23948sdkhjf

Tysta leken lockar fler

Försäljningen ökar efter tio år.

Sandvik har salufört ljuddämpning till matarbalk i tio år, till en början var intresset svalt men nu är det annat ljud i skällan.
– Beställarna har fått upp ögonen för att det finns utrustning och kräver att den används, säger Stefan Persson på Sandvik.

Bålsta. Redan 2007 införde Sandvik ljuddämpning som tillval på rangeraggregatet, DX800. Till en början var entreprenörerna dock skeptiska till påfundet.

– Många har sett ljuddämpning enbart som en kostnad, säger Stefan Persson, försäljningsingenjör på Sandvik Mining and Construction Sverige AB.

2017 är det annat ljud i skällan och på årets Borr & Sprängmässa i Bålsta fick ljuddämpningsutrustningen en framskjuten placering i Sandviks monter.

– Vi ser att försäljningen har ökat, nu vill entreprenörerna ha det, säger Stefan Persson.

Ljuddämpningen är inte standard, det är ett tillval som finns till Sandvik DX 800. Den kommer dock snart även för Dino DC400ri och utrustningen är på gång även för Sandvik DC130ri.

Stefan Persson ser flera anledningar till att utrustningen fått ett rejält uppsving.
– Beställarna ställer allt högre krav, särskilt i tätorter, på att att ljudnivåerna måste sänkas, arbetsmiljöfrågorna är också mer i fokus nu, säger Stefan Persson.

De ljudisolerande kåporna uppges minska bullret med 9,8 decibel, ett faktum som nått ut ordentligt under de senaste 3-4 åren.

– Beställarna har fått upp ögonen för att det finns utrustning och kräver att den används, säger Stefan Persson.

Förändringen har skett på ett genomgripande sätt, Stefan Persson exemplifierar med en av de större bergsprängningsentreprenörerna som beslutat sig för att köpa alla sina larvmaskiner med ljuddämpning.

– Många vill nu köpa ljuddämpning av två anledningar, dels för att kunna få uppdragen, men också för att personalen mår mycket bättre – man blir inte lika trött i huvudet om ljudet är lägre, säger Stefan Persson.

Generationsväxlingen är också en del av förklaringen, de som för tio år sedan sa att ”visa inte den där skiten – då börjar beställarna kräva det”, finns helt enkelt inte kvar eller har åtminstone tystnat. Nu ser entreprenörerna värdet i en bra arbetsmiljö, förklarar Stefan Persson.

Äldre entreprenörer har ofta sett det enbart som en kostnad, nu har de slutat och 35-40-åringarna som leder företagen i dag har en helt annat syn på hur man ska leva och hur man ska ta hand om sin kropp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125