Bilen avslöjar partisympati

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Den som kör bil avslöjar sin politiska uppfattning genom sitt val av fabrikat - Åk kollektivt i stället och bevara din valhemlighet, läs om det här!

För länge sedan var det ännu enklare än i dag att lista ut partisympatier genom att kolla en persons val av bil. I alla fall när det handlade om vänstern. Ytterst få andra än anhängare av dagens Vänsterpartis förelöpare kunde tänka sig att köra en Skoda, Moskvitch, Wartburg eller Vaz Lada, även om det fanns undantag. Vad de som körde Mercedes röstade på var däremot inte så enkelt att lista ut, bara att ägaren hade det gott ställt ekonomiskt eftersom bilköpet då finanserades med egna tillgångar. Ja, så här såg det ut under 1970-talets Sverige när Sovjetunionen fanns och Europa var delat mitt itu av en järnridå. Bilar tillverkade i de så kallade öststaterna hade begränsade framgångar på den västeuropeiska bilmarknaden.

Än i dag finns många föreställningar om vem som kör vilket bilmärke, men stämmer det egentligen eller är det bara fördomar? Kan man förvänta sig att BMW-ägarens syn på medmänniskorna skiljer sig från skodaägarens? Är det lika enkelt att umgås med en citroënägare som en volvoägare? Har den som väljer en Toyota samma syn på livet som den föredrar en Audi?

I många fall bekräftas möjligen fördomar, men ibland är skillnaderna också mindre än förväntat. Då många tillverkare numera arbetar med breda sortiment riktade mot olika marknadssegment reduceras skillnaderna på märkesnivå, vilket innebär att det snarare är bilmodellerna som är de verkliga markörerna.

Som ett exempel försöker marknadsundersökningsföretaget Demoskop här bringa lite klarhet i frågan om skillnader mellan bilägare utifrån politisk orientering, ideologi och värderingar. Demoskop beskriver i det följande några karaktäristika för ägare av olika bilmärken, men för de minsta märkena blir baserna begränsade och resultaten ska då mer ses som en fingervisning.

Ägare till så kallade premiummärken, som exempelvis Audi, Mercedes och BMW, positionerar sig själva klart till höger om ägare till andra relativt vanliga bilmärken, undantaget den mer sport- och lyxbilsbilsorienterade Porschen, vars innehavare är de mest högerorienterade.

BMW-ägarna är emellertid mer höger än Mercedesägarna, som i sin tur är mer höger än Audiägarna. Skillnaderna är stora i förhållande till dem som inte äger bil, men även i relation till sydkoreanska och japanska märken som Hyundai, Kia, Mitsubishi, Subaru, Toyota och Nissan, vars ägare totalt sett är mer vänster än genomsnittet av befolkningen.

Ägare till Skoda, Volvo, Volkswagen har en position något till höger om genomsnittet. Inte heller ägare till franska bilar sticker ut särskilt mycket med Renault och Peugeot på en genomsnittlig nivå för befolkningen och Citroën något till höger.

Det finns emellertid ett bilmärke som utmärker sig i den här dimensionen – rumänska Dacia – vars bilägare intar en tydlig vänsterposition. Här ska sägas att basen endast är 33 intervjuer, men skillnaden mot allmänheten i stort är tillräckligt stor för att vara statistiskt signifikant.

Så varför fortsätta att köra bil och delvis avslöja sin politiska hemvist, kan vi fråga oss. Hushåll utan bil hamnar i mitten på höger-vänsterskalan i det politiska lanskapet (se diagram!) Det har också visat sig att de som tar bussen behåller sina partisympatier för sig själva, kollektivresenären låter sig inte avslöjas, i varje fall inte lika påtagligt som den fåfänge bilisten. Oavsett om man vill skylta med sina politiska sympatier eller inte så måste på sikt många lämna bilen och välja kollektivtrafiken, allt annat är ohållbart. Slå ett slag för valhemligheten, borda bussen, uppmanar RT-forum som nu åter är tillbaka efter sommaruppehållet!



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En milstolpe för IFS

Almega får ny näringspolitisk chef

Vill se producentansvar för båtar

Dagens ordning för återvinning av uttjänta fritidsbåtar innebär att siste ägaren får stå för hela kostnaden.

Här är de mest ansedda svenska lärosätena

I toppen på Kantar Sifos årliga undersökning trängs samma skolor som i fjol. KI fortsätter att tappa i sviterna efter Macchiarini-skandalen.

Ny chefsdesigner till By Malene Birger

Hon efterträder Christina Exsteen på posten som kreativt ansvarig och har ett förflutet från Marni, Mulberry och Sonia Rykiel.

Ny app för löpande rapportering

Smörjteknikdagen närmar sig

God smörjning är A och O på alla företag. Ändå är smörjning ett lågstatusyrke. Det vill vi ändra på.

Globala toppnamn till Stockholm

Nu samlas experter inom life science för att stimulera sektorn i Sverige och bana väg för nya investeringar när den trettonde upplagan av investerarmötet SALSS slår upp portarna.

Hon frontar Puma

Bloggaren, modeprofilen och entreprenören är sportjättens nya ansikte.

Henrik Samuelson tar över i Santa Maria

Nya i Svensk Däckåtervinnings styrelse

ABC för fastighetsnära insamling

Nu finns ytterligare en hjälp för den som vill vara med och öka återvinningen av förpackningar och tidningar.

Viktminskningsstudie bland världens fetaste befolkning

Nu har de första patienterna till en klinisk fas 3-studie i Mexico rekryterats.

Kemföretag dömt till vite

Felaktiga säkerhetsdatablad och felaktig märkning samt ett antal marknadsföringspåståenden som inte kunnat styrkas. Det är lagöverträdelser som Aksab Kemi AB begått och nu dömts till en miljon kronor i vite för av Patent- och Marknadsdomstolen – om de upprepar lagöverträdelserna.

Historisk brist på lastbilsförare

Eskilstuna leder elbussligan

Med tolv elbussar i trafik är Eskilstuna den stad i Sverige som har flest elbussar - Läs mer här!

Inleder cancersamarbete med Lund

Gigantisk transport till Lysekil

Ett 37 meter långt torn färdades hela vägen från Antwerpen.

Maersk säljer sin oljeverksamhet

Global aktion mot illegalt avfall

Svevia sköter skånska vägar

Under de kommande fyra åren är det Svevia som ansvara för drift och underhåll av de statliga vägarna på Österlen.

Storinvestering i reaktor

P-piller minskar risken för reumatism

Jönköping ger städbolag gult kort

Key to Comfort får en varning av Jönköpings kommuns socialförvaltning. Kommunen har upphandlat hemtjänst med hemstäd av företaget.

Hon hoppar av Axfoods styrelse

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Så många får lämna containerterminalen i Göteborg

Elmsäter-Svärd utsedd till vd

NCC får förlängt

Efter kvartalsrapporten - Ica rasar på börsen

Norra Bohuslän gick till Svevia

Hon går till Apoteket

Mastercard får ny chef

Mötesfria vägar slits snabbare

NCC sköter vägar i väst

Hon tar över på Danderyd

Sänd till en kollega

0.146