Skriver långvarigt UH-avtal

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Alstom har tecknat ett åttaårigt underhållsavtal med Arriva för Skånetrafikens 99 Coradia Nordic regionaltåg, även kända som Pågatågen.

Arriva vann nyligen kontraktet som fortsatt operatör för Pågatågen och Alstom var en del av anbudet som leverantör av fordonsunderhållet.

Alstoms uppdrag omfattar fullt underhåll, förutom städning. Som en del av avtalet kommer Alstom att använda sina avancerade digitala verktyg, till exempel TrainTracer-lösningen för förebyggande underhåll, för att i realtid samla in relevanta uppgifter om tågen.

Train Tracer ingår i Alstoms digitala underhållslösning HealthHub, som kopplar samman den insamlade informationen med Rule Engine vilket möjliggör automatisering av vissa analyser, som till exempel notifieringar om förväntade reparationer.

Läs också: Nytt onlinesystem för tåg

Underhållet kommer att utföras vid depån i Raus utanför Helsingborg. Kontraktet är värt cirka 1,3 miljarder kronor och kommer att påbörjas i december 2018.

- Detta uppdrag innebär att Alstom kommer att underhålla samtliga Coradia Nordic-fordon i Sverige, vilket ger flera synergifördelar. Med våra moderna digitaliseringsverktyg för förebyggande underhåll kommer vi också att förbättra tågflottans tillförlitlighet och prestanda, säger Björn Asplund, VD för Alstom Sweden.

Läs också: Intensivutbildning löser kompetensbrist

- Vi är mycket glada att samarbeta med Alstom då vi ser dem som en stark och stabil underhållsleverantör med stor internationell erfarenhet. Alstom kan tågen bättre än någon annan och vi har gott förtroende för deras underhållsmetodik. Vi arbetar redan tillsammans med Alstom med liknade upplägg för Östgötapendeln och där har vi slagit rekord i tågtillgänglighet flera gånger, säger Johan Åhlander, VD för Arriva Sverige AB.

Alstom levererar för närvarande ytterligare 30 Coradia Nordic X61 regionaltåg till Skånetrafiken, i tillägg till de 69 som tidigare levererats. Enligt kontraktet har Alstom levererat 11 tåg innan maj 2017 och ska leverera de sista 19 tågen mellan maj 2018 och januari 2019.

Coradia Nordic-tågen består av fyra vagnar, är totalt 74 meter långa, har kapacitet för upp till 510 passagerare och en maxhastighet på 160 km/h. Tågen tillverkas vid Alstoms anläggning i Salzgitter i Tyskland.

Sedan 2002 har mer än 270 regionala Coradia-tåg sålts till tågoperatörer i Sverige, inklusive SL, Norrtåg, Västtrafik och Östgötatrafiken. Totalt har mer än 3000 regionaltåg sålts i Europa, och de körs för närvarande i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Spanien och Storbritannien.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Nyhetsbrev

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Företag gillar kollektivavtal

60 procent av Sveriges företag vill ha kollektivavtal. Främsta orsaken är att avtalen förbättrar relationen med de anställda och ger företaget bättre anseende på marknaden. Det framkom vid Arbetsmarknadsekonomiska rådets presentation av rapporten "Hur fungerar kollektivavtalen?"

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Förpackningsinsamlingen vill växla upp

Sverige är bland de bästa i klassen i Europa på att samla in och återvinna förpackningar. Men FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, som sköter verksamheten, vill gå ännu längre. Nu efterlyser de politiska beslut som gör det möjligt.

Siljansnäs får nytt utsiktstorn

Ett nytt utsiktstorn ska byggas i Siljansnäs, det står klart sedan Naturvårdsverket beviljat Länsstyrelsen medel.

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.474