Bullriga gamlingar på Åsele marknad

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Det här vore helvetes roligt även om det inte kom en enda käft."

Motormullret var bedövande när en av få maskinträffar i övre Norrland gick av stapeln i somras.
– Om maskinerna står still kan man lika gärna se dem på bild, säger en av arrangörerna.


Läs också: Grävmaskinen rensar upp i sjön

Åsele. – Det här var tammefan den roligaste apparaten på hela dagen!

Kommentaren är klockren, alla vill provköra den snart 60 år gamla bandlastaren, en Caterpillar 955H från 1961 med sidtippande skopa.

Jag får knappt köra den själv, ler ägaren Christer Lundeberg.

Han är nestorn i den trio eldsjälar som, med stöd av Maskinhistoriska föreningen, anordnat en maskinträff i anslutning till Åsele marknad.

Läs också: Så ska inkräktarna stoppas

Arrangemang av det här slaget är inte så vanliga i övre Norrland, men de tre arrangörerna, som var och en har ett gäng egna veteraner med på uppvisningen, tyckte att det var dags och insåg att Åsele marknad, som årligen lockar över 100 000 besökare, vore en lämplig arena.

– Det började lite på skämt två veckor innan marknaden i fjol, säger Ulf Öberg, en annan av eldsjälarna.

Tanken var att kunna visa upp det äldre gardet för en publik som sällan får chansen att se veteraner i arbete.

– Vi ville kunna visa upp ”gammaskiner” och framförallt visa dem in action, ler Ivar Danielsson, den tredje maskinfantasten bakom evenemanget.

Läs också: Jättejordfräs gav Limsjön nytt liv

– Om maskinerna står still kan man lika gärna se dem på bild, konstaterar Ulf Öberg.

Arrangörerna hann marknadsföra evenemanget litegrann i sociala medier och det visade sig att man fick ihop en hel del maskiner redan i fjol.

2017 års upplaga är dock större, ett 25-tal maskiner jobbar på strax utanför Åsele centrum under marknadsdagarna.

Det är lokala förmågor från hela länet, det enda problemet är fraktkostnaderna, bränslekostnaden är liten i jämförelse, konstaterar Ivar Danielsson.

Läs också: Isak valde grävaren före skolan

Resultatet är en beundransvärd blandning av små bandschaktare, ståtliga lingrävare, rustika lastbilar, gamla dumprar med mera med mera.

Precis som arrangörerna ville är det inte heller några putsade museiföremål som visas upp, motorerna ryter och dieseldoften gör ingen besviken.

– Vi bygger en vägbank och gör en urgrävning, vi vill att det rör på sig, säger Ulf Öberg.

Solen strålar i Åsele när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på och vi är inte direkt ensamma – maskinutställningen har fått många att överge marknadsstånden för de mullrande maskinerna.

Läs också: En blå Cat smyger i mörkret

– Vi har haft mycket folk, säger Ivar Danielsson.

Hans bidrag den här gången är en Michigan 75 från 1981, en Volvo F88 från 1971 och en Scania trailer från 1968.

­– Jag har bara hållit på i 5-6 år, säger han.

Mer tid krävs tydligen inte för att hitta några mer eller mindre högljudda guldkorn, inte minst Michiganlastaren väsnas rejält.

– Den hämtade jag i Ödeshög, säger Ivar Danielsson.

Maskinen var i gott skick men det tog sin modiga tid att få den gamla lastaren från Småland till Lappland.

– Det tog tre trailrar och en månad, först fick jag den till Stockholm, sen fick den stå där tills jag kunde få den transporterad till Härnösand. Sen kom den hit till slut, säger Ivar Danielsson.

Egentligen har han inte plats för maskinerna hemma, men det har löst sig.

– Jag har snälla kamrater som jag har fått sprida ut maskinerna hos.

Till vardags kör han en 90-tons grävmaskin i Svappavaara men han ser till att hålla även de äldre maskinerna rullande.

– Jag brukar ta på mig en del snöröjning och Michiganlastaren använder jag mycket.

Åselebon Ulf Öberg sitter uppflugen bakom ett gäng rostiga spakar i sin Landsverk L58 från 1965 när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på.

Han skaffade lingrävaren så sent som 2015, då hade den stått sedan 1983.

– Men det krävdes bara lite småfix för att få igång den, kommenterar han.

Lingrävaren är dock mest lämpad för uppvisning just nu, trumbromsarna till linorna är ojusterade och maskinen är därför aningen tungkörd.

– Man blir lite slut i armarna efter 2-3 lass!

Ulf Öberg har arbetat länge som grävmaskinist men är numera anställd som mekaniker, en kombination som gjord för en maskinsamlare.

– Nu får jag göra både ock!

Han har samlat maskiner i tio år och har alla sina tre maskiner på plats på träffen, förutom lingrävaren har han också en rostigt vacker väghyvel – en Nordverk Panter 12 från 1965, samt en 45 år gammal Volvo LM850.

– Jag hade fler maskiner förut men fick göra mig av med en del, ju fler maskiner man har desto sämre hinner man hålla efter dem, säger han.

Hyveln köpte han av en granne och den drygt 50 år gamla maskinen kommer väl till pass vintertid.

– Den funkar bra till snöröjning, jag kör en hel del för olika vägföreningar.

De tre maskinerna kommer dock förmodligen att få sällskap snart, Ulf Öberg planerar fler inköp framöver.

– Jag ska bara skaffa en trailer först!

Christer Lundeberg från Vilhelmina har arbetat med maskiner länge och driver egna entreprenadfirman Luab Schakt. Han har tagit med sig ett par favoriter till Åsele där han bidrar med en Michigan 125 från 1975 och så den där bandlastaren med sidtippande skopa – en Caterpillar 955H från 1961 som med minsta möjliga marginal kom med i bagaget när färden ställdes till Åsele.

– Den har stått i småbitar länge men i söndags kväll skruvade jag ihop allt, säger Christer Lundeberg.

Maskinen köpte han för tio år sedan i Östersund, han fick den inklusive den sidtippande specialskopan, ett redskap som hängt med sedan maskinens barndom då den ursprungliga ägaren byggde tunnlar.

– Då är det bra med sidtippning, man behöver aldrig svänga, kommenterar Christer Lundeberg.

Michiganlastaren köpte han för tre år sedan, en investering som krävde tålamod.

– Jag spanade in den i ett skjul i flera år och såg att den aldrig rörde på sig, till sist gick jag in och frågade om jag fick köpa den.

Och visst fick han det. Maskinen hade använts i vedhantering men blivit stående i åratal, den var lite ringrostig men Christer Lundeberg fick snabbt fart på den.

– Det räckte att skruva en eftermiddag så gick den.

Hemma i Vilhelmina har han faktiskt en maskin till, en Åkerman H12 lingrävare från 1978.

– Men den fick stanna hemma, den är lite för ny!

Motorerna ryter och det grävs och lastas och tippas. Många vill provköra de gamla maskinerna och arrangörstrion är uppenbart nöjda med årets veteranvisning, så nöjda att förhoppningen nu är att evenemanget ska bli årligt återkommande.

– Det har gått jättebra, det har varit fint väder och det har kommit mycket folk, fast det är klart – det här vore helvetes roligt även om det inte kom en enda käft, ler Christer Lundeberg.

Kolla gärna in maskinerna i rörelse, se filmen nedan! 

———————————————————————————————Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Nu kan du prata med MonICA

Maskinpyssel för stora och små

Årets julklapp för stora och små älskare av entreprenadmaskiner har just hittat ut till butikshyllorna.

Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Nytt sätt att förbygga infektion?

Han blir chef för divisionen Board

Stort och smått för Liebherr

Liebherrs tornkranar och jättegrävare väckte uppmärksamhet i mässans största monter, de mindre maskinerna var dock lika viktiga. – Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Klart med Postnords nya ordförande

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Säkrare brobygge med prefab

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Hög lastvikt med täckt vagn

En nio meter lång sluten transportvagn ska förenkla logistiken lovar Ivarssons i Metsjö. "Med TP3 Box bygger vi en av de största täckta transportvagnarna som får ta en mycket hög lastvikt."

Ny tid för Makeni AB

Fick inte lön för sitt jobb – slog sönder villor med grävskopa

Vittnet: " Det såg ut som om det hade varit jordbävning eller som ett bombnedslag"

Stor återvinningsaffär i Indien

Säkra beteenden i byggsektorn minskar olyckor

Årets älvstädning drar igång

1

Kulturkalas med mindre sopor

Idag startar Kulturkalaset i Göteborg. Då invigs också Göteborgs Stads satsning på att avveckla engångsmaterial på evenemang.

De byter namn

Sparar stort efter byte av lagermodell

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Städarna förvärvar Hemänglarna

Städarna Sverige AB har, tillsammans med Hemänglarnas vd Gunilla Eriksson, köpt samtliga aktier i Hemänglarna AB av Wingefors Humankapital AB.

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.2