Bullriga gamlingar på Åsele marknad

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Det här vore helvetes roligt även om det inte kom en enda käft."

Motormullret var bedövande när en av få maskinträffar i övre Norrland gick av stapeln i somras.
– Om maskinerna står still kan man lika gärna se dem på bild, säger en av arrangörerna.

Åsele. – Det här var tammefan den roligaste apparaten på hela dagen!

Kommentaren är klockren, alla vill provköra den snart 60 år gamla bandlastaren, en Caterpillar 955H från 1961 med sidtippande skopa.

Jag får knappt köra den själv, ler ägaren Christer Lundeberg.

Han är nestorn i den trio eldsjälar som, med stöd av Maskinhistoriska föreningen, anordnat en maskinträff i anslutning till Åsele marknad.

Arrangemang av det här slaget är inte så vanliga i övre Norrland, men de tre arrangörerna, som var och en har ett gäng egna veteraner med på uppvisningen, tyckte att det var dags och insåg att Åsele marknad, som årligen lockar över 100 000 besökare, vore en lämplig arena.

– Det började lite på skämt två veckor innan marknaden i fjol, säger Ulf Öberg, en annan av eldsjälarna.

Tanken var att kunna visa upp det äldre gardet för en publik som sällan får chansen att se veteraner i arbete.

– Vi ville kunna visa upp ”gammaskiner” och framförallt visa dem in action, ler Ivar Danielsson, den tredje maskinfantasten bakom evenemanget.

– Om maskinerna står still kan man lika gärna se dem på bild, konstaterar Ulf Öberg.

Arrangörerna hann marknadsföra evenemanget litegrann i sociala medier och det visade sig att man fick ihop en hel del maskiner redan i fjol.

2017 års upplaga är dock större, ett 25-tal maskiner jobbar på strax utanför Åsele centrum under marknadsdagarna.

Det är lokala förmågor från hela länet, det enda problemet är fraktkostnaderna, bränslekostnaden är liten i jämförelse, konstaterar Ivar Danielsson.

Resultatet är en beundransvärd blandning av små bandschaktare, ståtliga lingrävare, rustika lastbilar, gamla dumprar med mera med mera.

Precis som arrangörerna ville är det inte heller några putsade museiföremål som visas upp, motorerna ryter och dieseldoften gör ingen besviken.

– Vi bygger en vägbank och gör en urgrävning, vi vill att det rör på sig, säger Ulf Öberg.

Solen strålar i Åsele när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på och vi är inte direkt ensamma – maskinutställningen har fått många att överge marknadsstånden för de mullrande maskinerna.

– Vi har haft mycket folk, säger Ivar Danielsson.

Hans bidrag den här gången är en Michigan 75 från 1981, en Volvo F88 från 1971 och en Scania trailer från 1968.

­– Jag har bara hållit på i 5-6 år, säger han.

Mer tid krävs tydligen inte för att hitta några mer eller mindre högljudda guldkorn, inte minst Michiganlastaren väsnas rejält.

– Den hämtade jag i Ödeshög, säger Ivar Danielsson.

Maskinen var i gott skick men det tog sin modiga tid att få den gamla lastaren från Småland till Lappland.

– Det tog tre trailrar och en månad, först fick jag den till Stockholm, sen fick den stå där tills jag kunde få den transporterad till Härnösand. Sen kom den hit till slut, säger Ivar Danielsson.

Egentligen har han inte plats för maskinerna hemma, men det har löst sig.

– Jag har snälla kamrater som jag har fått sprida ut maskinerna hos.

Till vardags kör han en 90-tons grävmaskin i Svappavaara men han ser till att hålla även de äldre maskinerna rullande.

– Jag brukar ta på mig en del snöröjning och Michiganlastaren använder jag mycket.

Läs också: Lastbilskranar på banan igen

Åselebon Ulf Öberg sitter uppflugen bakom ett gäng rostiga spakar i sin Landsverk L58 från 1965 när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på.

Han skaffade lingrävaren så sent som 2015, då hade den stått sedan 1983.

– Men det krävdes bara lite småfix för att få igång den, kommenterar han.

Lingrävaren är dock mest lämpad för uppvisning just nu, trumbromsarna till linorna är ojusterade och maskinen är därför aningen tungkörd.

– Man blir lite slut i armarna efter 2-3 lass!

Ulf Öberg har arbetat länge som grävmaskinist men är numera anställd som mekaniker, en kombination som gjord för en maskinsamlare.

– Nu får jag göra både ock!

Han har samlat maskiner i tio år och har alla sina tre maskiner på plats på träffen, förutom lingrävaren har han också en rostigt vacker väghyvel – en Nordverk Panter 12 från 1965, samt en 45 år gammal Volvo LM850.

– Jag hade fler maskiner förut men fick göra mig av med en del, ju fler maskiner man har desto sämre hinner man hålla efter dem, säger han.

Hyveln köpte han av en granne och den drygt 50 år gamla maskinen kommer väl till pass vintertid.

– Den funkar bra till snöröjning, jag kör en hel del för olika vägföreningar.

De tre maskinerna kommer dock förmodligen att få sällskap snart, Ulf Öberg planerar fler inköp framöver.

– Jag ska bara skaffa en trailer först!

Christer Lundeberg från Vilhelmina har arbetat med maskiner länge och driver egna entreprenadfirman Luab Schakt. Han har tagit med sig ett par favoriter till Åsele där han bidrar med en Michigan 125 från 1975 och så den där bandlastaren med sidtippande skopa – en Caterpillar 955H från 1961 som med minsta möjliga marginal kom med i bagaget när färden ställdes till Åsele.

Läs också: Med näsa för maskiner

– Den har stått i småbitar länge men i söndags kväll skruvade jag ihop allt, säger Christer Lundeberg.

Maskinen köpte han för tio år sedan i Östersund, han fick den inklusive den sidtippande specialskopan, ett redskap som hängt med sedan maskinens barndom då den ursprungliga ägaren byggde tunnlar.

– Då är det bra med sidtippning, man behöver aldrig svänga, kommenterar Christer Lundeberg.

Michiganlastaren köpte han för tre år sedan, en investering som krävde tålamod.

– Jag spanade in den i ett skjul i flera år och såg att den aldrig rörde på sig, till sist gick jag in och frågade om jag fick köpa den.

Och visst fick han det. Maskinen hade använts i vedhantering men blivit stående i åratal, den var lite ringrostig men Christer Lundeberg fick snabbt fart på den.

– Det räckte att skruva en eftermiddag så gick den.

Hemma i Vilhelmina har han faktiskt en maskin till, en Åkerman H12 lingrävare från 1978.

– Men den fick stanna hemma, den är lite för ny!

Motorerna ryter och det grävs och lastas och tippas. Många vill provköra de gamla maskinerna och arrangörstrion är uppenbart nöjda med årets veteranvisning, så nöjda att förhoppningen nu är att evenemanget ska bli årligt återkommande.

– Det har gått jättebra, det har varit fint väder och det har kommit mycket folk, fast det är klart – det här vore helvetes roligt även om det inte kom en enda käft, ler Christer Lundeberg.

Kolla gärna in maskinerna i rörelse, se filmen nedan! 

———————————————————————————————Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Nyhetsbrev

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Företag gillar kollektivavtal

60 procent av Sveriges företag vill ha kollektivavtal. Främsta orsaken är att avtalen förbättrar relationen med de anställda och ger företaget bättre anseende på marknaden. Det framkom vid Arbetsmarknadsekonomiska rådets presentation av rapporten "Hur fungerar kollektivavtalen?"

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.249