BDS verkstad tilldelas digitalt verkstadspris

| Av Olle Holm | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

BDS verkstaden Solna Bilteknik i Stockholm fick i september utmärkelsen som den snabbast växande bilverkstaden hos verkstadsportalen autobutler.se, med en rekordtillväxt på över 650.000 kronor på bara tre månader. 

Ett digitalt medlemskap hos autobutler.se har visat sig vara en bra affär för en BDS verkstad i Solna. Här har man precis vunnit priset som Sveriges snabbast växande digitala verkstad. På bara tre månader har Solna Bilteknik lyckats få 150 nya kunder och en omsättning på över 650.000 kronor via nätet. 

 - Vi är överväldigade över intresset för att använda internet. För bara fem år sen kom nästan alla kunder in själva eller via telefonen – men detta har ändrats helt och hållet – i dag strömmar bilägare in via nätet. Vi har varit nöjda med de digitala kunderna då alla detaljer redan finns på skrift innan bilen går upp på liften. Det ger klarhet både för oss och bilägaren – och säkrar att vi ger bilägaren det han har betalat för, berättar vd:n från Solna Bilteknik Alexis Louca, som samtidigt pekar på att medlemskapet hos autobutler.se ofta skapar merförsäljning när kunden är på verkstaden.

Autobutler.se har på senare tid haft en kraftig tillväxt i antalet verkstäder som omsätter för över en miljon kronor – men aldrig förr upplevt en verkstad med en så massiv tillväxt som BDS verkstaden i Solna har uppvisat. 

- Den starka strömmen av nya kunder till Solna Bilteknik är ett resultat av att verkstaden har varit bra på att hantera digitala kunder, med bra återkoppling via email och extra fokus på detaljer. Detta har motiverat bilägare till att ge verkstaden positiva omdömen, berättar vd:n Christian Legêne. Han påpekar att BDS Solna Bilteknik ut över den omedelbara vinsten, även lyckats motivera kunderna till att återkomma direkt till verkstaden vid framtida reparationer.  

- Ifall man först lyckas med att få positiva omdömen från internetkunder, så leder det automatiskt till att fler bilägare vill komma. Vi är imponerade över att Solna Bilteknik redan har lyckats få över 60 omdömen med genomsnittsbetyget 4,7 av 5 möjliga på autobutler.se – vilket markant ökade intresset för verkstaden, berättar Legêne.    

De högst omsättande verkstäderna hos autobutler.se är antigen auktoriserade verkstäder, eller de stora kedjeanslutningarna. Det gäller även för Solna Bilteknik som med utgångspunkt i BDS säkrar en hög kvalitet i arbetet. En minoritet av kunderna har valt verkstaden på grund av priset. Verkstaden blir i högre grad vald på grund av andra bilägares omdömen, avstånd, kedjesamarbete och genom själva beskrivningen av offerten. 

 - Det är tydligt att ifall en bilägare väljer mellan tre verkstäder, så är omdömet det första man tittar på. Om verkstaden redan från början fokuserar extra mycket på kundnöjdhet, så vidareutvecklas detta snabbt till att man får fler kunder än grannverkstaden som inte har lika många omdömen. 

TIPS: Detaljerade mallar ger resultat

Autobutler.se har samlat ett antal tips för hur verkstäder kan vinna fler uppdrag:

1. Använd förutfyllda mallar när du skriver till kunder för att spara tid.

2. Se till att ha så många detaljer i offerten som möjligt. 

3. Var tillgänglig och svara snabbt på mail. 

4. Skicka offerter även om kalendern är fullbokad just nu. Bilägare accepterar ofta längre fram i tiden.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Över 200 anmälda till Bussförar-SM

id senaste räkningen hade 205 bussförare gjort uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Keolis ligger i topp men en viss doldiskoncern behåller greppet, läs här!

Nu ska plast sorteras som restavfall

Öl bryggd på renat avloppsvatten

På fredag är det premiär för PU:REST, Sveriges första öl bryggd på återvunnet vatten.

Sveriges vackraste tågresa

Nu är Sveriges vackraste tågresa utsedd i tuff konkurrens – Här presenteras vinnaren och de övriga toppensträckorna!

Infrastruktur driver betongproduktion

Välbesökt vattenstämma i Helsingborg

Branschorganisationen Svenskt Vatten har just nu sin årliga vattenstämma. Stämman har väl aldrig varit så välbesökt som denna gång.

Nyhetsbrev

Fokus på el för Wacker Neuson

Elmaskinerna står i fokus i Wacker Neusons monter, företaget vill också visa sin bredd och tar med sig allt från stora till små maskiner.

JCB drar ner volymen

JCB tar med sig sin nya elgrävare till Svenska Maskinmässan. Grävmaskinen lanserades i mars och den brittiska tillverkaren beskriver den som den tystaste i sitt segment och lyfter fram att utsläppen blir noll.

Intensivt nattskift för stora maskiner

Sex grävmaskiner står tätt i Täby en vårvinternatt – en bro över motorvägen ska rivas, en insats som kräver god koordination och snabba redskapsbyten. "Det blir inga kafferaster förrän klockan är på vår sida!"

Bioplast bara ett sidospår

Björn Florman, Materialbiblioteket höll i samband med Produktionsmässorna i Jönköping.....

Miljard satsas på testbäddar i offentlig sektor

Läkemedelsverket förbjuder bilirubinmätare

Säkrare SL med nattstopp

Förbättrad slangservice

Stärker kapaciteten och får in ny kunskap

-Vi har haft en väldigt god kundtillväxt de senaste åren ...

Bökigt för Bellmans vid Slussen

En långsmal remsa mellan storstadstrafiken och Saltsjön, mer plats finns det inte när Bellmans ska bygga vid Slussen. – När jag kom hit fick jag börja med att städa upp lite, annars gick det inte ens att vrida maskinen.

Återvunnen asfalt på dansk motorväg

Stora mängder återvunnen asfalt i ett av Danmarks största motorvägsprojekt.

Genombrott för Sulapac

Hemfrid tar till hammare och pensel

Nu ska Hemfrid även sätta upp hyllor, byta gardiner eller tapetsera om.

Japansk maskin i svensk tappning

Bomfjädring, flytläge och hjulstyrning direkt från fabrik. Söderberg & Haak har sett till att Komatsus nya 15-tonnare ska vara redo för kräsna svenska entreprenörer.

Flyttar produktionen från Norrköping till USA

1

Offentliga upphandlingar underblåser osund konkurrens

Fem av tio arbetsgivare i städbranschen anser att många i näringen tvingas tumma på arbetsmiljöreglerna för att vinna uppdrag.

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Inga fler ormbon

Sök pengar för att byta jobb

Ny ekonomichef till Inspira

Planerar ny organisation

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131