23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Rollups: ett måste för dig som företagare

Det kan ibland vara svårt att göra reklam för sin butik, företag eller produkt.

Rollups gör det mycket enkelt att snabbt och lätt att göra reklam. Det är ett mycket sätt att visa upp sitt företag på till exempel mässor men också på byggplatsen.

I nedanstående text förklarar vi användningsområden för en rollup, olika typer och 5 smarta tips med saker att tänka på vid designen.

Användningsområden - populärt på mässor
Ett mycket bra sätt att göra reklam och presentation för sin verksamhet på mässor, evenemang och vid försäljningsstället är genom en rollup banderoll med tryck. Man kan göra reklam för själva företaget, presentation av det egna märket eller produkt, eller presentera sitt senaste erbjudande.

Den är mycket lätt att ta med sig, hänga upp och packa ihop igen. Det är inte konstigt att det har blivit så populärt sätt att göra reklam på, speciellt på mässor.

Också på byggplatsen
Också på byggplatsen är det smart att använda en rollup. Då kan du informera förbipasserande om bygget, men också folk boendes i området samt även din egen personal om arbetet.

Vad folk vill ha svar på kan vara när bygget planerat vara klart, eventuella störningar som kan uppstå och annan viktig information såsom kontaktuppgifter till ditt företag.

Olika storlekar
Rollups finns i olika storlekar. Fundera på hur mycket plats du har för en rollup och om den ska kunna ses på långt håll eller om folk kommer vara nära.

Det är viktigt att fundera på vad syftet är innan man köper en ny rollup för att på så sätt inte köpa en för stor eller för liten variant.

Ensidiga eller tvåsidiga
När man ska välja typ av rollup så finns det ensidiga och tvåsidiga varianter att välja mellan. Det vill säga system som bara kan förses med en eller två banderoller, fram- och baksida.

De brukar erbjudas tryckta med ensidigt fyrfärg och som modell för inom- respektive utomhusbruk.

5 tips för design av en rollup
Självfallet finns det många saker att tänka på när ni designar en rollup. Och en typ av design som passar en mässa behöver nödvändigtvis inte passa en annan.

Här kommer 5 snabba tips för att designa en rollup:

  1. Logotyp på en tydlig plats

    Fundera på var du placerar ditt företags logotyp - den ska synas klart och tydligt också på långt avstånd. Den bästa platsen för detta är naturligtvis högst upp där loggan bör synas tillsammans med den mest relevanta informationen om ditt företag eller produkt.

    Anledningen till detta är att besökare först fäster blicken högst upp. Du ökar därmed sannolikheten för att fånga folks uppmärksamhet när de går förbi.

  2.  Använd bilder av hög kvalitet

    Naturligtvis bör du ha bilder på en rollup. Bilder bryter av texten och gör också att folk lättare kan ta sig till informationen som står där.

    Men det är tyvärr inte ovanligt att företag designar och sätter dit bilder av låg kvalitet – något som gör att det ser billigt och oprofessionellt ut. Använd endast bilder med hög upplösning och kontrollera att färgerna ser bra ut också när de är utskrivna och inte bara på datorn.

  3. Rätt teckensnitt - läsbart och tilltalande

    Nästa tips är att använda rätt typ av teckensnitt på texten.

    Först och främst bör den ju såklart matcha det teckensnitt som ditt företag använder sig av på annat marknadsföringsmaterial. Du vill visa en enhetlig bild av ditt företag eller din produkt.

    Men - det är också mycket viktigt att teckensnittet är läsbart - också på långt avstånd. Även om du som arbetar på företaget kanske tycker att det är lätt att läsa betyder det inte att besökarna tycker detsamma. Ta gärna hjälp av någon utomstående för att få feedback på teckensnittet.

  4. Mät och analysera resultat

    Det är inte ovanligt att man efter mässan tänker att det är klart och lämnar arbetet bakom sig. Gör inte det, det är egentligen nu det viktigaste arbetet börjar. Att analysera och mäta resultatet från den eller de rollups som ni använt.

    Var placerade ni rollupen? Hade den kunnat stå på en bättre plats för att generera ännu fler besökare? Hade det varit bättre med en tvåsidig rollup? Eller hade en ensidig räckt? Vad tyckte folk om budskapet, bilderna och texten?

    Detta är frågor som ni behöver ställa er själva men också era besökare. På så sätt kan ni designa er rollup på ett ännu bättre sätt nästa mässa.

  5. Våga experimentera

    Sist men inte minst: våga experimentera och testa nya saker.

    På en mässa ser de flesta montrar ganska lika ut - så också rollups. Våga sticka ut och vara lite järva när vi designar er rollup. Då kommer fler besökare att minnas just ert företag och budskap.

Sänd till en kollega

0.032