Starka saxar ska sänka silon

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Örebro blir sig aldrig likt igen - specialbyggda maskiner ändrar stans silhuett

En specialutrustad höjdrivare på 140 ton gör sitt för att förändra Örebros skyline men ibland räcker inte ens den till – en specialbyggd 35-tonnare måste därför upp i det blå när ett 55 meter högt landmärke ska jämnas med marken.

Örebro. Silons tid tycks vara förbi, Leveranstidningen Entreprenad har under årens lopp besökt en hel del silorivningar och nu är det Örebros tur – stan lär få en ny silhuett sedan Lantmännen Fastigheter beslutat sig för att låta riva inte bara ett utan två gigantiska sädesmagasin.

Tornmagasinen i Aspholmen byggdes på 1960-talet och anses vara i för dåligt skick för att kunna byggas om eller renoveras, därför ska de rivas och ägarna avser att bygga kontor och bostäder på platsen.

– Byggnaderna ligger på attraktiv mark, näst intill mitt i stan, förklarar Marko Pääkkönen, maskin- och logistikchef på Delete.

Delete har fått rivningsuppdraget, företaget påbörjade projektet redan i våras och uppdrag nummer ett blev ett riktigt skitjobb.

– Vi har sanerat duvträck, det var en hel del, konstaterar Marko Pääkkönen.

Fågelgeneration efter fågelgeneration har gjort sitt för att fylla på och bajslagret låg decimetertjockt när sanerarna, i overall och försedda med mask, tog sig in för att skrapa och suga upp träcket och sedan desinficera ytorna.

Det måste göras för att eliminera spridning vid rivning, konstaterar Marko Pääkkönen.

Delete har också sanerat en del rörisolering och branddörrar innehållande asbest.

När duvsaneringen var klar skickades de slutna säckarna, totalt cirka två kubikmeter, till godkänd mottagare och Delete kunde påbörja lättrivningen av den mindre silon. Ett par kompaktlastare och en grävmaskin på 14 ton rensade anläggningen och ett par mindre byggnader togs ner helt.

Lättrivningen avslutades lagom till semestern och när sommarledigheten var över var det dags för det tyngre gardet att larva sig till det mindre av de två sädesmagasinen – det som ”bara” är 45 meter högt med tolv rör och några maskinbyggnader.

– Vi börjar med att låta en höjdrivare klippa ner byggnaden till lagom höjd så att en traditionell grävmaskin når, säger Johan Brobäck, kalkylator på Delete.

Lagom” höjd innebär i det här fallet 10-15 meter och när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på är det en 130 ton tung Hitachi 850 som står för höjdrivningen.

I kulisserna väntar dock en tio ton tyngre Case 800 på att ta över, Caserivaren väntar bara på motvikt och aggregat innan den kan börja jobba.

– Den har tre bomkolvar och är starkare än Hitachin, som har två, säger Marko Pääkkönen.

Båda maskinerna är anpassade för höghöjdsrivning, boostrad betongsax från japanska NPK ska effektivisera klippningen och förlängd och hydrauliskt breddbar bandvagn ska göra att maskinerna står stadigt men ändå går att transportera på väg.

– Även hytten är ombyggd, den är tiltbar med glastak och förstärkt bur, säger Marko Pääkkönen.

Båda maskinerna har dessutom 10-20 ton extra motvikt, hydrauliska teleskopbommar samt inbyggd bevattning, en finess som dock inte kommer till användning just här.

– Det blir mer effektivt att använda vattenkanon så vi kör på det, kommenterar Marko Pääkkönen.

Anpassningarna har gjorts av engelska Kocurek.

Hitachin har inlett tungrivningen genom att klippa upp ett stort hål längst upp på det första siloröret.

– Vi kommer att ta ner röret en bit och sedan gå vidare till nästa, vi ”terrasserar” rören, förklarar Marko Pääkkönen

Än så länge finns inga rivningsmassor att tala om men längre fram ska en Hitachi 80-tonnare och en Caterpillar 30-tonnare assistera höjdrivaren, sortera material och förbereda utlastningen.

Nästan allt material körs till en anläggning i Kvarntorp.

– En del använder vi för att bygga en pall så att de mindre maskinerna kommer åt längre fram i projektet, kommenterar Marko Pääkkönen.

Den större silon står ännu så länge ograverad. När det är dags att ta sig an den krävs en annan metod. Anläggningen består av 20 rör och tillhörande maskinbyggnader, byggnadens högsta punkt befinner sig 55 meter ovanför marken och silorören är 45 meter höga.

Läs också: Skärgårdshjärtat bultar för entreprenad

– Utmaningen är att få till sänkningen, säger Johan Brobäck.

Deletes lösning är att lyfta upp en specialbyggd Hitachi 250 i delar, aggregatet, maskinkroppen, bandvagnen (i två delar) samt motvikten monteras sedan ihop på en plattform byggd av stockmattor och stål. Maskinen väger 35 ton monterad och Delete uppger att lyftet kan genomföras utan en större kran eftersom maskinen lyfts upp i fem separata lyft.

Maskinen kan manövreras både från hytten eller via radiostyrning.

– Den är även utrustad med Oil Quick för att snabbt kunna skifta mellan betongsax och hydraulhammare, säger Marko Pääkkönen.

Hitachins uppdrag är att riva högdelarna till en lagom nivå så att höjdrivaren, som har en räckvidd på ungefär 45 meter, kan ta över.

– Maskinen kommer att ta ner byggnaden till cirka 30-40 meter, säger Johan Brobäck.

Maskinen på taket kommer att röra sig över den flyttbara plattformen och sänka ner rören ett i taget. När höjdrivaren når tar den vid och när bara ett fullstort rör återstår byggs en platå av rivningsmassor, en slags jättepall som ska göra det möjligt för höjdrivaren att nå det sista röret trots att det inte sänkts ned.

– Vi räknar med att maskinen behöver 2-3 månader uppe på taket, säger Johan Brobäck.

Sammantaget räknar Delete räknar med att lägga cirka 70 arbetsdagar på att ta ner den mindre silon, den större beräknas kräva tio månaders arbete.

– Vi har bra med tid på oss, kommenterar Marko Pääkkönen

Den generösa tidsplaneringen innebär att Delete haft lyxen att kunna vänta in nödvändiga maskiner, rivarna har också fått ta vattenbristen i beaktande, Örebro har varit hårt drabbat och först när tungrivningen tog sin början i augusti kunde en rejäl vattentank ställas upp i Aspholmen, vatten som behövs för dammbekämpningen.

– Vi har inte haft tillgång till vatten förrän nu, säger Marko Pääkkönen.

Läs också: Roland tog maskinerna till ön

Företaget räknar dessutom med att få riva i fred, arbetsplatsen är i och för sig trång och Delete har fått ordna fram en hel del skydd för att skona grannarna, men byggänget ska förhoppningsvis inte knacka på förrän rivningen är helt klar.

– Men vi får se, det kan hända att de vill komma in och börja påla, säger Marko Pääkkönen.

När båda silorna är nere återstår en del uppstädning, den tunga höjdrivaren river till exempel upp asfalt och en del ytor måste därför återställas, ett arbete som beräknas ta ett par månader.

Det är nästan ett år kvar innan att det är dags att städa, innan dess ska närmare 30 000 ton betong slitas ned – Delete räknar med 20 000 ton i den stora silon och cirka 7 000 ton i den mindre, till det kommer cirka 700 ton armering.

Storleken har sin betydelse men Delete betraktar ändå rivningen som rätt okomplicerad.

– Det är ett rätt rättframt projekt, det är höjden som är utmaningen, det kan också hända att grundvattentrycket gör att det kan bli aktuellt att pumpa lite, annars är det inga konstigheter säger Johan Brobäck.

Marko Pääkkönen håller med.

Vi har rivit rätt många silos, vi kan det här!

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Pilotprojekt för återbruk

Två av Sveriges största kedjor för second hand, Myrorna och Röda Korsets Second hand, startar pilotprojekt tillsammans med appen Tiptapp.

Taxiplagiat kostade halv miljon

Friåkare trotsade domstolsförbud att kopiera Taxi Göteborgs profil 2015 – döms nu till vite om en halv miljon kronor, läs mer här!

TV-intervjun:Jan-Olof Jacke, Astrazenecas vd, pratar ut

Det går bra nu för Astrazeneca. Snart i alla fall. Den tuffa perioden med patentutgångar är över och chefen är positiv. Se intervjun med Jan-Olof Jacke.

Bara elbussar i Landskrona

Stor utlysning inom hälsa

Förkylningsvaccin skyddade mus mot diabetes

Nyhetsbrev

Privat tivoli lanseras

Irländska storförvärvet lyfte Scandi Standard

MTR får bakläxa av SL

Självkörande bussar i Danmark

Under tre år kommer Nobina att ansvara för och drifta ett pilotprojekt med självkörande bussar i Storköpenhamn – Trafikstart under andra halvåret 2018, läs mer här!

Vinnova stöttar flera AI-projekt

Axel Johnson blev alla tiders arbetsgivare

Cube tar över Bergkvarabuss

Infrastrukturfonden Cube II tar över 60 procent av Bergkvarabuss, i dag Sveriges största privata bussbolag – Affären ska säkra generationsskiftet, läs mer här!

Iggesund får högsta hållbarhetsbetyg

De vann Visa Vägen-priset 2017

Östhammars kommun vann kategorin Årets Arbetsgivare och Arne Anderstedt, Högbo Bruk i Sandviken, vann kategorin Årets Eldsjäl i 2017 års Visa Vägen-priset. Ett hederspris delades också ut till Axel Johnson AB. Priset delas årligen ut till den arbetsgivare och den eldsjäl som har gjort allra mest i Sverige för att öppna arbetsmarknaden så att fler personer med funktionsnedsättning kan få ett jobb.

”Sorgligt att inte Stockholm fick myndigheten”

”Tråg-till-tråg”-återvinning av PET

Bedöm renoveringens hållbarhetskonsekvenser

Tydal Årets Trafiklabhjälte

Utmärkelsen Årets Trafiklabhjälte 2017 går till Thomas Tydal – För sitt bidrag till digitaliseringen av det svenska järnvägssystemet, läs mer här!

Nu avgörs EMA:s framtid

Idag röstar ministrarna i EU om den framtida placeringen för EMA, men enligt vadslagningsfirmorna ser det mörkt ut för Sverige.

Nya kinesiska importförslag

Veteranpoolen delas ut till aktieägarna

Landsting vill stoppa mikroplaster

Investerar i uppgradering av reaktorer

Ringhals AB styrelse och Vattenfalls styrelse har fattat beslut om att investera i oberoende härdkylning på reaktor tre och fyra vid kraftverket.

Mer pengar till näsdroppsvaccin

Essity och Sodexo populära arbetsgivare

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

Nytt avtal om Ostlänken

Textilsortering får ministerbesök

Ung Städarna-vd prisad

Kliv framåt för digitaliserad byggbransch

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Jätteinvestering i väst

Process återvinner både bomull och polyester

Något lägre vinst för Ica

Ny Team Leader på Intereast

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.218