Skriver långvarigt UH-avtal

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Alstom har tecknat ett åttaårigt underhållsavtal med Arriva för Skånetrafikens 99 Coradia Nordic regionaltåg, även kända som Pågatågen.

Arriva vann nyligen kontraktet som fortsatt operatör för Pågatågen och Alstom var en del av anbudet som leverantör av fordonsunderhållet.

Läs också: SweMaint stänger i Helsingborg

Alstoms uppdrag omfattar fullt underhåll, förutom städning. Som en del av avtalet kommer Alstom att använda sina avancerade digitala verktyg, till exempel TrainTracer-lösningen för förebyggande underhåll, för att i realtid samla in relevanta uppgifter om tågen.

Train Tracer ingår i Alstoms digitala underhållslösning HealthHub, som kopplar samman den insamlade informationen med Rule Engine vilket möjliggör automatisering av vissa analyser, som till exempel notifieringar om förväntade reparationer.

Underhållet kommer att utföras vid depån i Raus utanför Helsingborg. Kontraktet är värt cirka 1,3 miljarder kronor och kommer att påbörjas i december 2018.

- Detta uppdrag innebär att Alstom kommer att underhålla samtliga Coradia Nordic-fordon i Sverige, vilket ger flera synergifördelar. Med våra moderna digitaliseringsverktyg för förebyggande underhåll kommer vi också att förbättra tågflottans tillförlitlighet och prestanda, säger Björn Asplund, VD för Alstom Sweden.

Läs också: Intensivutbildning löser kompetensbrist

- Vi är mycket glada att samarbeta med Alstom då vi ser dem som en stark och stabil underhållsleverantör med stor internationell erfarenhet. Alstom kan tågen bättre än någon annan och vi har gott förtroende för deras underhållsmetodik. Vi arbetar redan tillsammans med Alstom med liknade upplägg för Östgötapendeln och där har vi slagit rekord i tågtillgänglighet flera gånger, säger Johan Åhlander, VD för Arriva Sverige AB.

Alstom levererar för närvarande ytterligare 30 Coradia Nordic X61 regionaltåg till Skånetrafiken, i tillägg till de 69 som tidigare levererats. Enligt kontraktet har Alstom levererat 11 tåg innan maj 2017 och ska leverera de sista 19 tågen mellan maj 2018 och januari 2019.

Coradia Nordic-tågen består av fyra vagnar, är totalt 74 meter långa, har kapacitet för upp till 510 passagerare och en maxhastighet på 160 km/h. Tågen tillverkas vid Alstoms anläggning i Salzgitter i Tyskland.

Sedan 2002 har mer än 270 regionala Coradia-tåg sålts till tågoperatörer i Sverige, inklusive SL, Norrtåg, Västtrafik och Östgötatrafiken. Totalt har mer än 3000 regionaltåg sålts i Europa, och de körs för närvarande i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Spanien och Storbritannien.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ledare: Underkänd näringspolitik

Slutbedömningen är att företagsklimatet i Sverige är det sämsta sedan den här typen av undersökningar inleddes 2008.

Siemens och Northvolt inleder samarbete

Gener har olika betydelse för hjärntumör

Större däck på ny hjullastare

JCB tar med sig sin 419S hjullastare till Svenska Maskinmässan.

Förarfokus i ny bandgrävare

JCB:s nya tunga grävare hänger med till Solvalla, företaget visar sin 220X som premiärvisades i England tidigare i vår, en maskin där man anser sig ha månat extra mycket om förarens komfort.

Tunga nyheter från Wirtgen Group

Wirtgen Group, med både Wirtgen, Vögele, Hamm, Kleemann och Benninghoven bjuder in till en Solvallamonter packad med vältar, läggare, fräsar, krossar och siktar.

Nyhetsbrev

Domen mot Nordkalk fastställd

En enig hovrätt har fastställt domen mot Nordkalk gällande dödsolyckan 2011. Platschefen fälls därmed för arbetsmiljöbrott.

Bemanningsföretagen = Kompetensföretagen

Spårvagnskrock – flera skadade

Två spårvagnar har kolliderat på Göta älvbron i Göteborg – Flera personer skadades, minst två är förda till sjukhus, läs mer här!

Coor Finlands vd slutar

Rådgivning till tusen

Pigg 50-åring går under jorden

Närmare 400 Toyota Hilux ingår i LKAB:s flotta av fordon för transporter i gruvverksamheten i Kiruna.

Stora planer för Komatsu i Sverige

Efter två år med Komatsu har Söderberg & Haak täckt in de vita fläckarna, nu finns organisationen på plats och målet är att få märket att lyfta i Sverige. – Inom fem år ska vi ha en tvåsiffrig andel av marknaden.

Så får Umeå Entreprenad verksamheten att lyfta

Umeå Entreprenad samarbetar på djupet med sina kunder, något som gör det möjligt att ha en riktigt god framförhållning – orderstocken för 2018 är redan klar. – Vi har också klart med 50 miljoner för 2019.

Tvåårskontrakt på bullerplank

Ny plastingenjörsutbildning drar igång i augusti

Sectra närmare omfattande avtal i Australien

Över 200 anmälda till Bussförar-SM

id senaste räkningen hade 205 bussförare gjort uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Keolis ligger i topp men en viss doldiskoncern behåller greppet, läs här!

Här ska plast sorteras som restavfall

Öl bryggd på renat avloppsvatten

På fredag är det premiär för PU:REST, Sveriges första öl bryggd på återvunnet vatten.

Sveriges vackraste tågresa

Nu är Sveriges vackraste tågresa utsedd i tuff konkurrens – Här presenteras vinnaren och de övriga toppensträckorna!

Infrastruktur driver betongproduktion

Välbesökt vattenstämma i Helsingborg

Branschorganisationen Svenskt Vatten har just nu sin årliga vattenstämma. Stämman har väl aldrig varit så välbesökt som denna gång.

Fokus på el för Wacker Neuson

Elmaskinerna står i fokus i Wacker Neusons monter, företaget vill också visa sin bredd och tar med sig allt från stora till små maskiner.

Inga fler ormbon

Sök pengar för att byta jobb

Ny ekonomichef till Inspira

Planerar ny organisation

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112