Bilen avslöjar partisympati

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Den som kör bil avslöjar sin politiska uppfattning genom sitt val av fabrikat - Åk kollektivt i stället och bevara din valhemlighet, läs om det här!

För länge sedan var det ännu enklare än i dag att lista ut partisympatier genom att kolla en persons val av bil. I alla fall när det handlade om vänstern. Ytterst få andra än anhängare av dagens Vänsterpartis förelöpare kunde tänka sig att köra en Skoda, Moskvitch, Wartburg eller Vaz Lada, även om det fanns undantag. Vad de som körde Mercedes röstade på var däremot inte så enkelt att lista ut, bara att ägaren hade det gott ställt ekonomiskt eftersom bilköpet då finanserades med egna tillgångar. Ja, så här såg det ut under 1970-talets Sverige när Sovjetunionen fanns och Europa var delat mitt itu av en järnridå. Bilar tillverkade i de så kallade öststaterna hade begränsade framgångar på den västeuropeiska bilmarknaden.

Än i dag finns många föreställningar om vem som kör vilket bilmärke, men stämmer det egentligen eller är det bara fördomar? Kan man förvänta sig att BMW-ägarens syn på medmänniskorna skiljer sig från skodaägarens? Är det lika enkelt att umgås med en citroënägare som en volvoägare? Har den som väljer en Toyota samma syn på livet som den föredrar en Audi?

I många fall bekräftas möjligen fördomar, men ibland är skillnaderna också mindre än förväntat. Då många tillverkare numera arbetar med breda sortiment riktade mot olika marknadssegment reduceras skillnaderna på märkesnivå, vilket innebär att det snarare är bilmodellerna som är de verkliga markörerna.

Som ett exempel försöker marknadsundersökningsföretaget Demoskop här bringa lite klarhet i frågan om skillnader mellan bilägare utifrån politisk orientering, ideologi och värderingar. Demoskop beskriver i det följande några karaktäristika för ägare av olika bilmärken, men för de minsta märkena blir baserna begränsade och resultaten ska då mer ses som en fingervisning.

Ägare till så kallade premiummärken, som exempelvis Audi, Mercedes och BMW, positionerar sig själva klart till höger om ägare till andra relativt vanliga bilmärken, undantaget den mer sport- och lyxbilsbilsorienterade Porschen, vars innehavare är de mest högerorienterade.

BMW-ägarna är emellertid mer höger än Mercedesägarna, som i sin tur är mer höger än Audiägarna. Skillnaderna är stora i förhållande till dem som inte äger bil, men även i relation till sydkoreanska och japanska märken som Hyundai, Kia, Mitsubishi, Subaru, Toyota och Nissan, vars ägare totalt sett är mer vänster än genomsnittet av befolkningen.

Ägare till Skoda, Volvo, Volkswagen har en position något till höger om genomsnittet. Inte heller ägare till franska bilar sticker ut särskilt mycket med Renault och Peugeot på en genomsnittlig nivå för befolkningen och Citroën något till höger.

Det finns emellertid ett bilmärke som utmärker sig i den här dimensionen – rumänska Dacia – vars bilägare intar en tydlig vänsterposition. Här ska sägas att basen endast är 33 intervjuer, men skillnaden mot allmänheten i stort är tillräckligt stor för att vara statistiskt signifikant.

Så varför fortsätta att köra bil och delvis avslöja sin politiska hemvist, kan vi fråga oss. Hushåll utan bil hamnar i mitten på höger-vänsterskalan i det politiska lanskapet (se diagram!) Det har också visat sig att de som tar bussen behåller sina partisympatier för sig själva, kollektivresenären låter sig inte avslöjas, i varje fall inte lika påtagligt som den fåfänge bilisten. Oavsett om man vill skylta med sina politiska sympatier eller inte så måste på sikt många lämna bilen och välja kollektivtrafiken, allt annat är ohållbart. Slå ett slag för valhemligheten, borda bussen, uppmanar RT-forum som nu åter är tillbaka efter sommaruppehållet!



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Pilotprojekt för återbruk

Två av Sveriges största kedjor för second hand, Myrorna och Röda Korsets Second hand, startar pilotprojekt tillsammans med appen Tiptapp.

Taxiplagiat kostade halv miljon

Friåkare trotsade domstolsförbud att kopiera Taxi Göteborgs profil 2015 – döms nu till vite om en halv miljon kronor, läs mer här!

TV-intervjun:Jan-Olof Jacke, Astrazenecas vd, pratar ut

Det går bra nu för Astrazeneca. Snart i alla fall. Den tuffa perioden med patentutgångar är över och chefen är positiv. Se intervjun med Jan-Olof Jacke.

Bara elbussar i Landskrona

Stor utlysning inom hälsa

Förkylningsvaccin skyddade mus mot diabetes

Nyhetsbrev

Privat tivoli lanseras

Irländska storförvärvet lyfte Scandi Standard

MTR får bakläxa av SL

Självkörande bussar i Danmark

Under tre år kommer Nobina att ansvara för och drifta ett pilotprojekt med självkörande bussar i Storköpenhamn – Trafikstart under andra halvåret 2018, läs mer här!

Vinnova stöttar flera AI-projekt

Axel Johnson blev alla tiders arbetsgivare

Cube tar över Bergkvarabuss

Infrastrukturfonden Cube II tar över 60 procent av Bergkvarabuss, i dag Sveriges största privata bussbolag – Affären ska säkra generationsskiftet, läs mer här!

Iggesund får högsta hållbarhetsbetyg

De vann Visa Vägen-priset 2017

Östhammars kommun vann kategorin Årets Arbetsgivare och Arne Anderstedt, Högbo Bruk i Sandviken, vann kategorin Årets Eldsjäl i 2017 års Visa Vägen-priset. Ett hederspris delades också ut till Axel Johnson AB. Priset delas årligen ut till den arbetsgivare och den eldsjäl som har gjort allra mest i Sverige för att öppna arbetsmarknaden så att fler personer med funktionsnedsättning kan få ett jobb.

”Sorgligt att inte Stockholm fick myndigheten”

”Tråg-till-tråg”-återvinning av PET

Bedöm renoveringens hållbarhetskonsekvenser

Tydal Årets Trafiklabhjälte

Utmärkelsen Årets Trafiklabhjälte 2017 går till Thomas Tydal – För sitt bidrag till digitaliseringen av det svenska järnvägssystemet, läs mer här!

Nu avgörs EMA:s framtid

Idag röstar ministrarna i EU om den framtida placeringen för EMA, men enligt vadslagningsfirmorna ser det mörkt ut för Sverige.

Nya kinesiska importförslag

Veteranpoolen delas ut till aktieägarna

Landsting vill stoppa mikroplaster

Investerar i uppgradering av reaktorer

Ringhals AB styrelse och Vattenfalls styrelse har fattat beslut om att investera i oberoende härdkylning på reaktor tre och fyra vid kraftverket.

Mer pengar till näsdroppsvaccin

Essity och Sodexo populära arbetsgivare

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

Nytt avtal om Ostlänken

Textilsortering får ministerbesök

Ung Städarna-vd prisad

Kliv framåt för digitaliserad byggbransch

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Jätteinvestering i väst

Process återvinner både bomull och polyester

Något lägre vinst för Ica

Ny Team Leader på Intereast

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124