och lång sikt, ekonomi, regelverk, ansvarsförhållanden och hur materialet skall omhändertas när konstruktionen har tjänat ut sin livslängd.

Projektet har fått ekonomiskt stöd inom det strategiska innovationsprogrammet RE:Source som finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas, samt från Svensk Däckåtervinning (SDAB) och Ragn-Sells Däckåtervinning.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Nu kan du prata med MonICA

Maskinpyssel för stora och små

Årets julklapp för stora och små älskare av entreprenadmaskiner har just hittat ut till butikshyllorna.

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Han blir chef för divisionen Board

Nyhetsbrev

Stort och smått för Liebherr

Liebherrs tornkranar och jättegrävare väckte uppmärksamhet i mässans största monter, de mindre maskinerna var dock lika viktiga. – Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Säkrare brobygge med prefab

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Hög lastvikt med täckt vagn

En nio meter lång sluten transportvagn ska förenkla logistiken lovar Ivarssons i Metsjö. "Med TP3 Box bygger vi en av de största täckta transportvagnarna som får ta en mycket hög lastvikt."

Ny tid för Makeni AB

Fick inte lön för sitt jobb – slog sönder villor med grävskopa

Vittnet: " Det såg ut som om det hade varit jordbävning eller som ett bombnedslag"

Stor återvinningsaffär i Indien

Säkra beteenden i byggsektorn minskar olyckor

Årets älvstädning drar igång

1

Kulturkalas med mindre sopor

Idag startar Kulturkalaset i Göteborg. Då invigs också Göteborgs Stads satsning på att avveckla engångsmaterial på evenemang.

De byter namn

Sparar stort efter byte av lagermodell

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Städarna förvärvar Hemänglarna

Städarna Sverige AB har, tillsammans med Hemänglarnas vd Gunilla Eriksson, köpt samtliga aktier i Hemänglarna AB av Wingefors Humankapital AB.

Maskinjätte växlar upp

Det går bra för maskinjätten som återigen höjer vinstprognosen för helåret 2018.

Door to Gate läggs ner

Door to Gate avslutar sin verksamhet 30 september 2018 – Det gick inte att få lönsamhet med de små skyttelbussarna till Arlanda Flygplats.

Mustang och Manitou på Elmia

Allt är inte lastbilar på Elmia, Scantruck visar både teleskoplastare och minilastare.

Lågprismärket lanserar klädkollektion

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123