Trafikverket slår tillbaka – överklagar domen
Tidigare i april drabbades jätteprojektet Förbifart Stockholm av ett stort bakslag sedan Mark- och miljödomstolen nekade Trafikverket tillstånd att öka grundvattenbortledningen.
Trafikverket ville få tillståndet ändrat eftersom inläckaget under tunnelbygget varit större än beräknat och man räknade med att tillståndets begränsning kommer att överskridas när vägen tas i drift.
Domstolen ansåg dock att Trafikverket borde gjort mycket mer mycket tidigare, och att det som krävs är ytterligare tätning.
– Domstolen ifrågasätter Trafikverkets agerande när inläckaget ökade väsentligt i slutet av 2017, Trafikverket uteslöt redan då lining trots att det framgår av tillståndet från 2014 att detta kan behövas. Stora kostnader hade kunnat undvikas om man hade förberett för lining, som är en etablerad teknik vid tunnelbyggnation i områden med höga värden, förklarade Anders Lillienau, rådman i Nacka tingsrätt, i ett pressmeddelande.
Trafikverket anser dock att tätning skulle leda till att hela projektet blir flera år försenat och flera miljarder dyrare, och överklagar därför Mark- och miljödomstolens avslag.
– Det är en viktig fråga för Trafikverket och angeläget att beakta de långtgående konsekvenserna för projektet om ansökan avslås. Det kommer att bli en fördyring och en försening av projektet som över totalen inte är samhällsekonomiskt rimligt, om Trafikverket väljer till exempel betonglining som tätningsmetod, uppger Anders Selström, avdelningschef i E4 Förbifart Stockholm, i en skriftlig kommentar
– Hur konsekvenserna vad det gäller tid och kostnad exakt kommer att påverka är dock för tidigt att säga i dag eftersom analysen av detta pågår. Det är också för tidigt att säga eftersom vi ännu inte vet om vår överklagan kommer att prövas eller inte. De sträckor som vi i dag ser påverkas är tre geografiska områden mellan Grimsta IP- Vinsta (gäller två delsträckor i norra tunnlarna).
Överklagan ska vara inlämnad senast den 27 april.