23948sdkhjf

”Att producera plogar med massivt stål borde i dag vara förbjudet”

Mählers har tagit fram en ny högkastande diagonalplog som de anser vara en av marknadens säkraste.

DPF 3700 är gjord för att sättas på  lastbilar. Diagonalplogen, som även kallas ”fjällplogen”, är gjord för vägar med stora snömängder, där snön måste kastas över höga snövallar.

Läs också: Mählers ställer in sitt 125-årskalas

Stommen är Mählers högkastande modell DPH.

– Vi jobbar ständigt med utveckling av befintliga och nya produkter för att fortsätta   skapa en effektivare snöröjning och vägunderhåll. I nya   DPF   3700 har vi förädlat   DPH   som är en redan stabil diagonalplog för riktigt krävande miljöer. Med en unik konstruktion som slungar ut snön i en brant vinkel med hög acceleration kan plogen hantera stora snömängder på ett effektivt sätt. Snön kastas därför både högt och långt från vägbanan, säger   konstruktören Ingemar Nyberg, vd på Mählers, i pressmeddelandet.

Enligt Mählers har även säkerheten stått i fokus under utvecklingen.  

–   Det blir allt mer fokus på säkerhet och i   utvecklingen av   DPF   3700 har det varit viktigt   en viktig faktor. Därför har vi   utrustat   den   med utlösande skärhållare,   vilket gör denna till en av marknadens säkraste högkastande plogar   säger Roar   Wehn, sälj- och marknadschef på   Mählers, i pressmeddelandet.    

Läs också: Långlivad sopvals från Mählers

Företaget lyfter fram att fjällplogen, i likhet med Mählers andra plogar, har utlösande skärhållare, som ska minskar risken att köra på ett fast hinder som   uppstickande stenar,   brunnslock,   eller   liknande –  om detta sker utlöses skärhållaren och viker undan för hindret utan att plogen eller bilen skadas, lovar Mählers.  

–   Att producera plogar med massivt stål borde i dag vara förbjudet, eftersom de senaste snöplogarna inte längre har någon fjädring i plogfästet. Detta borde de som ställer krav på utrustning haft med i kontrakten med tanke på trafiksäkerhet. Detta är ett krav i EU (EN13021), säger Roar Wehn.

Fem förserieexemplar togs fram inför vintern 2019/2020 och dessa har hårdtestats under säsongen.

En av teståkarna är John Kristian Jacobsen med   norska   företaget J Jacobsen Transport AS, med nio lastbilar, varav fyra går på snöröjning.

Företaget har totalt 20 mil väg de ska sköta vägunderhållet på, man röjer också snö i bostadsområden med mera i och kring norska Mo i Rana.

–   Den är följsam och pendlar fint på ojämna vägar.   Den tar rent längs kanterna   och kastar snön långt,   säger John Kristian Jacobsen i pressmeddelandet.  

Mählers lyfter fram flera fördelar med plogen, till exempel hög kasthöjd   och lång kastlängd, fjädrande/utlösande skärhållare, chockventiler på   parallellogramets   vridcylindrar   som   reducerar skador vid påkörning av hinder, kraftig konstruktion för krävande miljöer och slitplast  på höger sida för att skona vägräcken  

Tanken nu är att fjällplogen ska börja serietillverkas i höst.

Teknisk information för   DPF   3700:  

Arbetsbredd 30° (mm):  

3 200  

Skärvinkel (°):  

35  

Arbetsbredd 37° (mm):  

2 950  

Slitstål   (st):  

4  

Höjd höger (mm):  

2 300  

Slitstål   längd (mm):  

915  

Höjd vänster (mm):  

820  

Vikt inkl. fäste (kg):  

1 375  

Vridning (°):  

37  

  

  

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.078