Äntligen på hemmaplan

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

– Det ska inte stå på min gravsten att ”han bara jobbade”.

Magnus Andersson hann en vända förbi Norge innan han landade för gott hemma på Öland. Kalmar är navet men när Borgholm får en ny handelsplats har han för en gångs skull nära till jobbet.
– De skrattar åt mig om jag tar bilen!


Läs också: Grävmaskinen rensar upp i sjön

Borgholm. M Andersson Maskin AB är ett av de tio inhyrda företag som ska se till att en skogsplätt i utkanten av Borgholm förvandlas till en stadig grund för det 50 000 kvadratmeter stora handelsområde som ska byggas här.

Företagets grundare och vd Magnus Andersson anlände till platsen i våras på uppdrag av Sandahls Entreprenad AB, inledningsvis var det schaktning som gällde men när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på en soldränkt junidag hittar vi honom på andra sidan vägen i en grävmaskin med havsutsikt – uppflugen på en nybyggd bullervall står hans 28 ton tunga Volvo 240 bandgrävare och uppdraget här är att sänka vallen en aning, den är uppbyggd av vegetationsmassor från handelsprojektet men lite, lite för hög för några av de ölänningar som bor nära vägen.

En del vill ha den hög, andra vill ha utsikt- ingen är överens, ler han.

Maskinen är fullt utrustad med GPS och telematik och kan ta emot ritningar direkt i hytten. Behovet av utsättare minskar därmed och Magnus Andersson trivs med att vara självständig på bygget.

Läs också: Så ska inkräktarna stoppas

Det blir enklare att arbeta då.

När vallen är lagom hög ska han larva tillbaka maskinen till det blivande handelsområdet.

– Det blir nog avvattning, att bygga magasin och infartsvägar, lägga ner trummor och bygga VA – det brukar bli min lott!

Den öländska sommaren står i full blom och Magnus Andersson trivs med att vara på hemmaplan för en gångs skull.

Läs också: Jättejordfräs gav Limsjön nytt liv

– Just det här projektet är extremt – jag bor i huset därborta och de skrattar åt mig om jag tar bilen till jobbet, ler han och pekar in mot ett bostadsområde intill den stora sandplanen.

Han betraktar Kalmar som sitt huvudområde och även om många jobb utförs på Öland blir det ofta långa resor, han har till exempel arbetat mycket i Mörbylånga på Ölands södra udde, närmare åtta mil från hemmet.

Ön är kanske liten men den är lång!

Magnus Andersson har en brokig bakgrund och har arbetat både som bonddräng och lastbilsmekaniker. Barndomens fascination för entreprenadmaskiner vann dock till slut.

Läs också: Isak valde grävaren före skolan

Min dagmammas granne körde maskin, det blev nog inkörsporten – jag hoppade in i alla maskiner jag hittade på gatan.

På 1990-talet skaffade han sig den formella utbildning som krävdes, det var dock svårt att få jobb och när en öländsk kollega begav sig västerut för att bygga tunnlar i Norge hängde han på.

– Jag körde hjulgrävare på både Gardemotunneln och Oslofjordtunneln, säger Magnus Andersson.

Schemat innebar två veckors jobb och en veckas ledighet, Magnus Andersson såg till att utnyttja tiden väl och köpte en Åkerman H10 av 1988 års modell för att kunna jobba hemma på Öland under ledigveckorna.

Läs också: En blå Cat smyger i mörkret

– Men sedan ändrade de schemat, det blev sju till fyra varje dag så då sa jag upp mig.

1999 åkte han hem till Åkermangrävaren för gott, startade enskild firma och börja rensa diken, lägga ner ledningar och göra grunder.

– Det var småtufft de första två åren men sedan gick jag med i Östschakt, minns Magnus Andersson.

Med maskinförmedlingen i ryggen blev det mer jobb, han fick också det stöd med pappersarbetet han ville ha.

De följande åren jobbade han en hel del för Skanska, han lade ner fiber för Percy Nilssons byggbolag PNB och kunde efter ett tag införskaffa en ny grävmaskin – en helt ny Volvo 210.

– Min gamla Åkerman fick stå hemma på gården, kommenterar han.

I samma veva fick han också sin första anställda, en kompis från utbildningen som också varit med under Norgeåren anslöt till firman och stannade i fem år innan även han startade eget.

När firman fått luft under vingarna var det dags att lämna den enskilda firman bakom sig och starta aktiebolag.

­– Jag gjorde det inför den första miljoninvesteringen, kommenterar Magnus Andersson.

Han jobbade mycket för dåvarande Vägverket och med tiden blev behovet av en lastbil trängande, han köpte därför en nyare variant och det dröjde inte länge förrän han blev tvungen att köpa en till.

– De behövdes för att köra grus, det var inga rena transportuppdrag.

I dag har han fem lastbilar och fyra anställda som kör dem – två lastväxlare, två treaxliga tippbilar samt en kranbil.

Samtliga lastbilar utgår från Kalmar och får sina uppdrag via Östschakt.

– Det kan gå månadsvis utan att jag har kontakt med dem, de sköter sig helt själva.

Entreprenadsidan har däremot fått minskas ner en aning, i dag har företaget bara en bandgrävmaskin som Magnus Andersson kör själv.

– Det blir för svårt att ha anställda maskinister, jag har jobb åt dem från maj till september men under vintrarna blir det jobbigare.

Det är inte heller helt lätt att få tag på kompetent personal, Magnus Andersson konstaterar att bristen på förare är generell.

På det här projektet har man fått plocka in flera pensionärer – det finns inga andra att få tag på.

M Andersson Maskin är därför mer åkeri än entreprenadfirma numera, även om bossen själv arbetar uteslutande i grävmaskinen.

– Det är ju det jag gillar.

Företaget är litet och kontoret har han på fickan. Han har en liten yta där han kan harpa matjord och numera kör han nästan heltid för Sandahlsbolagen.

Jag litar på att de har jobb åt mig och blir det någon lucka anmäler jag mig som ledig till Östschakt, det brukar ordna sig, säger Magnus Andersson.

Han gillar sitt jobb men ser gärna att det håller sig inom hyfsat normala arbetstider.

– Därför har jag inte köpt någon hjulgrävare – jag tycker det räcker med 40 timmar i veckan även om det oftast spricker det med.

Att jobba är roligt, men det finns fler saker i livet, konstaterar han.

– Det ska inte stå på min gravsten att ”han bara jobbade”.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: REPORTAGE


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stärker kapaciteten och får in ny kunskap

-Vi har haft en väldigt god kundtillväxt de senaste åren ...

Bökigt för Bellmans vid Slussen

En långsmal remsa mellan storstadstrafiken och Saltsjön, mer plats finns det inte när Bellmans ska bygga vid Slussen. – När jag kom hit fick jag börja med att städa upp lite, annars gick det inte ens att vrida maskinen.

Återvunnen asfalt på dansk motorväg

Stora mängder återvunnen asfalt i ett av Danmarks största motorvägsprojekt.

Genombrott för Sulapac

Hemfrid tar till hammare och pensel

Nu ska Hemfrid även sätta upp hyllor, byta gardiner eller tapetsera om.

Japansk maskin i svensk tappning

Bomfjädring, flytläge och hjulstyrning direkt från fabrik. Söderberg & Haak har sett till att Komatsus nya 15-tonnare ska vara redo för kräsna svenska entreprenörer.

Nyhetsbrev

Flyttar produktionen från Norrköping till USA

Offentliga upphandlingar underblåser osund konkurrens

Fem av tio arbetsgivare i städbranschen anser att många i näringen tvingas tumma på arbetsmiljöreglerna för att vinna uppdrag.

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Inga fler ormbon

På plats även i Danmark

Fortsatt kompakt satsning

Wiklund Trading visar bredden på Svenska Maskinmässan.

Gravida avråds från att använda HIV-läkemedel

Manitouverkstad i Rosersberg

Den nya anläggningen i Rosersberg gör det möjligt för Scantruck att utrusta maskinerna i Sverige, företaget anställer därför fler mekaniker och utlovar bättre service.

Forum för cirkulära materialflöden

Eldrivet krossverk med stor matare

Fredheim utlovar hög och pålitlig prestanda i en ny maskin. – Krossverket Keestrack B7e är alltigenom byggt för att kombinera hög produktion med låga kostnader för drift och underhåll.

Hållbar värme i Lund

Det står nu klart att Lunds kommun kommer att få uppvärmda torg och spårvagnshållplatser – Dessutom handlar det om återvunnen värme, läs om hur det går till här!

Batterianläggning i drift vid vindkraftspark

Vattenfalls batterianläggning vid en vindkraftspark i Wales lagrar nu förnybar vindkraft. Därmed bidrar batterianläggningen till stabiliteten i det brittiska elsystemet.

Ny vd möter branschen på Solvalla

City Gross inför papperslösa kvitton

Rentalbransch i stadig utveckling

Det går bra för de svenska maskinuthyrarna – eller rentalföretagen som branschen själv föredrar att kalla sig. Branschansvariga Leena Haabma på Swedish Rental förutspår en spännande framtid med fortsatta lyft vad gäller bland annat hållbarhet, arbetsmiljö och utbildning.

Osynlig vätska ska stoppa tjuven

Inbrotten på byggarbetsplatser har ökat drastiskt de senaste åren. Skalskydd i olika former är ett sätt att skydda sig. DNA-märkning, som allt oftare används av maskinuthyrare, verkar inte bara avskräckande, utan ökar också möjligheten att stulet gods återgår till den rättmätige ägaren.

Sök pengar för att byta jobb

Norsk-svensk maskinallians

Snabbare service och kortare leveranstider utlovas när Tokvam och Broddson ska stötta varandra på den svenska marknaden.

Ny ekonomichef till Inspira

Planerar ny organisation

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Plus

Säkerheten främst

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.199