Äntligen på hemmaplan

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

– Det ska inte stå på min gravsten att ”han bara jobbade”.

Magnus Andersson hann en vända förbi Norge innan han landade för gott hemma på Öland. Kalmar är navet men när Borgholm får en ny handelsplats har han för en gångs skull nära till jobbet.
– De skrattar åt mig om jag tar bilen!


Läs också: Grävmaskinen rensar upp i sjön

Borgholm. M Andersson Maskin AB är ett av de tio inhyrda företag som ska se till att en skogsplätt i utkanten av Borgholm förvandlas till en stadig grund för det 50 000 kvadratmeter stora handelsområde som ska byggas här.

Företagets grundare och vd Magnus Andersson anlände till platsen i våras på uppdrag av Sandahls Entreprenad AB, inledningsvis var det schaktning som gällde men när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på en soldränkt junidag hittar vi honom på andra sidan vägen i en grävmaskin med havsutsikt – uppflugen på en nybyggd bullervall står hans 28 ton tunga Volvo 240 bandgrävare och uppdraget här är att sänka vallen en aning, den är uppbyggd av vegetationsmassor från handelsprojektet men lite, lite för hög för några av de ölänningar som bor nära vägen.

En del vill ha den hög, andra vill ha utsikt- ingen är överens, ler han.

Maskinen är fullt utrustad med GPS och telematik och kan ta emot ritningar direkt i hytten. Behovet av utsättare minskar därmed och Magnus Andersson trivs med att vara självständig på bygget.

Läs också: Så ska inkräktarna stoppas

Det blir enklare att arbeta då.

När vallen är lagom hög ska han larva tillbaka maskinen till det blivande handelsområdet.

– Det blir nog avvattning, att bygga magasin och infartsvägar, lägga ner trummor och bygga VA – det brukar bli min lott!

Den öländska sommaren står i full blom och Magnus Andersson trivs med att vara på hemmaplan för en gångs skull.

Läs också: Jättejordfräs gav Limsjön nytt liv

– Just det här projektet är extremt – jag bor i huset därborta och de skrattar åt mig om jag tar bilen till jobbet, ler han och pekar in mot ett bostadsområde intill den stora sandplanen.

Han betraktar Kalmar som sitt huvudområde och även om många jobb utförs på Öland blir det ofta långa resor, han har till exempel arbetat mycket i Mörbylånga på Ölands södra udde, närmare åtta mil från hemmet.

Ön är kanske liten men den är lång!

Magnus Andersson har en brokig bakgrund och har arbetat både som bonddräng och lastbilsmekaniker. Barndomens fascination för entreprenadmaskiner vann dock till slut.

Läs också: Isak valde grävaren före skolan

Min dagmammas granne körde maskin, det blev nog inkörsporten – jag hoppade in i alla maskiner jag hittade på gatan.

På 1990-talet skaffade han sig den formella utbildning som krävdes, det var dock svårt att få jobb och när en öländsk kollega begav sig västerut för att bygga tunnlar i Norge hängde han på.

– Jag körde hjulgrävare på både Gardemotunneln och Oslofjordtunneln, säger Magnus Andersson.

Schemat innebar två veckors jobb och en veckas ledighet, Magnus Andersson såg till att utnyttja tiden väl och köpte en Åkerman H10 av 1988 års modell för att kunna jobba hemma på Öland under ledigveckorna.

Läs också: En blå Cat smyger i mörkret

– Men sedan ändrade de schemat, det blev sju till fyra varje dag så då sa jag upp mig.

1999 åkte han hem till Åkermangrävaren för gott, startade enskild firma och börja rensa diken, lägga ner ledningar och göra grunder.

– Det var småtufft de första två åren men sedan gick jag med i Östschakt, minns Magnus Andersson.

Med maskinförmedlingen i ryggen blev det mer jobb, han fick också det stöd med pappersarbetet han ville ha.

De följande åren jobbade han en hel del för Skanska, han lade ner fiber för Percy Nilssons byggbolag PNB och kunde efter ett tag införskaffa en ny grävmaskin – en helt ny Volvo 210.

– Min gamla Åkerman fick stå hemma på gården, kommenterar han.

I samma veva fick han också sin första anställda, en kompis från utbildningen som också varit med under Norgeåren anslöt till firman och stannade i fem år innan även han startade eget.

När firman fått luft under vingarna var det dags att lämna den enskilda firman bakom sig och starta aktiebolag.

­– Jag gjorde det inför den första miljoninvesteringen, kommenterar Magnus Andersson.

Han jobbade mycket för dåvarande Vägverket och med tiden blev behovet av en lastbil trängande, han köpte därför en nyare variant och det dröjde inte länge förrän han blev tvungen att köpa en till.

– De behövdes för att köra grus, det var inga rena transportuppdrag.

I dag har han fem lastbilar och fyra anställda som kör dem – två lastväxlare, två treaxliga tippbilar samt en kranbil.

Samtliga lastbilar utgår från Kalmar och får sina uppdrag via Östschakt.

– Det kan gå månadsvis utan att jag har kontakt med dem, de sköter sig helt själva.

Entreprenadsidan har däremot fått minskas ner en aning, i dag har företaget bara en bandgrävmaskin som Magnus Andersson kör själv.

– Det blir för svårt att ha anställda maskinister, jag har jobb åt dem från maj till september men under vintrarna blir det jobbigare.

Det är inte heller helt lätt att få tag på kompetent personal, Magnus Andersson konstaterar att bristen på förare är generell.

På det här projektet har man fått plocka in flera pensionärer – det finns inga andra att få tag på.

M Andersson Maskin är därför mer åkeri än entreprenadfirma numera, även om bossen själv arbetar uteslutande i grävmaskinen.

– Det är ju det jag gillar.

Företaget är litet och kontoret har han på fickan. Han har en liten yta där han kan harpa matjord och numera kör han nästan heltid för Sandahlsbolagen.

Jag litar på att de har jobb åt mig och blir det någon lucka anmäler jag mig som ledig till Östschakt, det brukar ordna sig, säger Magnus Andersson.

Han gillar sitt jobb men ser gärna att det håller sig inom hyfsat normala arbetstider.

– Därför har jag inte köpt någon hjulgrävare – jag tycker det räcker med 40 timmar i veckan även om det oftast spricker det med.

Att jobba är roligt, men det finns fler saker i livet, konstaterar han.

– Det ska inte stå på min gravsten att ”han bara jobbade”.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: REPORTAGE


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Nu kan du prata med MonICA

Maskinpyssel för stora och små

Årets julklapp för stora och små älskare av entreprenadmaskiner har just hittat ut till butikshyllorna.

Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Nytt sätt att förbygga infektion?

Han blir chef för divisionen Board

Stort och smått för Liebherr

Liebherrs tornkranar och jättegrävare väckte uppmärksamhet i mässans största monter, de mindre maskinerna var dock lika viktiga. – Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Klart med Postnords nya ordförande

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Säkrare brobygge med prefab

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Hög lastvikt med täckt vagn

En nio meter lång sluten transportvagn ska förenkla logistiken lovar Ivarssons i Metsjö. "Med TP3 Box bygger vi en av de största täckta transportvagnarna som får ta en mycket hög lastvikt."

Ny tid för Makeni AB

Fick inte lön för sitt jobb – slog sönder villor med grävskopa

Vittnet: " Det såg ut som om det hade varit jordbävning eller som ett bombnedslag"

Stor återvinningsaffär i Indien

Säkra beteenden i byggsektorn minskar olyckor

Årets älvstädning drar igång

1

Kulturkalas med mindre sopor

Idag startar Kulturkalaset i Göteborg. Då invigs också Göteborgs Stads satsning på att avveckla engångsmaterial på evenemang.

De byter namn

Sparar stort efter byte av lagermodell

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Städarna förvärvar Hemänglarna

Städarna Sverige AB har, tillsammans med Hemänglarnas vd Gunilla Eriksson, köpt samtliga aktier i Hemänglarna AB av Wingefors Humankapital AB.

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139