23948sdkhjf

Skriver långvarigt UH-avtal

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Alstom har tecknat ett åttaårigt underhållsavtal med Arriva för Skånetrafikens 99 Coradia Nordic regionaltåg, även kända som Pågatågen.

Arriva vann nyligen kontraktet som fortsatt operatör för Pågatågen och Alstom var en del av anbudet som leverantör av fordonsunderhållet.

Läs också: Banarbete på hårdtrafikerad sträcka

Alstoms uppdrag omfattar fullt underhåll, förutom städning. Som en del av avtalet kommer Alstom att använda sina avancerade digitala verktyg, till exempel TrainTracer-lösningen för förebyggande underhåll, för att i realtid samla in relevanta uppgifter om tågen.

Train Tracer ingår i Alstoms digitala underhållslösning HealthHub, som kopplar samman den insamlade informationen med Rule Engine vilket möjliggör automatisering av vissa analyser, som till exempel notifieringar om förväntade reparationer.

Underhållet kommer att utföras vid depån i Raus utanför Helsingborg. Kontraktet är värt cirka 1,3 miljarder kronor och kommer att påbörjas i december 2018.

- Detta uppdrag innebär att Alstom kommer att underhålla samtliga Coradia Nordic-fordon i Sverige, vilket ger flera synergifördelar. Med våra moderna digitaliseringsverktyg för förebyggande underhåll kommer vi också att förbättra tågflottans tillförlitlighet och prestanda, säger Björn Asplund, VD för Alstom Sweden.

Läs också: Mycket arbeten på järnvägsnätet

- Vi är mycket glada att samarbeta med Alstom då vi ser dem som en stark och stabil underhållsleverantör med stor internationell erfarenhet. Alstom kan tågen bättre än någon annan och vi har gott förtroende för deras underhållsmetodik. Vi arbetar redan tillsammans med Alstom med liknade upplägg för Östgötapendeln och där har vi slagit rekord i tågtillgänglighet flera gånger, säger Johan Åhlander, VD för Arriva Sverige AB.

Alstom levererar för närvarande ytterligare 30 Coradia Nordic X61 regionaltåg till Skånetrafiken, i tillägg till de 69 som tidigare levererats. Enligt kontraktet har Alstom levererat 11 tåg innan maj 2017 och ska leverera de sista 19 tågen mellan maj 2018 och januari 2019.

Coradia Nordic-tågen består av fyra vagnar, är totalt 74 meter långa, har kapacitet för upp till 510 passagerare och en maxhastighet på 160 km/h. Tågen tillverkas vid Alstoms anläggning i Salzgitter i Tyskland.

Sedan 2002 har mer än 270 regionala Coradia-tåg sålts till tågoperatörer i Sverige, inklusive SL, Norrtåg, Västtrafik och Östgötatrafiken. Totalt har mer än 3000 regionaltåg sålts i Europa, och de körs för närvarande i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Spanien och Storbritannien.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Se filmen från Örebro

Håll koll på vibrationerna

Verktygen har utvecklats i många hänseenden, den skyddsutrustning som finns används dock för sällan konstaterar Bosch.

Sju av tio tar sig inte tid

Vidtar yrkeshantverkare de säkerhetsåtgärder som krävs? Inte enligt en undersökning som Bosch låtit göra. De svenska hantverkarna verkar dessutom vara sämst i klassen.

Asfaltjobb för 50 miljoner

Hållbar Europanyhet från Ed

Kartläggning delas i öppen databas

Nyhetsbrev

Mer sortering i Norrvidinge

Genom förvärvet av Sortab Mark och Sorteringstjänst utvidgar Norrvidinge sin verksamhet till Blekinge och södra Småland.

Mer tunneljobb för Bravida

Bravida har tagit hem ytterligare ett installationskontrakt i miljardklassen för Förbifart Stockholm.

Skärpt lag mot organhandel föreslås

Frankrike nästa för Steelwrist

Steelwrists internationella expansion fortsätter nu med etableringen av ett eget bolag strax utanför Paris.

Nästa vecka drar det igång

Om mindre än en vecka slås dörrarna upp till premiären av Fokus Hjälpmedel på Prioritet Serenek arena i Göteborg. "Den typen av möte som vi arrangerar har saknats i västra Sverige".

NCC bygger depå

Bajsmolekyl skapar ny plast

IFS: Serviceföretagen behöver omdanas

Tre stora utmaningar väntar, enligt IFS, servicesektorn under 2019: att få ut maximalt värde av teknikinvesteringar, kompetenskrisen och kundupplevelsen.

Dahl Sverige möblerar om

Sjöberg ny vd för Stromma

Peab får jobb i Uppsala

Ny teknik för diabetiker

Centrallager för sjukvårdsmaterial flyttar från Göteborg

Chans för framtidens forskningsledare

Nu utlyser Stiftelsen för strategisk forskning mångmiljonbelopp till framtidens forskningsledare.

Stärker den totala TPE-kapaciteten

Omsättningsrekord för danska MiR

Tillverkaren av autonoma mobila robotar redovisar omsättningsrekord för 2018.

Vattenfall får oväntad hjälp

Maskinuthyrare utbildar om kvartsdamm

Ramirent räknar med att komplettera sin utbildningsverksamhet med kvartsdammsutbildning senare i vår.

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Höjning vid årsskiftet

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.105