Rud Pedersen arbetar med verksamheter som drivs offentligt och är sedan tidigare stora inom bland annat vårdsektorn. Nu är det dock infrastruktur som växer snabbast inom konsultföretaget och det området är nu det näst största affärsområdet.
Bakgrunden är att det händer mycket inom infrastruktur och det pågår en omfattande politisk diskussion om pågående och kommande projekt inom infrastrukturområdet. Fler projekt inom det området är på gång just nu och ännu fler väntar längre fram.
– Det är också bakgrunden till de rekryteringar vi har gjort under de senaste åren, säger Anders Krohn, vd för Rud Pedersen Sverige med kontor i centrala Stockholm.
Senast tillkom före detta infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd som nu har varit hos oss en period för att särskilt jobba med vissa speciella infrastrukturfrågor. (se artikel här intill!). För tre år sedan rekryterades riksdagsledamoten Jan-Evert Rådström, mångårig vice ordförande för Trafikutskottet där han arbetade i totalt 16 år.
De tidigare politikerna Patrik Forslund och Lars Nilsson har också rekryterats till Rud Pedersen; den förstnämnde riksdagsman, den andre tidigare miljödirektör på Trafikverket och expert inom trafik- och infrastrukturområdet.
– Vi är ganska många som jobbar med infrastruktur i dag, jag gör det delvis själv också, säger Andreas Krohn. Och vi tycker att vi har en bra bredd och spets på kompetensen inom den sektorn.
Bolaget tar hänsyn till såväl politisk spridning som köns- och åldersfördelning, enligt Andreas Krohn. Åldersspannet är 25 till 68 år just nu och när det gäller politisk erfarenhet är det inte bara riksdag och regering som gäller, även erfarenhet från kommun, landsting och EU-politik är lika viktiga i mixen. Såväl regeringspartierna som allianspartierna finns representerade i bolaget, dock finns inga medarbetare från Vänsterpartier eller Sverigedemokraterna. Den här politiska bredden gör det möjligt att erbjuda ett mycket bredare perspektiv.
Rud Pedersen är alltså ett konsultbolag inriktat mot att hjälpa företag och organisationer i kontakten med den offentliga sektorn eller tvärtom, något som i högsta grad gäller alla aktörer inom kollektivtrafikbranschen.
– Det handlar inte bara om politik, vi jobbar också med många företag som till exempel är med i upphandlingar, säger Andreas Krohn.
– Så förståelse för den politiska miljön och dess processer är viktigt för oss men också förståelse för företag både i Sverige och i andra länder. För inte sällan får vi hjälpa utländska företag med att reda ut hur det går till i här i landet.
En strukturell skillnad är att svenska myndigheter är mycket mer självständiga än myndigheter i andra länder. Redan i Danmark är det stor skillnad mot vad vi är vana vid på hemmaplan, där kan den danske ministern tillika departementschefen styra myndigheter på ett helt annat sätt än vad som är fallet i Sverige.
– Att förstå det här är viktigt: Hur ser miljön ut här? Hur hanteras upphandlingar? Sådana frågeställningar kan vi besvara och därmed gör vi våra kunder relevanta, det är ofta en av våra viktigaste uppgifter att just göra det, säger Andreas Krohn.
I de flesta stora offentliga projekt, inte minst inom infrastrukturen, handlar det om mycket lång tid. När det gäller Förbifart Stockholm kommer det att ha tagit 20 år från den första planeringen till trafikstarten som är planerad till 2026. Höghastighetsbanorna i Sverige kan – om de ens kommer att bli verklighet – att i sämsta fall ta hela 50 år i anspråk. Under så långa tidsperioder kommer den politiska majoriteten högst sannolikt att ha bytts ut innan projektet är genomfört. Förmodligen kan det bli fler än ett byte i de riktigt långa projekten. När det gäller Förbifart Stockholm har det redan hänt när det gäller både Regering och Stockholms stad medan det politiska styret i Stockholms läns landsting hittills behållit färgen under projektets gång.
– Över tid är det flera partier inblandade i stora infrastrukturprojekt, då är det nödvändigt att samla en bred majoritet för det, säger Andreas Krohn. Just i fallet Förbifart Stockholm var det nära att det havererade. Det pausades en tid, en mycket dyr paus, men nu är projektet brett förankrat och rullar på som det är tänkt. Men det visar samtidigt på vikten av att se till att skaffa en bred politisk förankring inför projekt av den storleksordningen.
Vad är förklaringen till Rud Pedersens snabba tillväxt?
– En viktig faktor är att vi varit renodlade på public affaires (offentliga affärer), säger Andreas Krohn. Vi har en smal men hög kompetens på det vi gör och så tror jag också att det varit en framgång att ta det röd-blå perspektivet, att vi har medarbetare från alla politiska läger. Att vi har medarbetare i alla åldrar, speciellt att vi har så många seniorkonsulter har också bidragit till framgångarna för oss. Medelkompetensen är hög just eftersom vi har så många seniorkonsulter.
Rud Pedersens måtto är att kunden ska kunna basera sina affärskritiska beslut på bolagets rådgivning. Och då måste det vara en solid analys som levereras, kunden ska kunna lita mycket på Rud Pedersens analys som vad de gör på sina jurister eller arkitekter. Allt enligt Andreas Krohn.
Hur snabbt växer ni egentligen?
– Vi ser ut att växa med 25 procent i år och jag tror att den tillväxttakten är rimlig, säger Andreas Krohn. Vi har haft en mycket snabbare tillväxttakt tidigare år, över 50 procent. Nu är 25 procent en mer rimlig nivå som kontoret här i Stockholm klarar av. Men koncernen har som mål att växa med 30 procent per år vilket alltså innebär att vi kommer att växa snabbare i andra länder än i Sverige framöver.
Vad behöver då de svenska företagen lära sig för att lyckas bättre? Ja, enligt Andreas Krohn är det många som har för dålig koll på Bryssel där oerhört många beslut fattas och som påverkar villkoren även i Sverige.
– De reagerar på de här besluten först när de kommer till Sverige och då är det som regel för sent att göra något åt dem.
EU:s beslutsapparat är gigantisk och mycket komplex, det handlar om 4000 ärenden per år som det gäller att hålla koll på. En inte helt enkel uppgift för alla slags företag varför många ger upp innan de ens börjat.
– Men jag är övertygad om att många företag skulle vinna på att investera i en mer långsiktig bevakning av vad som är på gång i Bryssel, säger Andreas Krohn. För när beslut som fattats där väl berör ett företag i Sverige så kommer det att beröra det ganska mycket. En liten detalj i ett nytt regelverk kan bli mycket dyrt för ett enskilt företag. Just därför finns vi på plats i Bryssel. Att ta hjälp av oss är alltså en bra investering, långt mycket billigare än att agera själv i Bryssel eller senare drabbas av regeländringar som man inte har haft koll på.
En av de frågor som just nu är stekhet för branschen och där beslut som gäller hela EU kommer att tas i Bryssel är bränslefrågan i kombination med gränsvärden för avgaser. Till det kommer stora järnvägsprojekt där EU är inblandade som medfinansiärer kan nämnas. Det kanske största i det sammanhanget med bäring för Norden är den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen. Sverige och Danmark vill komma igång snarast med bygget medan det i Tyskland endast är delstaten Schleswig-Holstein som stöder projektet fullt ut.
På den nationella planet är den politiska instabiliteten en faktor som ser ut att fortgå under överskådlig framtid. Att en majoritetsregering ska ta form efter valet 2018 är det ingen som tror, vilket skapar otydlighet inom politiken. Samtidigt finns en lång tradition av att skapa breda politiska lösningar för att exempelvis klara av att besluta om stora infrastrukturprojekt.
– Eftersom vi har stor erfarenhet av att hitta breda lösningar kan vi också vara med och bidra i det sammanhanget, säger Andreas Krohn. Vår politiska bredd gör att vi kan hitta de möjligheter som andra missar.
FAKTA/Rud Pedersen
Grundades: 2003
Anställda: 110 varav 40 i Sverige och 5 i Bryssel
Omsättning: 60 miljoner kronor
Företaget har verksamhet i Norge, Finland, Danmark, Sverige och Belgien (Bryssel).