Covid-19-pandemin har satt sina spår över hela världen. För människor, företag och hela samhällen har konsten att tänka utanför boxen blivit något av en livsnödvändighet. För många företag och organisationer som är flitiga med SWOT-analyser står det klart att det som var styrkor i går numer kan vara svagheter och vice versa. Det som tidigare var hot är kanske möjligheter i dag.
Åtskilliga beskriver situationen som omvända världen. Riktigt så är det inte för den kanadensiska auktionsjätten Ritchie Bros. Helt klart är dock att företaget hittat och lyckats fylla de nya behov som uppstått under pandemin. Verksamheten har förändrats i grunden även om tjänsterna till större delen är de samma som tidigare, men med vissa kompletteringar och nödvändiga anpassningar till en ny verklighet.
På ”den gamla goda tiden” arrangerades traditionella auktioner där ofta tusentals maskiner, fordon och redskap bytte ägare på gigantiska markområden. När coronaviruset kom, kom också ett snabbt beslut som innebar att företaget redan i mars 2020 övergick till renodlad online-handel, något som visade sig bli väldigt väl mottaget av branschen.
– Vi var väldigt väl förberedda. Redan 2002 gjorde vi det möjligt att delta digitalt i budgivningarna. Det började i liten skala, men växte stadigt och när covid-19-pandemin bröt ut utgjordes ungefär 70 procent av vår affär av online-bud trots att intresset att besöka våra auktionsplatser förblev väldigt stort. Det är dock helt klart att pandemin skyndade på en utveckling som innebär en markant ökad e-handel, säger företagets Sverigechef Peder Johansson.
Möjligen var det något mer förvånande att handeln fortsatte på en väldigt hög nivå. Inom Ritchie Bros är bilden att den globala efterfrågan på begagnad utrustning växer – av flera skäl.
– Många företag är fortfarande försiktiga med att göra stora investeringar i nya maskiner, och samtidigt har problem i leveranskedjan gått ut över leveransnivåerna för ny utrustning. Allt detta gör att marknaden för begagnad tung utrustning är en plats med spännande möjligheter för både köpare och säljare, säger Peder Johansson.
– Vi har sett en enorm global efterfrågan på begagnade maskiner. I oroliga tider tenderar företag att köpa begagnade maskiner snarare än ny utrustning för att undvika stora ekonomiska åtaganden.
I och med pandemin stod det också klart att det fanns goda möjligheter att utveckla verksamheten.
– Covid-19 ändrade vårt sätt att jobba. Vi hade redan bra kompetens inom e-handel efter nästan 20 års erfarenhet. Vi hade byggt på vår kunskaps- och tjänstebas genom förvärven av Mascus 2016 och Iron Planet 2017, vilket bland annat följts upp av förra årets förvärv av Rouse Services som tillfört kompetens som utvecklare av mjukvara av värde för maskinbranschen. Det blev ett värdefullt tillskott till våra tidigare leveranser av bland annat logistik, finansiering och renovering. Ritchie Bros är inte längre ett renodlat auktionsbolag utan snarare ett teknik- och serviceföretag, säger Matt Ackley, marknadschef på Ritchie Bros.
– Efter att ha hållit på med handel med begagnade maskiner i mer än 60 år har vi samlat på oss mängder med data om transaktioner med begagnade maskiner – vi säljer fler maskiner än något annat företag i världen. Förvärvet av Rouse Services gör att vi kan vi kan skräddarsy och paketera informationen på ett sätt som gör att utrustningsägare kan få information om exempelvis när det är bäst att sälja eller köpa tillgångar – beroende på bland annat maskintyp, användningstid och maskinålder.
Han betonar också att Norden blivit betydligt viktigare för företaget under de senaste fyra-fem åren, något som också inneburit att även den svenska organisationen förstärkts.
– Vi märker en ökad internationell efterfrågan på svensk utrustning. Svenska begagnade maskiner har ett väldigt gott rykte i många länder eftersom de i allmänhet sköts väl och får därmed ett högt andrahandsvärde, säger Peder Johansson.
Över huvud taget ser företaget väldigt ljust på Europa. Vid en nyligen genomförd auktion i Moerdijk i Nederländerna ökade antalet registrerade budgivare med 19 procent jämfört med motsvarande auktion förra året. Med mer än 2 580 nätdeltagare från 92 länder hade auktionen, enligt företaget, det högsta antalet budgivare på fem år.
– Övergången till nätbaserad budgivning har lockat nya kunder till vår marknadsplats. Vi har bland annat kunnat konstatera att antalet slutanvändare som deltar i auktionerna är betydligt fler än tidigare på de tradtionella live-auktionerna. De webbsystem som vi nu kan tillhandahålla i samband med tidsbestämda auktioner, gör också auktionerna mer tillgängliga, det finns mer tid att lägga bud, säger Matt Ackley.
Ytterligare ett väsentligt verktyg är företagets app som får allt större genomslag. Enligt företaget hämtade mer än 470 000 nya användare appen under 2020, vilket är en ökning med 78 procent jämfört med föregående år. Under hela 2020 gjorde kunder mer än 24 miljoner sökningar på utrustning och tittade på 30 miljoner artiklar i appen. I dag utgör appanvändare cirka 30 procent av kunderna på företagets nätbaserade webbplats.
Matt Ackley betonar också att företagets tjänstepalett, som blir allt mer omfattande, inte minst anpassas för att underlätta även för säljarna.
Matt Ackley tror att den svenska marknaden kommer att se stora möjligheter med såväl företagets tidsbestämda nätauktioner som på Marketplace-E, som alltid finns tillgänglig online på ironplanet.com.
De tidsbestämda auktionerna pågår under flera dagar, vilket undanröjer mycket stress vid budgivningen. Budgivarna får information via e-post eller SMS om de till exempel lagt högsta bud, blivit bortknuffade från toppbudet eller givetvis om de vunnit budgivningen. Budgivaren kan också välja att ange ett högsta bud och låta systemet sköta resten. Vid dessa auktioner får inte säljaren kräva att budgivningen överstiger en viss nivå.
Marketplace-E spelas på en plan där säljaren har betydligt större inflytande. Exempelvis är det tillåtet att ange reserverade priser. Säljaren behöver heller inte flytta sina maskiner utan de kan stå kvar hemma på gårdsplanen om så önskas, enligt det koncept som Iron Planet använde.
Ritchie Bros har tidigare varit beroende av sina gigantiska auktionsanläggningar som finns spridda över världen. För svensk del är nog Moerdijk i Nederländerna flitigast frekventerad. Nu är ambitionen att erbjuda uppställningsplatser betydligt närmare de lokala marknaderna. Därför investeras i mindre anläggningar, vilket kommer att minska såväl transporter som klimatbelastning.
– Vi jobbar bland annat på att etablera verksamheten här i Sverige, För att få bästa tänkbara logistik tittar vi i första hand på en lösning i västra Sverige, nära Göteborgs hamn. Förhoppningsvis är vi klara inom kort, säger Peder Johansson.
Men så snart ett mål är avklarat väntar ett nytt och för Ritchie Bros är resan långt ifrån över.
– Den globala pandemin har medfört att vi anpassat våra affärsmetoder och påskyndat distansarbete och nätbaserad handel. Vi tror inte att utvecklingen avtar när nuvarande restriktioner hävs. Framtiden kommer sannolikt att bli en hybridmodell som ger våra köpare och säljare tillgång till en större global marknad. Vi måste fortsätta att utvecklas för att säkerställa vår ledande position som marknadsplats för handel med begagnade maskiner och utrustning, säger Matt Ackley.
Kort statistik 2020
- Antal besök på hemsidorna: Mer än 140 500 000, +13 procent
- Antal sökningar via app: Mer än 24 000 000, +1 procent
- Köp via app: Mer än 24 000, +26 procent
- Antal bevakningslistor: Mer än 14 000 000, +40 procent
- Antal accepterade bud: 15 000 000, +65 procent
- Antal nationaliteteter bland köparna: Mer än 150
- Antal sålda produkter: Mer än 640,000
- Antal budgivare online: Mer än 1 200 000, +77 procent
Källa: Ritchie Bros