23948sdkhjf

Australien på tur för Engcon

Efterfrågan på tiltrotatorer och snabbfästen har visat sig vara så pass stor i Australien att Engcon nu etablerar ett säljkontor i Sydney.

Den nya etableringen inkluderar teknisk säljstödpersonal, administrationskontor, lager, reservdelar och service. Det kommer också att finnas ett demo-område, där kunder kan utbildas i användandet av företagets produkter.

– Vi är ett globalt företag som vässat närvaron på flera marknader de senaste åren. Vi ser exempelvis att vi haft en lyckad introduktion på den nordamerikanska marknaden nyligen och stärkt vår position i Europa. Samtidigt har vi i Stillahavsområdet och Australien över tid sett en stadigt ökad efterfrågan på våra produkter, säger Engcons grundare Stig Engström.

– Potentialen i Australien är stor. Försäljningsvolymen som hittills uppnåtts i Australien är imponerande, vilket kan ha att göra med det faktum att de är ”early adopters” och därför accepterat tekniken så snabbt. Tiden känns mogen för en tydligare etablering helt enkelt.

Per-Oskar Svedberg, som ansvarar för det nya Australien-kontoret, har erfarenhet av Engcon både på den svenska och nordamerikanska marknaden.

– Att ha ett eget kontor i Australien ger helt andra möjligheter för oss att förklara för operatörerna hur bra tekniken är genom att visa upp våra produkter. Vi kommer att fokusera på nära kundkontakt, produktutbildning och support. I slutet av 2020 planerar vi att ha tre personer på plats. Vi tror på en kraftigt ökad försäljningstakt nu när vi blir mer aktiva på marknaden, säger Per-Oskar Svedberg.

Inte minst etableringen av en teknisk utbildningsanläggning beskrivs som en Viktig ingrediens för att nå framgång i och med att den ger operatörer en möjlighet till såväl utbildning som träningstid med ny teknik, som exempelvis tiltrotatorer.

Tiltrotatorsystem är inte välkända i Australien, därför är demonstrationer och testkörning ett viktigt verktyg för att sprida budskapet. Vår erfarenhet från andra marknader är att produkterna blir lättare att sälja när en kund har testat systemet, säger Per-Oskar Svedberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11