23948sdkhjf

De bygger järnväg för halv miljard

Norrbotniabanans fortskridande blir allt mer påtaglig. Nyligen öppnades ett par broar i Ersbodatrakten för trafik och nu står det också klart att Veidekke med start i år börjar bygga delsträckan Umeå-Dåva i en utförandeentreprenad värd cirka 449,5 miljoner kronor.

I uppdraget ingår bland annat cirka tio kilometer färdig järnvägsterrass, åtta broar, service- och ersättningsvägar samt återställningsarbeten.

Jag är övertygad om att vi genom ett involverande arbetssätt kan ta tillvara på allas kunskap och därmed hitta de bästa lösningarna för projektet, säger Joakim Karlsson, arbetschef på Veidekke Anläggning Nord.

Norrbotniabanan blir en ny 27 mil lång järnväg som löper nära kusten mellan Umeå och Luleå. Den ersätter den nuvarande stambanan genom övre Norrland som till stora delar har en kurvig profil med många backar.

Norrbotniabanans rakare sträckning och kapacitet att klara såväl tyngre laster som högre hastigheter skapar stora vinster för både person- och godstrafik.

Trafikverket kalkylerar med att den nya banan kan minska företagens transportkostnader med upp till 30 procent. Förhoppningen är att effektiviseringen inte bara får genomslag i norr utan också i resten av landet, eftersom mer än hälften av den tunga godstrafiken kommer från norr med destination i söder. Många av de råvaror som transporteras från norr förädlas i andra delar av landet till några av våra mest lönsamma exportprodukter.

Väl så viktiga är miljövinsterna. Trafikverket gör bedömningen att framför allt godstransporter kommer att flyttas från landsväg till järnväg i en omfattning som minskar utsläppen av koldioxid med cirka 80 000 ton per år.

I kalkylerna finns också att resetiderna kommer att halveras längs en viktig del av Norrlandskusten där framtidsoptimismen är stor med bland annat stora investeringar i framtidsinriktade industriprojekt påbörjade eller planerade. Resor mellan orter i regionen underlättas och ger invånarna tillgång till såväl större arbetsmarknad och ett större utbud av utbildning, kultur, shopping och evenemang. Det gynnar i sin tur näringslivets utveckling och bidrar ytterligare till en attraktiv, växande och hållbar region.

Det är en utveckling som även tilltalar Veidekke som ser det nya järnvägsuppdraget som ett värdefullt kliv framåt i de nordliga delarna av Sverige.

Med de kommande planerade stora satsningarna på infrastruktur och industrin är marknaden i Norrland högintressant. Veidekke finns sedan några år tillbaka på plats och det känns riktigt bra, säger Mathias Rönnholm, regionchef på Veidekke Anläggning Nord.

Enligt planerna ska uppdraget vara slutfört hösten 2023.

Härom dagen var det för övrigt dags för den första invigningen i hela Norrbotniabaneprojektet. Det var den nya gång- och cykelbron i Ersboda i Umeå.

Det här är den första invigningen som har genomförts för Norrbotniabanan. Det är stort och vi från Trafikverket är särskilt glada att vi fick hjälp av treorna på Ersmarks skola. De gjorde ett utomordentligt jobb med att inviga bron. Nu hoppas vi att de, tillsammans med alla andra gångtrafikanter och cyklister, ska få stor glädje av bron, sa Tomas Boström, projektledare Trafikverket.

Några dagar dessförinnan släpptes även trafiken på över den nybyggda bron på väg 364 i höjd med Ersmarksberget i Ersboda. Därigenom separeras den allmänna trafiken skiljs från byggtrafiken, vilket i sin tur innebär större säkerhet för såväl allmänheten som de som arbetar med bygget av Norrbotniabanan.

Sammantaget kräver projekt Norrbotniabanan att det byggs cirka 250 broar, varav tolv längs den första sträckan mellan Umeå och Dåva.

Fakta om Norrbotniabanan

  • 27 mil järnväg
  • 55 mil vägar (allmänna vägar, ersättnings- och servicevägar) ska byggas och cirka 250 broar
  • Resecentrum planeras i Skellefteå, Piteå och Luleå
  • Regionaltågsstationer byggs i bland annat i Sävar, Robertsfors, Bureå och Byske
  • Enkelspårig järnväg med mötesstationer cirka var tionde kilometer
  • Möjlig hastighet för tågen blir 250 km/h
  • 22 godståg och 44 persontåg per dygn kommer att trafikera järnvägen
  • Kostnad 29 miljarder kronor (2013-06 år prisnivå)
  • Sträckan Umeå–Dåva planeras öppna för trafik 2024
  • Trafikstart för hela etapp ett, Umeå–Skellefteå, beräknas till 2030

Källa: Trafikverket

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094