Göteborg vann spårvagnsfejd

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Spårvagnstillverkaren Ansaldobreda döms att betala skadestånd till Göteborgs Stad för brister i de levererade spårfordonen - Det har en skiljenämnd beslutat, läs mer här!

Efter en långdragen tvist mellan Göteborgs Stad och spårvagnstillverkaren står det nu klart att Göteborg vunnit bataljen. En skiljenämnd har dömt italienska Ansaldobreda att betala ekonomisk ersättning för fel, förseningar, bristande tillgänglighet och bristande driftsäkerhet i samband med köpet av 65 spårvagnar till Göteborg. 

Domen innebär att Göteborgs Stad har fått gehör för krav på ersättning för bristande tillgänglighet och driftsäkerhet. Dessutom ersättning för flertalet av de 17 så kallade seriefel på spårvagnarna som staden lyft fram.

Totalt sett innebär domen ett ekonomiskt plus för Göteborgs Stad. Det totala ekonomiska utfallet av den dom i tvisten med spårvagnstillverkaren Ansaldobreda som skiljenämnden meddelade 31 augusti 2017 är att Göteborgs Stad får cirka 120 miljoner kronor.

I skiljeförfarandet hade Göteborgs Stad krävt cirka 570 miljoner kronor i ersättning från Ansaldobreda. Utfallet för Göteborgs Stad blev cirka 190 miljoner kronor. Det mesta (drygt 140 miljoner) av detta belopp är ersättning för att alltför få vagnar har kunnat gå i trafik (”bristande tillgänglighet och driftsäkerhet”).

Ansaldobreda hade, i sin tur, i skiljeförfarandet krävt cirka 490 miljoner kronor i ersättning för extraarbete, incitament, obetalda fakturor samt skadestånd. Utfallet för Ansaldobreda blev cirka 140 miljoner kronor men i detta belopp ingår krav på cirka 70 miljoner kronor som Göteborgs Stad redan tidigare hade accepterat men ännu inte betalat ut.

Det sammanlagda och totala ekonomiska utfallet av skiljedomen för Göteborgs Stad blir därför ett plus på cirka 120 miljoner kronor.

– Utfallet av domen är klart till Göteborgs Stads fördel. Utan ett skiljedomsförfarande hade vi inte fått ett slut på tvisten och riskerat att inte få någon ersättning överhuvudtaget. Och viktigast av allt är att vi nu har tagit kontroll över alla vagnarna, får ut dom i trafik och fortsätter utveckla kollektivtrafiken, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör Göteborgs Stad.

– Detta är en upprättelse för göteborgarna och andra som reser med våra spårvagnar då domen innebär att Ansaldobreda får ta ansvar för det de inte har levererat, säger Johan Nyhus, ordförande (S) trafiknämnden Göteborgs Stad.

De 65 vagnarna levererades mellan 2006 och 2013, till att börja med flera år försenade, och har inte uppfyllt den funktion och kvalitet som Ansaldobreda utlovade i avtalet. Många av vagnarna har därför inte kunnat gå i trafik vilket har drabbat resenärerna på flera sätt. Totalt har det funnits färre tillgängliga vagnar än planerat, för få med låggolv och staden har inte kunnat utveckla spårvagnstrafiken som planerat.

Trots omfattande förhandlingar mellan Göteborgs Stad och Ansaldobreda har tillverkaren inte fått alla 65 vagnar i trafik och inte heller velat ersätta staden ekonomiskt för fel och brister. Därför beslutade Göteborgs Stad i samråd med Göteborgs Spårvägar, Västtrafik och Västra Götalandsregionen till slut, 2015, att dels låta tvisten avgöras av en skiljenämnd, dels häva ett tilläggsavtal om rostsanering och reparationer.

– Det är skönt att vi nu är på denna sida tvisten och att vi i egen regi kan fortsätta att få ut alltfler vagnar i trafik och fortsätta utveckla en god kollektivtrafik, säger Stefan Eglinger.

Göteborgs Stad genomför nu en sekretessbedömning av domen. Så snart detta arbete är färdigt kommer allt material som inte innebär skada för motparten att redovisas.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Över 200 anmälda till Bussförar-SM

id senaste räkningen hade 205 bussförare gjort uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Keolis ligger i topp men en viss doldiskoncern behåller greppet, läs här!

Nu ska plast sorteras som restavfall

Öl bryggd på renat avloppsvatten

På fredag är det premiär för PU:REST, Sveriges första öl bryggd på återvunnet vatten.

Sveriges vackraste tågresa

Nu är Sveriges vackraste tågresa utsedd i tuff konkurrens – Här presenteras vinnaren och de övriga toppensträckorna!

Infrastruktur driver betongproduktion

Välbesökt vattenstämma i Helsingborg

Branschorganisationen Svenskt Vatten har just nu sin årliga vattenstämma. Stämman har väl aldrig varit så välbesökt som denna gång.

Nyhetsbrev

Fokus på el för Wacker Neuson

Elmaskinerna står i fokus i Wacker Neusons monter, företaget vill också visa sin bredd och tar med sig allt från stora till små maskiner.

JCB drar ner volymen

JCB tar med sig sin nya elgrävare till Svenska Maskinmässan. Grävmaskinen lanserades i mars och den brittiska tillverkaren beskriver den som den tystaste i sitt segment och lyfter fram att utsläppen blir noll.

Intensivt nattskift för stora maskiner

Sex grävmaskiner står tätt i Täby en vårvinternatt – en bro över motorvägen ska rivas, en insats som kräver god koordination och snabba redskapsbyten. "Det blir inga kafferaster förrän klockan är på vår sida!"

Bioplast bara ett sidospår

Björn Florman, Materialbiblioteket höll i samband med Produktionsmässorna i Jönköping.....

Miljard satsas på testbäddar i offentlig sektor

Läkemedelsverket förbjuder bilirubinmätare

Säkrare SL med nattstopp

Förbättrad slangservice

Stärker kapaciteten och får in ny kunskap

-Vi har haft en väldigt god kundtillväxt de senaste åren ...

Bökigt för Bellmans vid Slussen

En långsmal remsa mellan storstadstrafiken och Saltsjön, mer plats finns det inte när Bellmans ska bygga vid Slussen. – När jag kom hit fick jag börja med att städa upp lite, annars gick det inte ens att vrida maskinen.

Återvunnen asfalt på dansk motorväg

Stora mängder återvunnen asfalt i ett av Danmarks största motorvägsprojekt.

Genombrott för Sulapac

Hemfrid tar till hammare och pensel

Nu ska Hemfrid även sätta upp hyllor, byta gardiner eller tapetsera om.

Japansk maskin i svensk tappning

Bomfjädring, flytläge och hjulstyrning direkt från fabrik. Söderberg & Haak har sett till att Komatsus nya 15-tonnare ska vara redo för kräsna svenska entreprenörer.

Flyttar produktionen från Norrköping till USA

1

Offentliga upphandlingar underblåser osund konkurrens

Fem av tio arbetsgivare i städbranschen anser att många i näringen tvingas tumma på arbetsmiljöreglerna för att vinna uppdrag.

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Inga fler ormbon

Sök pengar för att byta jobb

Ny ekonomichef till Inspira

Planerar ny organisation

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143