Digital väglagsinfo testas i Göteborg

Att det då och då uppstår stora problem att ta sig fram i trafiken vintertid är vi alla medvetna om. Skälen kan variera, men de flesta är överens om att det går att vässa vinterväghållningen ytterligare, inte minst tack vare de möjligheter som skapas med modern digital teknik och den stora mängd uppkopplade fordon som ständigt samlar in och delar med sig av information som kan vara av stort värde vid väglagsprognostisering och bidra till en mer kostnadseffektiv och kvalitativ vinterväghållning.
Det är också tankar som gör att Trafikkontoret i Göteborg i samarbete med Via PM, Nira Dynamics och Luleå tekniska universitet under två vintrar ska testa och utvärdera nyttan med användning av digital väglagsinformation för planering, genomförande och uppföljning av vinterväghållningsverksamheten på det kommunala vägnätet i Göteborg.
– Dagens vinterväghållningsverksamhet på det kommunala vägnätet planeras, utförs och följs upp utifrån en subjektiv och begränsad information om väglag och de påverkande faktorerna. I takt med ökad digitalisering i samhället har tillgången till väglagsinformation blivit större, kostnadseffektivare och snabbare. Detta skapar förutsättningar för en effektivare och mer hållbar vinterväghållning tack vare bättre verktyg för planering, genomförande och uppföljning av vinterväghållning baserad på data från en kombination av fasta och mobila sensorer, som vägfriktionsdata från uppkopplade fordon, säger Håkan Johansson, planeringsledare på Trafikkontoret i Göteborgs stad.
Enligt projektledaren Hawzheen Karim på konsultföretaget Via PM, kan projektet beskrivas som en system- och teknikdemonstration, där anonymiserade så kallade vehicle2infrastructure-data (bland annat vägfriktionsdata, lufttemperatur och position) samlas med hjälp av uppkopplade fordon. Data ska bearbetas och kombineras med andra typer av infrastrukturrelaterade sensordata och användas med målen att:
- utveckla prognosmodeller som levererar bättre väglagsprognoser. Väglagsprognoserna matas därefter in i beslutsstödsystem i syfte att underlätta såväl planering som utförande av effektivare och mer hållbara vinterväghållningsåtgärder;
- utveckla ett objektivt, heltäckande och kostnadseffektivt verktyg för leveranskontroll och uppföljning av vinterväghållning. Verktyget ska ge väghållarna ett användarvänligt verktyg där de på ett åskådligt sätt kan se hur satta krav på vinterväghållning ujppfylls.
– Eftersom vägfriktionsdata från uppkopplade fordon är väldigt nytt pågår ett kontinuerligt arbete med att kontrollera så att informationen stämmer med verkligheten. Fram till nu har alla de undersökningar vi gjort visat på bra korrelation mot rådande väglag, säger Johan Casselgren, biträdande professor i experimentell mekanik och ansvarig för validering av vägfriktionsdata vid Luleå tekniska universitet.
Björn Zachrisson på Nira Dynamics, som ansvarar för mätningen av vägfriktion via sin fordonsflotta, berättar att det tack vare ett samarbete med Volkswagengruppen i dag finns mjukvara i omkring 3 000 bilar i Göteborgsregionen och i en halv miljon bilar totalt i Europa.
– Varje enskild bil mäter friktion/väglag. Det man mäter ger en mer representativ bild för vad förarna upplever än tidigare. Med en så stor flotta kan man dessutom säga exakt hur halt det är på hela Göteborgs vägnät, säger han.
Ambitionen är också att identifiera nödvändiga förutsättningar för att införa den nya tekniken.
– Implementeringen av digital vinterväglagsinformation skapar förutsättningar för ökad ekologisk hållbarhet. Genom en effektiv planerad och utförd vinterväghållning kan resursanvändning optimeras och vinterväghållningens negativa påverkan minska, till exempel genom minskade utsläpp från underhållsfordon, minskad användning av salt och andra halkbekämpningsmedel. Genom en effektivare vinterväghållning skapas förutsättningar för ökad användning av miljövänliga transporter genom att öka tillgängligheten på gång- och cykelbanor och kollektivtrafiken, säger Olivia Nilsson, planeringsledare på Trafikkontoret i Göteborgs stad.