Efter en synnerligen seg vår så tog nyregistreringen av tunga bussar ordentlig fart under augusti månad. Allra mest fart blev det för redan ledande Mercedes-Benz som kammade hem hela 148 nyregistreringar under augusti vilket gör att fabrikatet rycker i täten.
Augustitvå är svenska hoppet Scania med 112 nyregistreringar vilket lyfter fabrikatet till silverplatsen i Tunga Bussligan 2017 så här långt. Därefter ett litet hopp ner till trean Kässbohrer-Setra med 37 nyregistrerade tungviktare på minst 10 ton, vilket räcker för en tredjeplats i ligan. Fjolårssegraren Volvo hamnar på fjärde plats under augusti med 21 nyregistreringar och en femteplats i ligan totalt.
BYD som levereras av Enebus i Järfälla kliver in i Tunga Bussligan 2017 med 10 nyregistreringar vilket till största delen beror på Eskilstunas satsning på elbussar i stadstrafiken. Lika många nya tungviktare fick MAN. Sjua i augusti blev VDL med 7 nyregistreringar, därefter Temsa med 3 och Iveco med 2. Alla andra fabrikat kammade noll under en annas synnerligen välartad månad vad gäller nyregistreringar av tunga bussar på den svenska marknaden.
Uppryckningen under augusti innebär att Tunga Bussligan 2017 nu har kört ikapp och förbi förra årets liga efter åtta månader. En del ommöbleringar blev det också: Scania kör upp från femte till andra plast tack vare en bra augusti, medan MAN och Volvo tappar positioner. VDL kör om Temsa. Och så har ligan fått två nykomlingar för i år: BYD och Iveco.
Hur det ska gå i september redovisas här på RT-Forum 2 oktober om allt går enligt planerna. Titta till oss då!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-AUGUSTI 2017
Fabrikat |
Antal |
Andel |
(Andel 2016) |
|
|
|
|
Mercedes-Benz |
237 |
32,9 |
(12,4) |
|
|
|
|
Scania |
148 |
20,6 |
(14,3) |
|
|
|
|
Kässbohrer-Setra |
103 |
14,3 |
(6,6) |
|
|
|
|
MAN |
92 |
12,8 |
(9,1) |
|
|
|
|
Volvo |
67 |
9,3 |
(43,1) |
|
|
|
|
VDL |
27 |
3,8 |
(3,9) |
|
|
|
|
Temsa |
23 |
3,2 |
(1,8) |
|
|
|
|
BYD |
10 |
1,4 |
(0,5) |
|
|
|
|
Irizar |
3 |
0,4 |
(0,7) |
|
|
|
|
Iveco |
2 |
0,3 |
(0,5) |
|
|
|
|
Neoplan |
1 |
0,1 |
(1,4) |