Mer kollektivtrafik för pengarna

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Mer kollektivtrafik för satsade skattepengar – län för län, det vill Sveriges Bussföretag åstadkomma i stället de för skenande kostnaderna vi ser i dag.

Kollektivtrafikens kostnader växer snabbare än många andra sektorer i samhället. Delvis beror det på att regionala myndigheter satsat på ett ökat utbud vilket är bra för alla oss som ska ta oss till arbete, utbildning, vänner och fritidsaktiviteter. Men på sikt innebär det att prislappen kan komma att ifrågasättas eftersom samhällets resurser inte räcker till. Redan 2034 kan det offentligas kostnader för kollektivtrafik landa på 100 miljarder kronor jämfört med dagens 43 miljarder kronor. Har vi råd med det? Och om inte, kan vi bromsa utvecklingen utan att skära ner på trafiken? Ja, menar Sveriges Bussföretag.

Ska vi lyckas öka resandet i kollektivtrafiken måste vi arbeta med flera verktyg. Vi måste attrahera nya resenärer, satsa på full framkomlighet för bussen i trafiken så att bussen inte fastnar i bilköerna. Vi behöver även utveckla nya prismodeller som gör det mer attraktivt att resa på tider när kollektivtrafiken har ledig kapacitet, säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretag har låtit konsultföretaget Urbanet Analys AB kartlägga kostnadsutvecklingen inom kollektivtrafik, län för län. Utredningen har också resulterat i ett antal konkreta förslag kring hur vi får en effektivare och attraktivare kollektivtrafik för samma satsade skattepengar. Förslaget är ett alternativ till att i framtiden tvingas skära ner på utbudet av kollektivtrafik när kostnaderna har blivit för stora.

Med rapporten ”Hur får vi mer kollektivtrafik för pengarna: Ekonomisk analys av perioden 2000–2015 av svensk upphandlad kollektivtrafik”, vill Sveriges Bussföretag bidra med fakta och ge underlag för fortsatt diskussion kring hur vi får mest kollektivtrafik för samhällets samlade resurser. Rapporten poängterar också vikten av att välja rätt transportslag utifrån förutsättningar som resandeunderlag, regional tillväxt och kostnad per resenär.

Bussens styrka är dess flexibilitet och låga driftskostnad. Det är faktorer som är viktiga i växande regioner med stora krav på klimatsmarta kollektiva transporter. Rapporten ger ett antal positiva exempel på hur trafikplanering och nya prismodeller kan bidra till att öka såväl resandet som att förbättra resultatet för branschens aktörer. I rapporten redovisar Sveriges Bussföretag utvecklingen för alla län i Sverige, men Jönköpings län, Uppsala län och Västra Götalands län har analyserats extra ingående.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nyckelchef till SMP

SMP Parts har fått en ny chef för inköp och logistik – Carina Hägglund kommer att ingå i koncernledningen och får ansvar för företagets leverantörssamarbeten.

Förarlösa gruvtransporter

Ett lovande tecken på att gruvindustrin hunnit en bit på väg i sin återhämtning är att Rio Tinto nu gör en satsning på bortåt fem miljarder US-dollar för att öka produktiviteten. Bland annat investeras stort i teknik som omvandlar gruvtruckar från Komatsu och Caterpillar till självkörande.

Förtätning i Lund

Sliten bro repareras

Mycket ska bli mer

Kontrollerad glasåtervinning gör miljön till vinnare

Färre transporter, minskade utsläpp och fräschare återvinningsstationer. Det är några av de fördelar som utlovas med hjälp av de nivåmätare som i ungefär ett års tid funnits utplacerade på återvinningsbehållare för glas runt om i landet.

Nyhetsbrev

Nytt sätt att strypa cancerceller

Ny finansieringsform för järnvägsfordon

Plus

Matka håller ställningarna

Nordens största resemässa, Matka i Helsingfors noterar nära 71600 besökare i år - Ungefär lika många som förra årets mässa, läs mer här!

Butiksrånen blir färre

Nu kan Hemfrids kunder få hjälp med datorn

Regeringen vill strypa rut- och bidragsfusk

Rusning till butikerna med starköl på hyllorna

Bäst på att samla pant

Mora IK Ungdom från Dalarna vann Pantameras miljötävling Föreningskampen.

Coop-butiken krymper i centrala Eslöv

Gamla butiken flyttar – samtidigt som en helt ny byggs upp.

Myndighetskrångel slår mot gruvnäringen

Kaos i beslutsordningen hotar utveckling och jobb i Norrbotten. Det hävdar nio lokalt verksamma S-politiker som är mycket kritiska till hur statliga myndigheter sätter käppar i hjulen för gruvnäringen.

Upprop för cirkulär ekonomi

Miljarder att tjäna på att cirkulera material

Sverige förlorar minst 42 miljarder kronor varje år. Det är budskapet i en ny forskningsrapport som visar att stora ekonomiska värden går förlorade genom att utslitna material och produkter inte tas till vara resurseffektivt.

Han talar om betongskydd

Björn Hestner, från Svensk Industriutveckling AB, SIU, ska tala om renovering och förebyggande ytskydd på betong, på Ytskyddkonferensen i Göteborg den 7-8 februari.

Rekordår för life science i Skandinavien

Under 2017 fördubblades kapitalet som investerades i sektorn i Skandinavien jämfört med föregående år. Det visar en färsk rapport från Industrifonden.

Lättfyllning på svårt ställe

Renoveringen av Göta kanal tuffar vidare, snart drar det största jobbet hittills igång – en ny kanalbank.

Modern förskola i två plan

Umeå får en ny förskola med sex avdelningar, ett uppdrag som gått till Sellbergs Entreprenad.

Täby växer

Veidekke har slutfört ett optionsavtal från 2011 och förvärvat en fastighet i Täby. Tanken nu är att bygga 56 småhus.

Med sikte på Göteborg

Efter flera framgångsrika år med hjälpmedelsmöten i Skåne, 7-klövern och Stockholm är det 2019 dags för Göteborg. – Den typen av möte som vi arrangerar har saknats i västra Sverige, säger Petrus Laestadius, vice vd Swedish Medtech.

EUs plaststrategi presenterad

Plaststrategi kan ge svenska investeringar

Säkerhet viktigare i skolan

Badhusbyggen i Nacka

Julen lyfte Marimekko

Delete till Gällivare

En vecka kvar!

Han går från från Arla till transportbolag

Uppflyttning för Immunicum

Hemfrids appar snart i full gång

Tröskelvärdena har höjts

Lyfthandbok i ny utgåva

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.286