23948sdkhjf

Bygglogistik – en faktor att räkna med

Med löften om kortare ledtider, högre leveransprecision och stora kostnadsbesparingar för kunderna har Lambertsson snabbt etablerat nya bygglogistiktjänster på marknaden, efter att i våras ha förvärvat delar av företaget Servistik.

I en satsning mot framtiden förvärvade Lambertsson i våras delar av logistikföretaget Servistik, inklusive den digitala plattformen Serviplan. Därmed kompletterades kunderbjudandet med marknadssmarta logistiktjänster, en tjänst som blir allt mer efterfrågad och som passar väl in i verksamheten hos ett rentalföretag som inte bara vill vara en leverantör utan kundens partner genom hela byggprocessen.

Alla branscher har förbättringspotential på logistikområdet, men byggsektorn sticker ut med tanke på den stora mängd transporter och material den driver. Tillverkande industrier ligger betydligt längre fram, men dynamiken i byggprojekten kräver ofta en annan flexibilitet. Det är både utmanande och väldigt roligt, säger Rasmus Gardahl, entreprenadchef på Lambertsson.

Rasmus Gardahl är så här långt väl till freds med responsen från byggbranschen, bland annat tittar företaget på flera projekt i Göteborgsområdet och de första logistikprojekten är redan i full gång.

Inför ett byggprojekt erbjuder vi kunden en förstudie där de specifika förutsättningarna analyseras. Förstudien utgör logistikplanens grund för upphandling av underentreprenörer och arbetet med logistiken under drift, säger Rasmus Gardahl.

Ett aktuellt exempel är Peabs bygge av bostadsrättsföreningen Celsius i Göteborg där vi samarbetar för att hitta de bästa lösningarna. Den stora utmaningen där är att det pågår flera stora projekt samtidigt uppe på en höjd, med bara en gata in och ut. Därför är det viktigt att ha ett helhetsperspektiv och synkronisera med de olika entreprenörerna,

– Intresset är jättestort och de potentiella ekonomiska vinsterna är enorma. Den producerbara tiden kan öka med upp till 10–15 procent. Det låter nästan som fantasisiffror, men vi har studier som visar det.

Spindeln i logistiknätet är den digitala plattformen Serviplan. Systemet är uppbyggt för att kunna hantera hela materialflödet från producent till slutkund med full spårbarhet genom alla steg i flödet. Och resultatet kan, enligt Lambertsson, hämtas hem i form av bland annat kortare ledtider och högre leveransprecision.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097