23948sdkhjf

REPORTAGE

Hemma blev bäst för Hampus

Det brakade loss snabbt när Hampus Molin återvände till Gävle – omsättningen tredubblades på ett år och målet nu är att vara extremt komplett. – Det saknas aktörer som gör ALLT.

Bandet ska backas

Mer kvitter och kvack – det är målet när utdikad åkermark åter ska bli våtmark. Uppdraget är känsligt och kraven på entreprenörerna är därför höga.

”Köra är väl också kul, men det hinner man ju med ändå”

Varför finns det så många Merlo i Umeå? Kanske har det lite att göra med en kaffedriven verktygsnörd som vuxit upp med maskiner och vägrar lämna verkstadsgolvet.

"Det är inte svårt för den som kan det"

En idéskiss, ett par maskiner och några höjder räcker – Conny Fransson och Fredrik Karlberg har fått fria händer när de ska bygga våtmark i Östergötland.

Rör med restriktioner

"Det är en helt fantastisk spont"

Den färgsprakande skyskrapan drar blickarna till sig. Frågan är dock om inte grunden är minst lika intressant.

Motsatsernas maskin

Pontus Eriksson trivs i sin lilla men urstarka och skräddarsydda storstadsmaskin – den kritvita Hydreman har bland annat fått lastbilstuta, specialstol, klädd hytt och inbyggd ”dammsugare”.

”Så här stark har den aldrig varit”

En sliten 1800-talsväg fick en behandling värdig en kung – för andra gången någonsin har en kulturväg rustats upp i Västerbotten, med varsam dikning och oförutsägbara kurvor.

”Vi hade inte tänkt att starta så ”pang bom”, men så blev det”

Lotus Maskin och Transports satsning i övre Norrland har fått en bra start. En komplicerad rivning mitt i Umeå, med hårda vindar och hjälpsamma grannar, är kronan på verket hittills.

Hårda bud i Småland

Andreas Hagman ser om sitt hus – inga kontrakt skrivs på utan indexreglering och kunder som hotar att gå till ”någon annan” när priserna höjs får gärna gå. – Vi måste stå på oss.

Skogens konung kör grävmaskin

Mörka vintrar och myggiga somrar. Att bygga skogsväg i Småland har sina sidor men Tomas Karlsson älskar sitt jobb ändå. – Det är skapandet som är kul.

1

”Vi började med två tomma händer”

Häv och Gräv frodas i en expansiv del av landet. Företaget ser sin bredd som en viktig framgångsfaktor – de både spränger, krossar och mäter själva.

Blå, blå är grävaren

Ted når bättre med en liten maskin

"Jag tycker den är jättetrevlig att köra, framförallt på rivning."

Ett sista farväl i Malmberget

"Det är lite tragiskt men gruvan ger och gruvan tar."

Bolidens eltruckar är igång

I höst rullar de eldrivna truckarna i Aitik, en 700 meter lång testramp har byggts och fyra truckar har konverterats. "Det blir bättre för miljön, men det kommer också att gå snabbare".

T-schakts tyska fullträff

"Många tycker att Trafikverket inte är så innovativt men nu har de verkligen provat något nytt."

Linda och Rikard tog fram en egen plog

"Vi ville kunna snödika och kantskära vid behov, vi ville också kunna ta hela vägen i ett svep med hjälp av en sidovinge."

Både hängslen och livrem

"Det är en revolution, det är två instrument i ett – en totalstation och en skanner."

2

Små maskiner och stora planer

"Jag har alltid varit nära maskiner och entreprenad."

Snillrikt samarbete i Stäket

"Det är inte svårt att vara arbetsledare när man jobbar med bra folk."

Roslagskrossen vinner med återvinning

Behovet av stenmaterial är stort men marginalerna äts lätt upp för en täkt i periferin. Roslagskrossen breddar därför med återvinning, en satsning som slagit väl ut.

Så får Umeå Entreprenad verksamheten att lyfta

Umeå Entreprenad samarbetar på djupet med sina kunder, något som gör det möjligt att ha en riktigt god framförhållning – orderstocken för 2018 är redan klar. – Vi har också klart med 50 miljoner för 2019.

Intensivt nattskift för stora maskiner

Sex grävmaskiner står tätt i Täby en vårvinternatt – en bro över motorvägen ska rivas, en insats som kräver god koordination och snabba redskapsbyten. "Det blir inga kafferaster förrän klockan är på vår sida!"

Sänd till en kollega

0.081