23948sdkhjf

Mindre utsläpp med flygaska i betongen

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Genom att ersätta delar av cementets klinkerinnehåll med flygaska och kalksten har Cementa och stomentreprenören Benders lyckats minska utsläppen av koldioxid med 20 procent vid tillverkningen av drygt 600 meter tunnelelement för Förbifart Stockholm.

Förbifart Stockholm är en av Sveriges just nu största byggarbetsplatser. Arbetet med att spränga och anlägga en 21 kilometer lång del av E4:an väster om Stockholm – varav merparten i tunnel – är i full gång.

Vid Kungens kurva, där den södra infarten ligger, har arbetet kommit så långt att det planeras för en monteringsstart av tunnelns väggelement efter sommarsemestern. Då kommer en specialmaskin att finnas på plats för att montera elementen som ”sugs” fast av maskinen och sedan lyfts på plats.

Att använda kran är uteslutet på grund av takhöjden i tunneln, säger Fredrik Roosling, affärschef Öst inom Benders Byggsystem, det företag som fått uppdraget att leverera de element som ska monteras längs en drygt 600 meter lång del av tunneln. Men även betongelementen skiljer sig en del från det vanliga.

Tillsammans med Cementa har vi tagit fram ett recept där vi minskat klinkerdelen i cementet med 20 procent och ersatt det med 15 procent flygaska och fem procent kalksten. Det betyder att koldioxidutsläppen minskar med cirka 20 procent, säger Fredrik Roosling.

Flygaska är väl beprövat som beståndsdel i betong – i andra länder. God tillgång på kalksten, och en långtgående ovilja att utnyttja ”främmande” beståndsdelar i betongen har bidragit till att bromsa flygaskans intåg på svenska byggarbetsplatser. En annan orsak är att den brinner långsammare och därmed tar något längre tid på sig att uppnå samma beständighet som konventionell anläggningscement.

Att flygaska blivit allt mer gångbart alternativ under senare tid beror till stor del på att miljöhänsyn blivit allt väsentligare vid upphandlingar.

Hållbarhet och miljöaspekten vid val av material och leverantör är viktig och blir allt viktigare. Vi behöver samarbeta med vår beställare för att än mer kunna väga in miljö och klimat vid leverantörsval för att nå vårt mål med en klimatneutral byggsektor 2045, säger Hans Bäckström, produktionschef hos entreprenören Skanska.

Företaget behövde inte långt tid på sig för att välja den ”klimatsmarta” lösning som presenterades av Benders.

I januari fick vi en anbudsförfrågan från Skanska. Vi kom in med vårt förslag om Anläggningscement FA. Skanska gillade vår grönare lösning och sedan fick vi snabbt ett godkännande från beställaren Trafikverket, säger Fredrik Roosling.

Enligt Bo Jönsson, produktionstekniker vid Benders Byggsystem, är företagets erfarenheter av Cementas Anläggningscement FA så goda att det blir standard i många av Benders betongprodukter inom infrastruktur, såväl för vägbarriärer som för väggelement.

Det är visserligen ett något långsammare cement, men efter 28 dygn har det samma beständighet. Detta cement är några kronor dyrare, men betydligt bättre för miljön, säger han.

Både Bo Jönsson och Fredrik Roosling tror på en ökad efterfrågan, även på mer klimatförbättrade cementprodukter, i takt med att klimatmål och miljöbelastning för ökad betydelse i upphandlingar.

Jag är helt övertygad om att det kommer att bli vanligare de närmaste åren. Klimatet är en fråga som allt oftare ligger högst upp på dagordningen, säger Fredrik Roosling.

Fakta om Anläggningscement FA

I Anläggningscement FA har klinkerandelen sänkts till 80 procent genom ersättning med 15 procent flygaska och fem procent kalksten. Preliminära LCA-beräkningar visar att koldioxidutsläppen minskar med 20 procent per ton tillverkat cement jämfört med traditionell anläggningscement. I dessa beräkningar ingår även utsläpp i samband med transport av flygaska.

Anläggningscement FA baseras på samma typ av lågalkalisk klinker som används i anläggningscement. Den inmalda flygaskan bidrar, enligt Cementa, till att förbättra beständigheten mot bland annat sulfat och motståndet mot kloridinträngning och alkalikiselsyrareaktioner.

Då cementklinkern är mer finmald har Anläggningscement FA jämförbar hållfasthetsutveckling som anläggningscement med fortsatt moderat värmeutveckling.
Hållfasthetsutvecklingen är dock fortsatt långsammare än Cementas övriga produkter. Anledningen är att klinkern är grövre i kombination med att flygaska inte bidrar till hållfasthetutvecklingen i tidig ålder.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fem snabba frågor…

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Nyhetsbrev

Generationsresor i sikte

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

Plus

Omrörning är mycket mer än att bara blanda lite

Många industriella processer är svåra att tänka sig utan omrörning. Det finns en del att tänka på för att utnyttja omröraren optimalt.

NCC bygger för 750 miljoner

Engcon varslar

Engcon i Strömsund varslar om uppsägning. Hur många som berörs av åtgärden är i skrivande stund oklart. Enligt företaget är det vikande efterfrågan på grund av covid-19-pandemin i kombination med oklarheter kring politiska beslut som orsakat varslet.

Epiroc varslar i Sverige

Epiroc varslar 425 befattningar i Sverige om uppsägning. Orsaken är lägre global efterfrågan från gruv- och infrastrukturbolag till följd av covid-19-pandemin.

Epiroc varslar 425

Halvvarmt uppdrag

Plus

Laddar för nystart

Kristoffer Tamsons basar för kollektivtrafiken i region Stockholm och är genom andra roller även en del av hela Kollektivtrafiksverige. Nu är siktet inställt på att komma tillbaka på andra sidan av den långdragna pandemin som lamslagit nästan allt.

NCC bygger i Rissne

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Processteknik-mässan flyttas

In memoriam Rüdiger Baunemann

Ny vd i Hybricon

Byggymnasierna rullar på i coronatider

Visst blir de praktiska övningarna lidande när byggymnasierna övergått till distansundervisning. Men genom att disponera om lektionerna och öka inslagen av rörliga filmer i undervisningen rullar det på bra för exempelvis Peabskolan i Malmö.

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Tvärstopp för Göta Kanal

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Sommarjobb på sliten väg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11