23948sdkhjf

Ökad säkerhet med skånskt dubbelspår

19 järnvägsbroar, två vägbroar och sju planskilda korsningar ingår när Västkustbanan blir dubbelspårig den 24 kilometer långa sträckan mellan Ängelholm och Helsingborg.

Entreprenaden togs hem av Skanska som nu tecknat ett kontrakt värt cirka 1,7 miljarder kronor med Trafikverket.

Förberedande arbeten för Västkustbanan mellan Ängelholm och Helsingborg inleds någon gång i slutet av sommaren eller i höst för att kunna tas i drift under senare delen av 2023.

Projektet omfattar 24 kilometer dubbelspår mellan Ängelholm station och en punkt, strax söder om Maria station, i norra Helsingborg. I uppdraget ingår 19 nya järnvägsbroar och två vägbroar samt att ersätta sju plankorsningar med planskilda korsningar.

Bland övriga uppgifter finns ombyggnad av stationerna i Ängelholm, Ödåkra, Kattarp och Maria samt nya växlar, kontaktledningar och signalsystem längs sträckan.

Projektet i sin helhet ska vara slutfört i maj 2024.

Utbyggnaden ska möjliggöra såväl tätare tågtrafik som kortare restider. Därmed underlättas arbetspendling samtidigt som säkerheten längs banan förbättras avsevärt, framför allt tack vare de planskilda korsningarna. Det finns också förhoppningar om att mycket av det som i dag transporteras på vägarna kommer att flyttas till järnvägen och därmed minska utsläppen av koldioxid.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11