Umeå. Jan Lundberg var relativt färsk på Trafikverket när han började jobba med ett av landets allra största projekt – Norrbotniabanan.
Projektet hade redan fått tämligen fasta former och byggstarten hägrade när han fick se planeringen.
– Sträckan Umeå- Dåva var indelad i tre entreprenader: tunneln, rälsen samt broarna och schakterna, säger han.
...
Lugnet före stormen – så bäddar man för Norrbotniabanan
Trafikverket stuvade om i entreprenaderna, för att spara tid och underlätta logistiken i ett projekt som kommer att bli intensivt.
– Vi ska schakta två miljoner ton och bygga två tunnlar på två år, det är ganska tajt.
Foto: Ulrika Andersson
Foto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika AnderssonFoto: Ulrika Andersson
17
Bilder
Två förberedande entreprenader har rullat igång och i höst dras arbetet med den egentliga banan igång – 12 kilometer mellan Umeå och Dåva. Foto: Ulrika Andersson
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Nordiske Medier Newsroom och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer