23948sdkhjf

Mindre huvudvärk med nya maskiner

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Andreas plockar in halva familjen i firman.

Byggboomen i Kalmar har gett Andreas Hagman vind i seglen. Han satsar på fräscha maskiner och saknar egentligen bara fler som kan köra dem – duktiga förare är en bristvara på den heta småländska marknaden.

Läs också: Ett sista farväl i Malmberget

Kalmar. Kalmar sjuder av historia, den vördnadsbjudande domkyrkan invigdes 1682 men är långt ifrån äldst i en stad där slottet grundades redan på 1100-talet och där de centrala delarna av staden har svenskt rekord i antal kulturminnesmärkta byggnader.

Bebyggelsen består dock inte bara av ståtliga stenschabrak och bedårande små trähus med slingrande rosor, Kalmar kommun har i dag cirka 67 000 invånare och stan växer snabbt. Byggprojekten står därför som spön i backen, kommunen har enligt egen utsago satsat stort på att bygga bostäder och byggkranarna står stolta både i innerstan och i stans utkanter.

För att klara detta krävs entreprenörer som klarar trycket. En av dessa är Andreas Hagman, grundare och vd på A. Hagmans Grävmaskiner AB.

– Det är byggboom i Kalmar, det finns mycket jobb och folk har svårt att få tag på maskiner och folk som kan köra, säger han.

Läs också: Bolidens eltruckar är igång

Han har varit egenföretagare i drygt tre år.

Med det engagemang man ändå har blir det roligare om mitt driv gynnar mig själv, kommenterar han.

Drömmen hade han haft sedan han var 16 år och tio år senare, våren 2014, förverkligade han den. Vid det laget stod Andreas Hagman väl rustad.

– Jag är tredje generationen grävmaskinist, ler han.

Läs också: T-schakts tyska fullträff

Farfar Arne Karlsson drev entreprenadfirma utanför Kalmar och lät ofta lille Andreas hoppa in i hytten, pappa Ingemar Hagman arbetade som maskinist och både Andreas och hans yngre bröder följde i faderns spår så fort de blev gamla nog.

Jag började som skyffelgubbe, sen fick jag börja köra lastmaskin och på den vägen är det, säger Andreas Hagman.

Han vinnlade sig om att skaffa sig bred erfarenhet, han körde mycket åt de stora elkraftbolagens underentreprenörer, det blev mycket kabelläggning och han lärde sig också att borra i berg och att spränga. Framförallt såg han till att bädda för framtiden.

Jag har sett till att knyta kontakter och visa framfötterna redan som anställd.

Läs också: Linda och Rikard tog fram en egen plog

En begagnad Huddig införskaffades redan innan han kapade säkerhetslinan, grävlastaren körde han på helger och semestrar och den blev sedan basen när han sade upp sig.

– Det är en allroundmaskin som man kan göra lite av varje med – bra till det mesta men inte bäst på nåt heter det väl, ler Andreas Hagman.

Han fortsatte att köra åt elkraftbolagens underentreprenörer och redan året därpå skulle det grävas ner så mycket kablar runt Kalmar och på Öland att han fick lov att anställa sin två år yngre bror Daniel. I slutet av 2015 var det dags igen – nummer tre in firman blev hans farbror Tomas Karlsson.

– Han har kört maskin i över 30 år men aldrig fått en ny grävmaskin – när jag lockade med det kom han!

Läs också: Både hängslen och livrem

Lockbetet var en Case 235 CR och investeringen betalade sig, Andreas Hagman uppskattar att ha farbroderns rutin och erfarenhet att luta sig emot.

Han är värd sin vikt i guld, när jag ska räkna på jobb kan jag alltid ringa honom och fråga – hur lång tid tar det egentligen att göra en viss sak.

Företaget har blivit något av en familjetillställning, brodern och farbrodern följdes snart av Andreas yngsta bror Simon, pappa Ingemar Hagman rycker in lite då och då, flickvännen Annie Gunnarsson sköter löner och administration vid sidan av sitt heltidsjobb och hennes far fungerar som revisor.

Jag har haft turen att ha kunnigt och duktigt folk i min närhet, ler Andreas Hagman.

Han gläds också åt att ha rekryterat barndomsvännen Danny Sjöberg som nu fungerar som kombinerad mekaniker/skyffelgubbe.

– Det var en mycket trevlig värvning, han var less på att bara vara mekaniker och nu har vi en fullt utrustad servicebil med slangpress, svets och elverk – han betyder mycket för oss.

Företaget har i dag åtta anställda inklusive Andreas själv. Maskinparken består av tre Huddig grävlastare, en 15 ton tung Case bandgrävare, en Case 235 bandgrävare (som dessutom är utrustad med maskinstyrning) samt en Volvohjulgrävare som dock inom kort ska bytas ut mot en ny 16 ton tung Doosan hjulgrävare.

Jag vill ha en fräsch maskinpark, det är inte meningen att maskiner och personal ska stå still, börjar det bli så är det bara att sälja av – med nya maskiner blir det mindre huvudvärk för mig, säger Andreas Hagman som gärna slipper det där samtalet om att något rasat så att halva natten måste ägnas åt att skruva i någon gammal maskin.

– En del tycker att det är roligt att laga på sina grejer, jag tycker det är roligare att allt fungerar så att kunden är nöjd och jobbet blir utfört i tid.

De tre grävlastarna går löpande på olika typer av kraftledningsuppdrag, även de runtomsvängande maskinerna har mycket att göra på dessa projekt.

– Vi jobbar för Infratek och One Nordic, vi bygger luftledningar, bygger om nät och utför service, säger Andreas Hagman som räknar med att 60-70 procent av uppdragen utgörs av kraftledningsjobb.

Cirka fem procent av jobben görs för privatkunder.

– Vi gör husgrunder, gjuter garageplatser, lägger marksten och bygger avlopp, säger Andreas Hagman.

Han lägger ofta in privatkunderna mellan de större uppdragen - när en maskin är ledig kan den sättas på att göra en husgrund.

Det blir en bra mix.

Företaget gör också en hel del husgrunder, schakter, vägar och VA, både för kommunen och för olika byggbolag.

Det är på just ett sådant uppdrag Leveranstidningen Entreprenad hittar Andreas Hagman en soldränkt junidag – i Ljusstaden, en helt ny stadsdel fylld av solpanelstäckta kedjehus i långa rader.

Uppdragsgivare just här är Hjältevadshus, Andreas Hagman kör löpande för dem och gör i ordning grunder och gjuter garageplatser. Ett nytt upplägg innebär att A. Hagmans Grävmaskiner också ska förse Hjältevadshus med husgrunder till ett fast pris per kvadratmeter.

De ska bara kunna ropa av grunden så utför vi den fram till färdig makadambädd inklusive VA och dränering av dagvatten, säger Andreas Hagman.

Han har mycket att göra och vid årsskiftet tog han därför in sina två bröder som delägare i firman.

– Det har blivit så pass mycket att jag måste försöka trappa ned arbetsbördan, kommenterar han.

Daniel kör maskin på heltid och Simon arbetar som anläggare.

Han har också börjat hjälpa mig att hålla i jobben, säger Andreas Hagman.

Andreas Hagman försöker också hitta en driven och duktig förare att anställa, men det är inte lätt – konkurrensen om maskinförare är kanske extra tuff i Kalmar.

De duktiga har redan jobb och det är inte ens säkert att högre lön lockar, säger han.

Det gäller därför att vara en attraktiv arbetsgivare, konstaterar han.

– Vi ser förstås till att betala en bra lön, strax över avtalet, men det gäller också att till exempel ha en fräsch maskinpark.

Själv kör han maskin på dagarna och försöker hinna med resten på kvällar och helger. Upplägget fungerar just nu men i längden hoppas han på en annan lösning.

– Jag vill kunna vara en flexibel chef som både kan leda verksamheten, räkna på jobb och hoppa in i maskinen när det behövs, även om det är helg.

Men om det sedan är en ledig måndag så vill jag kunna ha en ledig måndag.

Än så länge har han kontoret på fickan, men en ny maskinhall med tillhörande kontor och maskinuppställningsytor är under uppbyggnad söder om Kalmar.

– Det blir lite påfrestande att ha kontoret hemma, det är lite för lätt att man smyger in där när man inte borde, säger han.

Det har gått fort, firman har funnits i drygt tre år och Andreas Hagman, som tänkt sig köra solo bra länge, är nu företagsledare med personalansvar.

– Men det känns som att hundåren är över, nu finns det mycket jobb men det är viktigt att se till att ta betalt, annars blir det svårt att investera och hålla sig med bra grejer.

Det enda molnet på himlen just nu är den där eftertraktade rekryteringen. Andreas Hagman ser dock framtiden an med tillförsikt men hoppas samtidigt inte att det ska bli för lätt.

Jag vill hitta jobb och lösa problem, jag jobbar bäst under lite press – då blir det roligast.

———————————————————————————————Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: REPORTAGE


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

21 dog på septembervägarna

Tiptapp överklagar

Ett sista farväl i Malmberget

"Det är lite tragiskt men gruvan ger och gruvan tar."

Unga vill jobba på Sodexo

Nyhetsbrev

Svensk immunterapi prövas mot njursjukdom

I en stor internationell fas 3-studie prövas bolaget Calliditas kandidat mot njurinflammation. Tidigare resultat har varit mycket lovande.

Multidocker ökar försäljningen

2018 har försäljningsmässigt börjat bra för Multidocker, som även i höst ser en fortsatt god efterfrågan.

Slangfabrik på hjul

”Det rinner olja”. Ett telefonsamtal senare ska den fullastade verkstadsbussen vara på väg.

Byt slangarna i tid

"Genom att byta ut slangarna i tid minskar risken för driftstopp."

Getinge reserverar miljardbelopp för skadestånd

Stordalen satsar i Mölndal

Ett 22 våningar högt hotell ska byggas i Mölndal.

Så var mässan

Scanautomatic och ProcessTeknik är nu över för i år.

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Christina Holmefalk och SBS startar stiftelse för kompetensutveckling

Christina Holmefalk vaknade en natt och visste exakt vad hon måste göra – starta en insamlingsstiftelse för att stärka kompetensen i branschen.

Almega anställer expert på upphandling

Ulrica Dyrke har anställts som expert på offentlig upphandling, valfrihet och konkurrensfrågor inom Almega.

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Städarna blev Årets arbetsgivare i Visa vägen-prisets östra region

Städarna AB utsågs till Årets arbetsgivare i Östkustregionen när den regionala deltävlingen i Samhalls Visa vägen-pris hölls den 11 oktober i Linköping. 

Dubbdäcksundersökning får kritik

Dubbdäcken gör mer nytta än skada, enligt däcktillverkare.

Flygkonkurs – då torskar direktbokarna

Enormt intresse för Cannabisbolag

Vd:n ber om ursäkt när bolaget övertecknades med tusentals procent inför börsnoteringen.

Städbolag överger tunnelbanan

Icehotel fick fint pris

Icehotel i Jukkasjärvi mottog 11 oktober Fonden för Exportutvecklings Export Hermes-pris för sina exportframgångar inom turism och för sitt internationella PR-arbete.

Global Handwashing Day 15 oktober

Koldioxid - så tungt väger resmålet

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Genombrott för PEF

FTI-vd lämnar

Compass Group får ny vd

Inspira får ny affärsområdeschef

Procurator får nytt avtal med Statens inköpscentral

Tiptapp stöter på patrull

Veidekke köper borrfirma

H&M köper in sig i Klarna

Båt eller bil, samma återvinningsprocess

Jan Viberg ny VD i Marvaco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149