23948sdkhjf

Smörjteknikdagen närmar sig

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

God smörjning är A och O på alla företag. Ändå är smörjning ett lågstatusyrke. Det vill vi ändra på.

Den 3 oktober arrangerar därför U&D, Process Nordic och partners, en heldagskonferens som vi har döpt till Smörjteknikdagen. Platsen blir Quality Hotell 11, i Göteborg.

Läs också: Fortsatt smörjlyft hos SCA Graphic

Moderator på scenen blir Nils Myers, som är en man med en brokig och intressant yrkesbana. Han är utbildad sjöingenjör och mönstrar delar av året på för rederier.

Hans stora intresse är tribologi och allt som har med smörjning att göra. På frilansbasis (han har ett eget företag) åtar han sig konsultuppdrag, föreläser och utbildar inom det ämnesområdet. Han hjälper industrier att bygga upp underhållsstrukturer.

- När jag fick frågan om jag kunde tänka mig att bli moderator på Smörjteknikdagen kände jag att det passade mig som handen i handsken, berättar han.

 

Läs också: Lyckad dag om smörjteknik

Seminarier behövs

Det behövs verkligen den här typen av seminarier, betonar han.

- Olja är en kemikalie som många anser vara något som katten har släpat in. Ett nödvändigt ont som orsakar en mängd problem. Ändå är smörjning så himla viktigt. Bristande kunskaper skapar katastrofala fel.

Nils Myers brukar fråga åhörare varför man smörjer rullningslager.

Läs också: Tio dagar kvar till Smörjteknikdagen

- Då tittar de frågande på mig och undrar säkert “Är han dum i huvudet?” Till slut svarar någon lite trött “Därför att man vill minska friktionen”. Då roterar jag två lager framför publiken - ett torrt och ett smort. De ser då att det smorda går mycket tyngre. Det ger åhörarna en tankeställare. De inser att om man smörjer så ökar man friktionen, energiåtgången och temperaturen.

Vissa anser att man inte ska smörja lager alls, att lager översmörjs till döds. Den åsikten omfattar inte Nils Myers, utan hans poäng är att man ska ta hand om sina lager genom att smörja på rätt sätt. Det behövs därför fler konferenser som Smörjteknikdagen, tycker han.

Normalt slitage?

- Det finns inga teknikutbildningar där smörjning/tribologi ingår. Det är oerhört märkligt. Vad jag förstår har Luleå tekniska högskola en del tribologimoment. Men det är på ett väldigt teoretiskt plan, inte om det dagliga praktiska arbetet.

Läs också: Industri 4.0 ökar efterfrågan på smörjsystem

Efter ett föredrag berättade en kille att de inte hade några smörjrelaterade skador alls på hans företag, utan saker gick sönder på grund av “normalt slitage”.

- Jag hävdar att man för lättvindigt skyller haverier på “normalt slitage”. Om man sköter smörjningen ska man inte ha slitage. Det är därför man smörjer. Man får en oljekudde i kontaktpunkten som fördelar trycket. Då minskar risken för sprickbildning och slitage. Det är väldigt enkelt egentligen.

Han hoppas att besökarna ska få en aha-upplevelse på Smörjteknikdagen. Där kommer de bland annat att få lyssna på föreläsare från Preem, Klüber och Volvo.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Unilever tar ytterligare steg mot cirkularitet

Nytt handelsområde i Umeå

Ballaste listan

Den svenska ballastproduktionen var rekordstor 2018, det uppger Sveriges Geologiska Undersökning (SGU).

Ny produktfamilj kvarnar - succé

Rototilts jätteinvestering

Volvo investerar i cybersäkerhet

För att stärka skyddet av uppkopplade fordon har Volvo Group Venture Capital investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon.

Nyhetsbrev

Nedgång för Volvo – men fortsatt starkt i Kina

Årets tredje kvartal innebar en märkbar nedgång för Volvo Construction Equipment med avseende på både försäljning och rörelseresultat.

Ytterligare 135 kan få gå från bruken

"Höghastighetståg kostar 400 miljarder"

Rekordstor betongleverans

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Ständig förbättring för offensivt Avant

Det går bra för finska Avant Tecno. Förra året passerades för första gången omsättningen 100 miljoner euro. För att möta den ökade efterfrågan lanserade företaget i våras sin hittills största modell och räknar dessutom med att inom kort kunna öka produktionskapaciteten med 50 procent.

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Han hittar brister i 3D-metallen

Fredheim firade tung tioåring

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Bring ersätter vägtransporter med tåg

Autonomi – eget affärsområde för Volvo

Volvo vill öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Och för att nå dit tilldelas nu verksamheten ett helt eget affärsområde.

Limträförsäljning ökar trots dämpad konjunktur

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123