23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Elmsäter-Svärd till Sveriges Byggindustrier

Konsultföretaget Rud Pedersen har medvetet växlat upp sitt engagemang inom infrastruktur och transportsektorn bland annat med tidigare infrastrukturministern – Catharina Elmsäter-Svärd som snart går vidare, blir vd för Sveriges Byggindustrier.

Den för branschen välkända Catharina Elmsäter-Svärd har de senaste åren modererat det stora branschmötet Kollektivtrafikdagen. Efter sin tid i regeringen körde hon igång ett eget företag som genast fick mängder av uppdrag. Sedan ferbruari i år arbetar hon tillsammans med Rud Pedersen med att särskilt stärka och fokusera arbetet kring framtida smarta samhällsbyggen och transporter och infrastruktur.

Du drev egen konsultverksamhet med stor framgång, så hur tänkte du då?

Ja, jag hade ju varit min egen i nästan två års tid och tyckte det var väldigt skönt och roligt. Men det tar också mycket tid att göra allting helt och hållet själv, säger Catharina Elmsäter-Svärd. Och egentligen är jag lite mer en sådan person som tycker det är roligare att göra något tillsammans med andra än att vara själv, så när jag fick erbjudandet att samarbeta med Rud Pedersen så ville jag ge det ett chans. För här är jag som min egen men ändå i en grupp.

Eftersom hon både är sin egen och knuten till Rud Pedersen så har hon kunnat kombinera möjligheten att ta större uppdrag över längre tid till att ta enstaka mindre i egen regi.

Något som är stor skillnad mot att vara själv är att man får in olika synsätt här, säger Catharina Elmsäter-Svärd. Här kan jag ha en socialdemokrat i mitt team – eller en miljöpartist. Det blir väldigt kreativt där alla är fokuserade på att hitta ett bra resultat.

Varför valde du att samarbeta med Rud Pedersen ?

Jag ville ge både mig och Rud Pedersen en möjlighet att utveckla ett viktigt område som framtidens samhällsbygge är. Så här efteråt så var det helt rätt.

Som egenföretagare gällde det att ha koll på all omfattande administration som följer med verksamheten. Med Rud Pedersen lyftes alla de delarna bort så att jag kunde ägna mig åt kärnuppgiften att vara rådgivare.

Det är dessutom så att det finns servicepersonal här som håller koll på alla möten, bokar lokaler och annat praktiskt, det som jag alltid gjort själv tidigare. Så det blir väldigt mycket enklare med den här kringservicen som gör att jag kan kunde fokusera ännu mer på uppdraget i stället.

Du var med under Politikerveckan i Visby i somras – vad talade du om där?

Jag hade ett antal moderatoruppdrag samt ett specialuppdrag tillsammans med Ulrika Messing – två gamla infrastrukturministrar från olika partier och lika tider – där vi tog upp nya ostkustbanan och hur banan ska kunna hjälpa till att stärka upp kommunerna längs banan.

Kan du fresta med något mer spännande som du har på gång?

Ja, i egenskap av att jag är ordförande i organisationen Drive Sweden sedan drygt två år så har jag haft en hel del att göra med självkörande fordon, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Självkörande fordon är ett stekhett teknikområde där det redan finns fordon som kör förarlöst, exempelvis minibussar och bilar av olika slag.

Där tycker jag det är viktigt att notera att det inte är varje teknik för sig som är grejen utan det är när man sätter ihop dem i en funktion, exempelvis delningsekonomi, förarlösa fordon och digitalisering. Människor och företag vill se en helhetslösning som fungerar för dem.

– Det som nu står närmast på tur för mig är att jag kommer att gå vidare i min roll att vara samhällsbyggare och fortsätta att bygga Sverige i egenskap som tillträdande vd den 1 oktober för Sveriges Byggindustrier.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078