23948sdkhjf

Swecon bäddar för framtiden

Ökade krav från kunderna tvingar både tillverkare och återförsäljare att höja ribban. – Det är teknikutvecklingen som kommer att göra att vi når målen, säger Swecons vd Joakim Arndorw.

Lund. I mitten av augusti levererades Volvo CE:s första dumper tillverkat i fossilfritt stål till NCC:s täkt i Södra Sandby utanför Lund.

Volvos svenska återförsäljare Swecon fanns förstås på plats och vd Joakim Arndorw ser ett värde i att företag som NCC och Volvo valt driver på utvecklingen.

– Vi på Swecon är glada för att Volvo tar ett så tydligt initiativ i miljöfrågan, det gör att vi får ett konkurrenskraftigt erbjudande.

Enligt Joakim Arndorw ställer både kunderna och kundernas kunder allt hårdare krav på lösningar som minskar deras miljöpåverkan – och det handlar inte bara om hur mycket utsläpp maskinerna genererar när de arbetar.

– De vill få maskiner som är producerade på ett hållbart sätt även om driften är det primära.

Det är ju en resa för oss också.

Joakim Arndorw

Swecon råder sina kunder att försöka se saken på lång sikt.

– Just nu finns många alternativ, Volvo har flera mindre batterielektriska mindre maskiner och det går att köra de större på HVO.

Nyligen rullade Volvo CE dessutom ut en lite större elmaskin – en grävmaskin i 20 tonsklassen – på den norska marknaden.

Joakim Arndorw tror inte det ska dröja länge innan den dyker upp även i Sverige.

– Norge ligger ju långt fram när det gäller elektrifiering men vi ser att många av våra kunder är nyfikna på de här produkterna.

Han noterar också att det är viktigt att bädda rätt innan man tar steget.

– Det är ju en resa för oss också. Vi som återförsäljare måste lära oss mer om laddning, underhåll och service.

Det ska dock inte dröja för länge innan det kan vara dags tror han.

– Jag hoppas vi ska kunna få till ett test snart.

Numera är det inte heller bara maskinen i sig som spelar roll. Automation, digitalisering och förarens förmåga att hantera den och kanske ta hjälp av olika system kan vara avgörande för både utsläppen, effektiviteten och produktiviteten.

– Det är teknikutvecklingen som kommer att göra att vi når målen, säger Joakim Arndorw.

Han konstaterar att både kunder och återförsäljare har mycket att vinna på att lära sig mer.

– Våra kunder är duktiga på maskiner men de kanske behöver hjälp att använda de digitala verktygen.

En del verktyg har slagit igenom mycket väl, andra används i mycket liten utsträckning.

– Det finns mycket stor potential och det är något vi måste arbeta mer med.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109