23948sdkhjf

Åkerlund & Rausing städar i namnfloran

Anrika Åkerlund & Rausing samlar nu sina många varumärken och företagsnamn under ett och samma namn – AR Packaging.

Förpackningsföretaget med huvudkontor i Lund har under senare år vuxit kraftigt och namnfloran har nu blivit så omfattande att det var nödvändigt att göra något för att stärka koncernens kommunikation som ett företag mot marknaden.

– Genom att samordna varumärkena kan vi ge kunderna tillgång till vår samlade kompetens och produktportfölj på ett ännu bättre sätt än tidigare. Drivkraften är att öka nyttan för kunderna vilket även kommer ge oss nya marknadsandelar, säger VD Harald Schulz.

AR Packaging-koncernen är en av Europas ledande tillverkare inom förpackningsindustrin med en nettoomsättning på cirka 10 miljarder kronor och fabriker i 13 länder. AR Packaging är inne i en stark tillväxtfas och har tidigare använt sig av sju separata varumärken. Dessa har gemensamt levererat kompletta produktsortiment och innovativa metoder inom förpackningsindustrin. 

De sju varumärken som nu får det gemensamma namnet AR Packaging är ÅR Packaging, Å&R Carton, Flextrus, CC Pack, SP Containers, Maju Jaya och ÅR Packaging Digital samt de fyra senaste förvärven Nampak Carton Nigeria, K+D, rlc Packaging och BSC Drukarnia Opakowan. 

– Sammanslagningen ligger i linje med AR Packagings tillväxtstrategi att fortsätta växa både organiskt och genom förvärv, säger Harald Schulz.

AR Packaging har en bred kundbas bestående av både internationella och lokala kunder i drygt 50 länder. AR Packaging utvecklar och producerar kartongbaserade och flexibla förpackningar åt både globala och lokala företag. AR Packaging är en betrodd partner åt samhällsviktiga livsmedels- och läkemedelsföretag med högt ställda krav på hygien och funktionalitet. 

I takt med att konsumenter blir allt mer miljömedvetna ställer producenter och livsmedelsföretag om verksamheten. Gemensamt för samtliga marknadssegment är utvecklingen mot att fasa ut engångsartiklar av plast och sätta högt ställda miljömål. 

– AR Packaging är med sin innovationsförmåga och sitt fokus på hållbarhet unikt lämpat att möta denna utmaning och fortsätta växa globalt, säger Harald Schulz.

– Utöver fokuset på hållbarhet visar den pågående Coronapandemin också vikten av förpackningar för att säkerställa god hygien och säker leverans av mat till konsumenterna. Sammantaget skapar detta nya affärsmöjligheter för AR Packaging med sin omfattande produktportfölj och starka innovationsförmåga.

Med sin stolta historia i Åkerlund & Rausings grundande 1929 fortsätter AR Packaging på den inslagna vägen att kontinuerligt identifiera och utveckla de bästa produkterna inom förpackningsområdet. Det nya gemensamma varumärkets webbplats lanserades den 22 juni. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.11