Mindre huvudvärk med nya maskiner

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Andreas plockar in halva familjen i firman.

Byggboomen i Kalmar har gett Andreas Hagman vind i seglen. Han satsar på fräscha maskiner och saknar egentligen bara fler som kan köra dem – duktiga förare är en bristvara på den heta småländska marknaden.

Läs också: Grävmaskinen rensar upp i sjön

Kalmar. Kalmar sjuder av historia, den vördnadsbjudande domkyrkan invigdes 1682 men är långt ifrån äldst i en stad där slottet grundades redan på 1100-talet och där de centrala delarna av staden har svenskt rekord i antal kulturminnesmärkta byggnader.

Bebyggelsen består dock inte bara av ståtliga stenschabrak och bedårande små trähus med slingrande rosor, Kalmar kommun har i dag cirka 67 000 invånare och stan växer snabbt. Byggprojekten står därför som spön i backen, kommunen har enligt egen utsago satsat stort på att bygga bostäder och byggkranarna står stolta både i innerstan och i stans utkanter.

För att klara detta krävs entreprenörer som klarar trycket. En av dessa är Andreas Hagman, grundare och vd på A. Hagmans Grävmaskiner AB.

– Det är byggboom i Kalmar, det finns mycket jobb och folk har svårt att få tag på maskiner och folk som kan köra, säger han.

Läs också: Så ska inkräktarna stoppas

Han har varit egenföretagare i drygt tre år.

Med det engagemang man ändå har blir det roligare om mitt driv gynnar mig själv, kommenterar han.

Drömmen hade han haft sedan han var 16 år och tio år senare, våren 2014, förverkligade han den. Vid det laget stod Andreas Hagman väl rustad.

– Jag är tredje generationen grävmaskinist, ler han.

Läs också: Jättejordfräs gav Limsjön nytt liv

Farfar Arne Karlsson drev entreprenadfirma utanför Kalmar och lät ofta lille Andreas hoppa in i hytten, pappa Ingemar Hagman arbetade som maskinist och både Andreas och hans yngre bröder följde i faderns spår så fort de blev gamla nog.

Jag började som skyffelgubbe, sen fick jag börja köra lastmaskin och på den vägen är det, säger Andreas Hagman.

Han vinnlade sig om att skaffa sig bred erfarenhet, han körde mycket åt de stora elkraftbolagens underentreprenörer, det blev mycket kabelläggning och han lärde sig också att borra i berg och att spränga. Framförallt såg han till att bädda för framtiden.

Jag har sett till att knyta kontakter och visa framfötterna redan som anställd.

Läs också: Isak valde grävaren före skolan

En begagnad Huddig införskaffades redan innan han kapade säkerhetslinan, grävlastaren körde han på helger och semestrar och den blev sedan basen när han sade upp sig.

– Det är en allroundmaskin som man kan göra lite av varje med – bra till det mesta men inte bäst på nåt heter det väl, ler Andreas Hagman.

Han fortsatte att köra åt elkraftbolagens underentreprenörer och redan året därpå skulle det grävas ner så mycket kablar runt Kalmar och på Öland att han fick lov att anställa sin två år yngre bror Daniel. I slutet av 2015 var det dags igen – nummer tre in firman blev hans farbror Tomas Karlsson.

– Han har kört maskin i över 30 år men aldrig fått en ny grävmaskin – när jag lockade med det kom han!

Läs också: En blå Cat smyger i mörkret

Lockbetet var en Case 235 CR och investeringen betalade sig, Andreas Hagman uppskattar att ha farbroderns rutin och erfarenhet att luta sig emot.

Han är värd sin vikt i guld, när jag ska räkna på jobb kan jag alltid ringa honom och fråga – hur lång tid tar det egentligen att göra en viss sak.

Företaget har blivit något av en familjetillställning, brodern och farbrodern följdes snart av Andreas yngsta bror Simon, pappa Ingemar Hagman rycker in lite då och då, flickvännen Annie Gunnarsson sköter löner och administration vid sidan av sitt heltidsjobb och hennes far fungerar som revisor.

Jag har haft turen att ha kunnigt och duktigt folk i min närhet, ler Andreas Hagman.

Han gläds också åt att ha rekryterat barndomsvännen Danny Sjöberg som nu fungerar som kombinerad mekaniker/skyffelgubbe.

– Det var en mycket trevlig värvning, han var less på att bara vara mekaniker och nu har vi en fullt utrustad servicebil med slangpress, svets och elverk – han betyder mycket för oss.

Företaget har i dag åtta anställda inklusive Andreas själv. Maskinparken består av tre Huddig grävlastare, en 15 ton tung Case bandgrävare, en Case 235 bandgrävare (som dessutom är utrustad med maskinstyrning) samt en Volvohjulgrävare som dock inom kort ska bytas ut mot en ny 16 ton tung Doosan hjulgrävare.

Jag vill ha en fräsch maskinpark, det är inte meningen att maskiner och personal ska stå still, börjar det bli så är det bara att sälja av – med nya maskiner blir det mindre huvudvärk för mig, säger Andreas Hagman som gärna slipper det där samtalet om att något rasat så att halva natten måste ägnas åt att skruva i någon gammal maskin.

– En del tycker att det är roligt att laga på sina grejer, jag tycker det är roligare att allt fungerar så att kunden är nöjd och jobbet blir utfört i tid.

De tre grävlastarna går löpande på olika typer av kraftledningsuppdrag, även de runtomsvängande maskinerna har mycket att göra på dessa projekt.

– Vi jobbar för Infratek och One Nordic, vi bygger luftledningar, bygger om nät och utför service, säger Andreas Hagman som räknar med att 60-70 procent av uppdragen utgörs av kraftledningsjobb.

Cirka fem procent av jobben görs för privatkunder.

– Vi gör husgrunder, gjuter garageplatser, lägger marksten och bygger avlopp, säger Andreas Hagman.

Han lägger ofta in privatkunderna mellan de större uppdragen - när en maskin är ledig kan den sättas på att göra en husgrund.

Det blir en bra mix.

Företaget gör också en hel del husgrunder, schakter, vägar och VA, både för kommunen och för olika byggbolag.

Det är på just ett sådant uppdrag Leveranstidningen Entreprenad hittar Andreas Hagman en soldränkt junidag – i Ljusstaden, en helt ny stadsdel fylld av solpanelstäckta kedjehus i långa rader.

Uppdragsgivare just här är Hjältevadshus, Andreas Hagman kör löpande för dem och gör i ordning grunder och gjuter garageplatser. Ett nytt upplägg innebär att A. Hagmans Grävmaskiner också ska förse Hjältevadshus med husgrunder till ett fast pris per kvadratmeter.

De ska bara kunna ropa av grunden så utför vi den fram till färdig makadambädd inklusive VA och dränering av dagvatten, säger Andreas Hagman.

Han har mycket att göra och vid årsskiftet tog han därför in sina två bröder som delägare i firman.

– Det har blivit så pass mycket att jag måste försöka trappa ned arbetsbördan, kommenterar han.

Daniel kör maskin på heltid och Simon arbetar som anläggare.

Han har också börjat hjälpa mig att hålla i jobben, säger Andreas Hagman.

Andreas Hagman försöker också hitta en driven och duktig förare att anställa, men det är inte lätt – konkurrensen om maskinförare är kanske extra tuff i Kalmar.

De duktiga har redan jobb och det är inte ens säkert att högre lön lockar, säger han.

Det gäller därför att vara en attraktiv arbetsgivare, konstaterar han.

– Vi ser förstås till att betala en bra lön, strax över avtalet, men det gäller också att till exempel ha en fräsch maskinpark.

Själv kör han maskin på dagarna och försöker hinna med resten på kvällar och helger. Upplägget fungerar just nu men i längden hoppas han på en annan lösning.

– Jag vill kunna vara en flexibel chef som både kan leda verksamheten, räkna på jobb och hoppa in i maskinen när det behövs, även om det är helg.

Men om det sedan är en ledig måndag så vill jag kunna ha en ledig måndag.

Än så länge har han kontoret på fickan, men en ny maskinhall med tillhörande kontor och maskinuppställningsytor är under uppbyggnad söder om Kalmar.

– Det blir lite påfrestande att ha kontoret hemma, det är lite för lätt att man smyger in där när man inte borde, säger han.

Det har gått fort, firman har funnits i drygt tre år och Andreas Hagman, som tänkt sig köra solo bra länge, är nu företagsledare med personalansvar.

– Men det känns som att hundåren är över, nu finns det mycket jobb men det är viktigt att se till att ta betalt, annars blir det svårt att investera och hålla sig med bra grejer.

Det enda molnet på himlen just nu är den där eftertraktade rekryteringen. Andreas Hagman ser dock framtiden an med tillförsikt men hoppas samtidigt inte att det ska bli för lätt.

Jag vill hitta jobb och lösa problem, jag jobbar bäst under lite press – då blir det roligast.

———————————————————————————————Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: REPORTAGE


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ledare: Underkänd näringspolitik

Slutbedömningen är att företagsklimatet i Sverige är det sämsta sedan den här typen av undersökningar inleddes 2008.

Siemens och Northvolt inleder samarbete

Gener har olika betydelse för hjärntumör

Större däck på ny hjullastare

JCB tar med sig sin 419S hjullastare till Svenska Maskinmässan.

Förarfokus i ny bandgrävare

JCB:s nya tunga grävare hänger med till Solvalla, företaget visar sin 220X som premiärvisades i England tidigare i vår, en maskin där man anser sig ha månat extra mycket om förarens komfort.

Tunga nyheter från Wirtgen Group

Wirtgen Group, med både Wirtgen, Vögele, Hamm, Kleemann och Benninghoven bjuder in till en Solvallamonter packad med vältar, läggare, fräsar, krossar och siktar.

Nyhetsbrev

Domen mot Nordkalk fastställd

En enig hovrätt har fastställt domen mot Nordkalk gällande dödsolyckan 2011. Platschefen fälls därmed för arbetsmiljöbrott.

Bemanningsföretagen = Kompetensföretagen

Spårvagnskrock – flera skadade

Två spårvagnar har kolliderat på Göta älvbron i Göteborg – Flera personer skadades, minst två är förda till sjukhus, läs mer här!

Coor Finlands vd slutar

Rådgivning till tusen

Pigg 50-åring går under jorden

Närmare 400 Toyota Hilux ingår i LKAB:s flotta av fordon för transporter i gruvverksamheten i Kiruna.

Stora planer för Komatsu i Sverige

Efter två år med Komatsu har Söderberg & Haak täckt in de vita fläckarna, nu finns organisationen på plats och målet är att få märket att lyfta i Sverige. – Inom fem år ska vi ha en tvåsiffrig andel av marknaden.

Så får Umeå Entreprenad verksamheten att lyfta

Umeå Entreprenad samarbetar på djupet med sina kunder, något som gör det möjligt att ha en riktigt god framförhållning – orderstocken för 2018 är redan klar. – Vi har också klart med 50 miljoner för 2019.

Tvåårskontrakt på bullerplank

Ny plastingenjörsutbildning drar igång i augusti

Sectra närmare omfattande avtal i Australien

Över 200 anmälda till Bussförar-SM

id senaste räkningen hade 205 bussförare gjort uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Keolis ligger i topp men en viss doldiskoncern behåller greppet, läs här!

Här ska plast sorteras som restavfall

Öl bryggd på renat avloppsvatten

På fredag är det premiär för PU:REST, Sveriges första öl bryggd på återvunnet vatten.

Sveriges vackraste tågresa

Nu är Sveriges vackraste tågresa utsedd i tuff konkurrens – Här presenteras vinnaren och de övriga toppensträckorna!

Infrastruktur driver betongproduktion

Välbesökt vattenstämma i Helsingborg

Branschorganisationen Svenskt Vatten har just nu sin årliga vattenstämma. Stämman har väl aldrig varit så välbesökt som denna gång.

Fokus på el för Wacker Neuson

Elmaskinerna står i fokus i Wacker Neusons monter, företaget vill också visa sin bredd och tar med sig allt från stora till små maskiner.

Inga fler ormbon

Sök pengar för att byta jobb

Ny ekonomichef till Inspira

Planerar ny organisation

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127