23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Ingen höghastighetsbana i Sverige

Nej, det blir ingen satsning på höghastighetsjärnväg i Sverige - Det framkom när Trafikverket överlämnade sin plan till infrastrukturminister Tomas Eneroth, läs mer här!

31 augusti överlämnade Trafikverket på uppdrag av regeringen sitt förslag till nationell trafikslagsövergripande plan för transportsystemet 2018-2029 till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Över 620 miljarder kronor ska investeras i såväl järnvägs- som landsvägsprojekt runt om i Sverige - Men det bidde inga pengar till den sedan länge omdiskuterade höghastighetsjärnvägen. Inte ens den plan B som Sverigeförhandlingens förhandlingspersoner pläderade för i somras: Att åtmindstone bygga sträckan Stockholm-Göteborg om regeringen skulle fega ur och inte våga bygga hela systemet där också Malmö ingick. Det blev alltså inte ens hälften utan ingenting alls - om nu det här förslaget spikas till våren. En liten möjlighet finns att just plan B återkommer som ett helt lånefinansierat projekt i ett senare läge helt utanför den vanliga budgeten.

Klicka här och läs mer om plan B, "Långa och bygg höghastighetsjärnvägen"

Alla entusiaster för snabba tåg är alldeles säkert besvikna och får i stället hoppas på andra takter med andra regeringar i framtiden, möjligen efter valet 2018.

Däremot kanske de som redan från början sågat svenska höghastighetsbanor drar en lättnadens suck även om det finns risker att frågan på nytt väcks till liv efter valet nästa år där vi kanske får se en regering med annan sammansättning. Men som det ser ut nu vill Trafikverket i stället lägga miljarderna på förbättrat underhåll och ny teknik för att göra den befintliga järnvägstrafiken effektivare.

– Investeringar i infrastruktur är smart jobbpolitik, smart näringspolitik, smart miljöpolitik och det öppnar upp för byggandet av nya bostäder. Jag är glad att kunna ta emot detta mycket omfattande förslag till nationell plan samtidigt som den från och med idag går ut på en öppen remiss, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Med en ekonomisk ram på 622,5 miljarder kronor, vilket är 100 miljarder mer än i förra planperioden, ska förslagen i den nya nationella planen värna kvaliteten i den befintliga infrastrukturen och möta framtidens behov av ett modernt och hållbart transportsystem. Den ska bidra till att målsättningarna om ett Sverige som håller ihop, ett fossilfritt välfärdsland och där näringslivet har goda förutsättningar, nås. Allt enligt regeringen och Trafikverkets beskrivning av läget.

När Trafikverket i mars 2017 fick i uppdrag att ta fram förslag till en nationell trafikslagsövergripande plan för utveckling av transportsystemet, och länsplaneupprättarna fick i uppdrag att ta fram trafikslagsövergripande länsplaner för regional transportinfrastruktur, ingick det att väga in förutsättningarna för ett ökat bostadsbyggande.

– Regeringen har sett att det behövs en samlad politik för bostäder och infrastruktur. Därför fick Trafikverket i uppdrag att titta på hur infrastrukturåtgärder kan bidra till ett ökat bostadsbyggande. Det ska bli spännande att se hur Trafikverket har hanterat frågan och hur många bostäder åtgärderna kan skapa förutsättningar för, säger Tomas Eneroth.

Det är viktigt att transportsystemet bidrar till tillväxt och utvecklingskraft i hela landet. Trafikverket har i sitt förslag till en nationell plan haft ett viktigt fokus på satsningar på järnvägen. Regeringen har redan tidigare ökat det årliga anslaget till järnvägsunderhåll med 1,34 miljarder kronor per år 2016 – 2018.

– Regeringen gör en rekordstor satsning på järnvägsunderhåll. Det ska vara möjligt att bo, leva och verka i alla delar av landet. Det skapar ett Sverige som håller ihop, säger Tomas Eneroth.

Samtidigt som den nationella trafikslagsövergripande planen överlämnades till regeringen skickade Trafikverket ut den på öppen remiss fram till den 30 november. Alla remissynpunkter kommer att sammanställas och utgöra ett viktigt underlag för den fortsatta hanteringen. Under våren 2018 kommer regeringen att presentera den slutliga planen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109