23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Partrex vill gå sin egen väg

Hörneforsföretaget är alltid på spaning efter vad kunderna vill ha. De ser dock också på vad kunderna faktiskt behöver.

Hörnefors. Slitdelsleverantören Partrex fyller sju i år. Företaget har vuxit snabbt sedan starten 2014 – då var man tre anställda och hade ett hundra kvadratmeter stort lager.

Det har hänt mycket sedan dess: 2014 var omsättningen 1,5 miljoner kronor, 2016 var den 34 miljoner och 2020 räknade man in 70 miljoner.

Basen finns alltjämt i Hörnefors, strax söder om Umeå. Inramningen har dock vuxit i takt med verksamheten – 2018 flyttade man in i nya, anpassade och betydligt större lokaler.

Nydöpt hårding

– Nu har vi ett 2 500 kvadratmeter stort lager, konstaterar vd Göran Sjöström.

I det stora lagret finns tusentals artikelnummer, företaget har en uttalad ambition att ha i princip allt hemma jämt, och spanar alltid efter nya produkter att saluföra.

Några favoriter finns dock – till exempel hårdmetallskären, som blivit lite av ett signum för Partrex.

– Vi satte fart på plogstål med hårdmetallskär direkt – utbudet då var rätt fattigt, konstaterar Göran Sjöström.

Härdade skär dominerade marknaden men Partrex trodde stenhårt på de dyrare hårdmetallskären.

– Vi såg ett behov, vi såg framförallt att de som använde hårdmetallskär var så nöjda – de slapp krypa vid vägkanten för att byta stål i snöstorm, säger Göran Sjöström.

En annan produktgrupp han anser att Partrex förändrat är skoptänder.

– Då var fokus att skoptänder framförallt skulle vara billiga – det fanns ingen kvalitetsutveckling överhuvudtaget och de tänder som var bättre var extremt dyra.

Partrex ville gå en annan väg – hållbarare tänder till bra pris och bättre totalekonomi, förklarar Göran Sjöström.

–  I dag har företaget tänder i alla prissegment: bra, bättre och bäst. De flesta kunder väljer fortsatt det bättre mellanalternativet, säger han.

Majoriteten av kunderna vill ha en bra totalekonomi, hävdar Göran Sjöström.

–  Grejerna ska fungera och det ska inte vara något strul med produkterna, leveransen eller servicen.

Göran Sjöström beskriver Partrex som en grossist, och som sådan gäller det att vara på alerten.

– Vi måste se till att ha de produkter kunderna vill ha i lager – det ska inte vara långa leveranstider, säger han.

Man måste också lystra när kunderna berättar vad de behöver.

– Kunderna styr oss i större utsträckning än vi styr oss själva, säger Henrik Häggmark, ansvarig för försäljningen på företaget.

Företaget är dock inte bara grossist – vid behov ägnar man sig även åt design och tillverkning.

– Ibland finns det redan bra produkter, i bland måste vi hitta på något helt nytt, säger Göran Sjöström.

– När en kund har ett problem ser vi vad som finns på marknaden – är det inte tillräckligt bra gör vi något eget, säger Henrik Häggmark.

Det finns dock inga planer på att låta tillverkning bli en större del av verksamheten.

– Vårt fokus är att vara en integrerad del av kundens verksamhet och verklighet, behövs det kan vi konstruera och välja material och få fram en produkt som löser kundens problem – men vi utvecklar bara nya produkter när det finns ett behov av en produkt som ingen av våra underleverantörer redan har utvecklat, säger Göran Sjöström.

Partrex försöker hålla koll på vad kunderna vill ha – både i framtiden och mera akut.

– Vi ”punktmarkerar” särskilt de större kunderna, vi stämmer av hur det är och vad de kan tänkas behöva framöver, om de planerar att köpa mer utrustning och vad de kan behöva då, säger Göran Sjöström.

Företaget håller till och med koll på somliga kunders redskapspark så att man alltid har slitdelarna i lager.

– Vill de bygga om sin skopa syr vi snabbt ihop lösningar så att det passar.

Merparten av kunderna finns rätt långt från Hörnefors – Partrex har hela Norden som marknad.

– Det är allt från små och stora entreprenörer till skoptillverkare, säger Göran Sjöström.

Kunderna, även de långt söderut, får produkterna med spedition och det fungerar bra tycker han.

– Det tar en dag att skicka till Stockholm och högst två ännu längre söderut. Vi har också en del återförsäljare som har våra produkter i lager.

Partrex kan se tillbaka på sju år där man ständigt blivit större. Målet är inte att växa ännu mer, men det kanske blir så ändå konstaterar Göran Sjöström och Henrik Häggmark.

– Vårt främsta mål är att ha nöjda kunder och det kan ju faktiskt bli så att marknaden krymper – då krymper vi med!

Läs mer om Partrex här.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11