23948sdkhjf

Smörjteknikdagen närmar sig

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

God smörjning är A och O på alla företag. Ändå är smörjning ett lågstatusyrke. Det vill vi ändra på.

Den 3 oktober arrangerar därför U&D, Process Nordic och partners, en heldagskonferens som vi har döpt till Smörjteknikdagen. Platsen blir Quality Hotell 11, i Göteborg.

Läs också: Fortsatt smörjlyft hos SCA Graphic

Moderator på scenen blir Nils Myers, som är en man med en brokig och intressant yrkesbana. Han är utbildad sjöingenjör och mönstrar delar av året på för rederier.

Hans stora intresse är tribologi och allt som har med smörjning att göra. På frilansbasis (han har ett eget företag) åtar han sig konsultuppdrag, föreläser och utbildar inom det ämnesområdet. Han hjälper industrier att bygga upp underhållsstrukturer.

- När jag fick frågan om jag kunde tänka mig att bli moderator på Smörjteknikdagen kände jag att det passade mig som handen i handsken, berättar han.

 

Läs också: Lyckad dag om smörjteknik

Seminarier behövs

Det behövs verkligen den här typen av seminarier, betonar han.

- Olja är en kemikalie som många anser vara något som katten har släpat in. Ett nödvändigt ont som orsakar en mängd problem. Ändå är smörjning så himla viktigt. Bristande kunskaper skapar katastrofala fel.

Nils Myers brukar fråga åhörare varför man smörjer rullningslager.

Läs också: Tio dagar kvar till Smörjteknikdagen

- Då tittar de frågande på mig och undrar säkert “Är han dum i huvudet?” Till slut svarar någon lite trött “Därför att man vill minska friktionen”. Då roterar jag två lager framför publiken - ett torrt och ett smort. De ser då att det smorda går mycket tyngre. Det ger åhörarna en tankeställare. De inser att om man smörjer så ökar man friktionen, energiåtgången och temperaturen.

Vissa anser att man inte ska smörja lager alls, att lager översmörjs till döds. Den åsikten omfattar inte Nils Myers, utan hans poäng är att man ska ta hand om sina lager genom att smörja på rätt sätt. Det behövs därför fler konferenser som Smörjteknikdagen, tycker han.

Normalt slitage?

- Det finns inga teknikutbildningar där smörjning/tribologi ingår. Det är oerhört märkligt. Vad jag förstår har Luleå tekniska högskola en del tribologimoment. Men det är på ett väldigt teoretiskt plan, inte om det dagliga praktiska arbetet.

Läs också: Industri 4.0 ökar efterfrågan på smörjsystem

Efter ett föredrag berättade en kille att de inte hade några smörjrelaterade skador alls på hans företag, utan saker gick sönder på grund av “normalt slitage”.

- Jag hävdar att man för lättvindigt skyller haverier på “normalt slitage”. Om man sköter smörjningen ska man inte ha slitage. Det är därför man smörjer. Man får en oljekudde i kontaktpunkten som fördelar trycket. Då minskar risken för sprickbildning och slitage. Det är väldigt enkelt egentligen.

Han hoppas att besökarna ska få en aha-upplevelse på Smörjteknikdagen. Där kommer de bland annat att få lyssna på föreläsare från Preem, Klüber och Volvo.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Nyhetsbrev

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Det börjar blåsa upp till storm

SIA Glass designar för återanvändning

Vi följer upp - Så går det för miljardinvesteringarna i coronatider

Runt om i landet pågår miljardinvesteringar i stora industriprojekt. Vi har kollat hur läget ser ut nu i coronatider för några av dessa.

Mindre utsläpp med flygaska i betongen

Genom att ersätta delar av cementets klinkerinnehåll med flygaska och kalksten har Cementa och stomentreprenören Benders lyckats minska utsläppen av koldioxid med 20 procent vid tillverkningen av drygt 600 meter tunnelelement för Förbifart Stockholm.

Cykelprofil tar täten i Samhällsbyggarna

Lars Strömgren, 38, har lett Cykelfrämjandet sedan 2014. Nu lämnar han cykelsadeln för att ta plats på vd-stolen i Samhällsbyggarna.

Ny ledare i Bussförar-SM

18 maj noterades 267 anmälda till Bussförar-SM 2020 vilket är klart fler än samma tid förra året - och nu har det blivit skifte på toppen.

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Miljardsatsning på väg och järnväg

Peab bygger i Södertälje

Norsk aktör etablerar sig i Sverige

3

Flygasksatsning har stor klimatpotential inom cement och betong

Det kom en läsarfråga kring den satsning Ragn-Sells gör på utvinning av salter ur flygaska från avfallsförbränning. Svaret visade sig vara mycket intressant!

1

Halverade utsläpp möjliga vid vägprojekt

Genom att optimera transporterna kan stora miljövinster göras vid exempelvis vägbyggen. Med ytterligare stöd från större andel återvunnet material och mer genomtänkta materialval, konstruktioner och metoder kan miljöbelastningen halveras, enligt forskare i Göteborg.

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Stockholms största hittills

”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

1

Digitala tvillingar ska lösa mysteriet

Ystamaskiner lanserar ny hemsida

Många struntar i fartgränserna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113