23948sdkhjf

Utbildning ökar produktionen

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Den som hanterar till exempel en borrigg måste ha dokumenterad utbildning, syftet är att öka säkerheten men rätt använda maskiner ska dessutom hålla längre och producera mer hävdar Atlas Copco.

Bålsta. Det är inte bara att tuta och köra när man använder stora maskiner, för att få använda till exempel en borrigg räcker det inte heller att ”gå bredvid” och lära sig av erfarnare kollegor.

– Många vet inte att det finns ett krav att den som ska hantera en borrigg måste ha en dokumenterad utbildning, säger Henrik Henning, produktchef för utbildning på Atlas Copco Mining and Rock Excavation Technique Sweden.

Branschen tar det inte riktigt på allvar tyvärr.

Den som ser till att skaffa sig och sina anställda en ordentlig utbildning vinner dessutom mer än att ”bara” uppfylla de formella kraven hävdar Henrik Henning.

Säkerheten är nummer ett på våra utbildningar, men vi vill också att maskinerna ska kunna prestera optimalt, det gör de bara om de används på rätt sätt.

För tillverkare som Atlas Copco är utbildning en mycket viktig del av verksamheten, förklarar han.

– Vi säljer maskiner och reservdelar, sedan tillhandahåller vi också utbildning eftersom vi är intresserade av att maskinerna inte körs sönder, om de används på rätt sätt håller de längre.

Henrik Henning lyfter särskilt fram vikten av att sköta det dagliga underhållet.

– Då håller maskinen längre och det blir färre driftsstopp.

Atlas Copco erbjuder flera olika typer av utbildning, Henrik Henning exemplifierar med företagets ”Operatörsutbildning med certifiering” - en kurs som, beroende på elevernas förkunskaper, tar 2-5 dagar i anspråk och där utbildningen sker på kundens egen rigg.

Det sistnämnda är en mycket viktig detalj, hävdar Henrik Henning.

– Vi ser ofta att de inte använder all teknik som finns på riggen, när våra produktspecialister ser hur utrustningen används kan de ofta trimma in den, kanske göra en uppdatering och ändra inställningarna så att maskinen fungerar ännu bättre.

Den som kör en maskin länge med fel inställning riskerar dessutom att köra sönder riggen, tillägger han.

– Maskinerna blir allt mer avancerade, med olika typer av navigeringssystem och styrsystem, det är därför viktigt att veta vad man gör.

Att nybörjarna går en kurs är förmodligen rätt självklart, Henrik Henning tror att även veteranerna vinner på att uppdatera sina kunskaper.

– De kan ha fått en utbildning tidigare som varit av skiftande kvalitet och även om de kan mycket brukar det alltid finns något de kan lära sig.

Med tanke på hur snabbt den tekniska utvecklingen går är det också avgörande att alla hänger med.

– Det är viktigt att att inte börja tumma på säkerheten, säger Henrik Henning.

Det finns många utbildningsleverantörer, med skiftande inriktning och av varierande kvalitet, det gäller att välja det som passar bäst och Henrik Henning påminner om att det faktiskt inte måste vara ett så kallat borrkort.

Det finns många andra utbildningar som fungerar – det måste inte heta ”borrkort”, det som krävs är att utbildningen är dokumenterad.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Nyhetsbrev

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Uppsalabyggare växer genom förvärv

Trosan som vet vad du gör

En trosa som läser av hur mycket du läcker och vad du gör just då – Smarta textilier och teknik som läser av dina rörelser ger helt nya möjligheter för kvinnor att bli kvitt sin inkontinens.

”Det gäller att säga stopp"

I 16 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör. För publiken berättar han om mod, normalitet och motivation. Åhörarna får med sig en känsla av att ingenting är omöjligt. Men hur gör han själv för att ta sig genom svårigheter?

Trelleborg blir majoritetsägare i kompositbolag

Se filmen från Örebro

Håll koll på vibrationerna

Verktygen har utvecklats i många hänseenden, den skyddsutrustning som finns används dock för sällan konstaterar Bosch.

Sju av tio tar sig inte tid

Vidtar yrkeshantverkare de säkerhetsåtgärder som krävs? Inte enligt en undersökning som Bosch låtit göra. De svenska hantverkarna verkar dessutom vara sämst i klassen.

Asfaltjobb för 50 miljoner

Hållbar Europanyhet från Ed

Kartläggning delas i öppen databas

Mer sortering i Norrvidinge

Genom förvärvet av Sortab Mark och Sorteringstjänst utvidgar Norrvidinge sin verksamhet till Blekinge och södra Småland.

Mer tunneljobb för Bravida

Bravida har tagit hem ytterligare ett installationskontrakt i miljardklassen för Förbifart Stockholm.

Skärpt lag mot organhandel föreslås

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Höjning vid årsskiftet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.095