VARNING! DEN HÄR TEXTEN VAR ETT 1:A APRILSKÄMT
Sverigeförhandlingarna som presenterades för några år sedan öppnade för bygge av en östlig förbindelse i Storstockholm, något som planerats åtskilliga gånger men till slut aldrig blivit verklighet. Skärtorsdagens rekordtidiga regeringssammanträde bjöd dock på en riktig kovändning – nu har regeringen och dess stödpartier kommit överens om att snabbt skapa Coronapaketet, ett jättelikt ekonomiskt injektionsprogram för hela landet.
Med detta paket ska miljarder släppas fria till nya infrastrukturprojekt för att få fart på Sverige efter pandemin på ett lika hållbart som klimatsmart sätt. Så är det i alla fall tänkt, men till att börja med ser det ut som om merparten av mångmiljardsatsningen kommer att hamna i region Stockholm. I form av en östlig förbindelse.
Ända sedan medeltiden har Stockholms östligaste nord- sydligaste förbindelse varit Slussen – något som verkar ha varit hart när omöjligt att ändra. Och många kanske blir konfunderade när detaljerna i den östliga förbindelsen kring huvudstaden nu blir kända: För det blir ingen motorvägsring runt staden, det blir i stället en helt unik spårvägssatsning med en ränessans för spårvägsfärja i stället för bro mellan Lidingö och Nacka.
Spårvägs- och cykelfärja mellan Gåshaga och Hasseludden
– Spårvägsfärjan är en kompromiss som drivits fram av Miljöpartiet i ohelig allians med borgerligt styrda Lidingö stad, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i en kommentar. Han fortsätter:
– Men spårvägsfärja har funnits förr och var unik redan då. Nu får Sverige åter en unik kollektivtrafiklösning som jag ändå tror kommer att vara till stor nytta och även locka fler att resa hållbart.
Projektet använder framför allt befintlig infrastruktur men med vissa kompletteringar. Befintliga spåren på Lidingöbanan som snart endast går från Hersby till Gåshaga i väntan på att den nya spårvägs- och cykelbron färdisställs till Ropsten blir den första delsträckan. Gåshaga brygga får en kompletterande färjeramp där spårvagnsfärjan angör på Lidingösidan. Färjan kommer att vara betydligt större än det ångdrivna fartyget som trafikerade sträckan mellan Ropsten på fastlandet och Islinge på Lidingö för över 100 år sedan (se bild ovan!) och som bara kunde ta en enda spårvagn ombord: I nya spårvägsfärjan blir plats för två spårvagnssätt om sammanlagt åtta vagnar och väl att märka är att färjan dessutom ska drivas av hållbar el och gå riktigt fort på den knappt 1,5 km långa sträckan. Överfartan är tänkt att ta högst 5 minuter.
På Nacka-sidan byggs en ny färjeramp vid Lövbergaviken nära välkända Hasseludden. Spårdragningen passerar sedan förbi Rensättra och genom Orminge, vidare söder ut genom en tunnel och en bro för att så ansluta till Saltsjöbanans nuvarande spårsystem öster om Fisksätra. Därmed kopplas Lidingöbanan samman med Saltsjöbanan och Tvärbanan till en slags halv ringlinje. Dessutom planeras senare en sammankoppling till Spårväg City från den befintliga Tvärbanan vid Liljeholmen via Södermalm och Kungsholmen.
Alla spårvägssystem i Storstockholm blir ett
Sedan länge har det funnits planer på att konvertera Saltsjöbanan så att den också blir en så kallad light rail som Tvärbanan och Lidingöbanan. Genom pengarna från Coronapaketet kommer det nu att bli så. Lidingöbanan, Saltsjöbanan och Tvärbanan blir ett enda spårvägssystem och tack vare färjan får alla fordonen tillgång till den gigantiska spårvagnsdepån på Lidingö som till största delen stått outnyttjad sedan den tidigare tänkta sammanbyggnaden av Lidingöbanan med Spårväg City i centrala Stockholm. I det nu planerade projektet kommer Ropsten fortsatt att vara slutstation för Lidingöbanan som däremot får en ny och helt unik sjöburen förbindelse med resten av alla spårvägar som finns inom region Stockholm i dagsläget.
– Nu äntligen kommer vi att både få en modern spårväg som knyter samman Stockholms norra delar via Lidingö, Nacka och Stockholms södra delar, säger Dan I Halldén, spårvagnsborgarråd i Stockholms stad.
Alla är dock inte lika entusiastiska över den här östliga förbindelsen. Bland dem finns bland andra branschorganisationerna Sveriges Bussföretag och Bil Sweden.
– En östlig förbindelse är bara en förbindelse på väg, inga färjor, det finns ju redan ute vid Värmdö. Det ska vara väg om det ska räknas, säger Jennie Almenius, tredje vice vd för Bil Sweden.
– Ett helt igenom knasigt beslut, att använda ett miljardpaket till att rädda ett annat misslyckat miljardpaket som den enorma spårvagnsdepån på Lidingö utgör. Jag är helt emot det här, bara om de ändrar sig och kör BRT-bussar på färjan till Nacka kan jag tänka mig att ge halvt godkänt, säger Annie Gullmar-Quist, vikarierande kollektivtrafikstrateg på Sveriges Bussföretag.
Många frågar sig också varför så mycket av pengarna i Coronapaketet verkar hamna i region Stockholm. Men här kommer Tomas Eneroths nyutnämnda statssekreterare April Fraudster till undsättning:
– Lantisarna kommer också att få lite satsningar här och där. Bland annat har jag för mig att det blir nya talande busskurer I Sundsvall. Och så var det visst något annat men det har jag glömt. Det handlar hur som helst om en av de största infrastruktursatsningarna sedan stambanorna byggdes på 1800-talet. Det sa i alla fall finansministern att jag skulle säga för det låter bra sa hon.