23948sdkhjf

Bussföretagen snabbt på väg mot konkurs

| Av Redaktionen | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Nu krävs besked från infrastrukturminister Tomas Eneroth, annars går bussföretagen i konkurs – det nödropet kommer från Sveriges Bussföretag.

18 mars har Sveriges Bussföretag, ett förbund inom Transportföretagen, träffat infrastrukturminister Tomas Eneroth för att presentera förslag hur bussbranschen ska klara den akuta krisen till följd av coronaviruset. Om inte snabba åtgärder sätts in riskerar landets bussföretag att slås ut.

Vad ministern gav för besked återges längs ner i den här notisen!

Om flertalet av branschens företag nu tvingas i konkurs kommer samhället få mycket svårt att köra kollektivtrafik såväl till arbetsplatser, sjukhus och skolor som till landets föreningar, idrottslag och företag framöver.

– Våra medlemsföretag tar nu ansvar för att upprätthålla samhällsviktig verksamhet trots att de själva blöder. Men de klarar sig inte länge till. Det är positivt att regeringen bjuder in till dialog och vi ser fram emot kraftfulla åtgärder, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

– Det är i sammanhanget positivt att vi tidigare i veckan fick vi gehör för dispens från kör- och vilotider eftersom många förare både är och kan komma att bli sjukskrivna. Läget är dessutom akut för vissa medlemsföretag, till exempel för beställningstrafiken för buss som kan komma att fastna vid stängda landsgränser, säger Annika Nordin, chef för arbetsgivarservice, Transportföretagen.

Flera förslag presenterades vid mötet.

Bussföretagen behöver tillfällig möjlighet att permittera personal på heltid utan att behöva stå för några lönekostnader. För bussföretag som kör upphandlad kollektivtrafik är det i dagsläget dessutom oklart om de kommer att kunna använda de nya reglerna kring korttidspermittering eftersom det i lagen om stöd vid korttidsarbete står att den inte gäller arbetsgivare som huvudsakligen finansieras av allmänna medel. Sveriges Bussföretag väntar besked om detta i dag.

För alla de bussföretag som drivs som familjeföretag är läget inte heller kristallklart. I tillgänglig information från Finansdepartementet uttrycks tydligt att förslaget om korttidspermittering omfattar alla arbetstagare som ”inte tillhör arbetsgivarens familj”, vilket skulle innebära att majoriteten av branschens företag inte får några lättnader med regeringens förslag.

Dessutom är bussföretagen i besöksnäringen hårt drabbade när landsgränser stängts och resandet stannat upp – inrikes såväl som utrikes. Dessa företag har i nuläget noll intäkter utan bara utgifter. Majoriteten av företagen är små familjeföretag med mycket låga marginaler. Det stöd som regeringen beviljat via banker måste snabbt kunna tas i anspråk av företagen, kort handläggningstid är ett måste poängterade Sveriges Bussföretag vid mötet. Förbundet kräver också att paketreselagen delvis sätts ur spel, antingen så att drabbade resenärer får återbetalning av staten eller att den lagstadgade återbetalningsfristen om 14 dagar utsträcks till och med 2021.

– Besöksnäringen är hårt drabbad. Våra medlemsföretag har låga marginaler och behöver stöd i dag för att klara den mest akuta krisen men även för att kunna återhämta sig när det värsta scenariot har lagt sig. Vi vill se hundra procent stöd för permittering och även tydligt besked om kollektivtrafiken ingår i regeringens aviserade permitteringsstöd, lättnader i paketreselagen och direkt ekonomiskt stöd nu, säger Anna Grönlund.

I Sverige finns drygt 14 000 bussar i yrkesmässig trafik. 90 procent av busstrafiken körs i offentligt upphandlad trafik, på uppdrag av regionala kollektivtrafikmyndigheter och kommuner, det senare framförallt för skoltrafik. Övrig busstrafik är olika former av kommersiell busstrafik, såväl kommersiell linjetrafik såsom expressbussar samt turist- och beställningstrafik.

Vad fick då branschen för besked av infrastrukturminister Tomas Eneroth?

Jo ministern gav inga besked vid sittande möte men lovade återkoppling snarast, rapporterar Sveriges Bussföretag.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svag mars för bussarna

Byggherrarnas vision om Brommastaden

Industrimark blir stad

Peab bygger i Skåne

Kollektivtrafikens kontrollanter får mer jobb

Resandet med kollektivtrafiken minskar i hela Sverige – men biljettkontrollanterna har fått mer att göra, nu får de både förstärkning, ny skyddsutrustning och nya arbetsuppgifter.

Höjda priser i spåren på Corona

Siegwerk och Flint Group inför pristillägg på alla lösningsmedelsbaserade färger och lacker.

Nyhetsbrev

Bara elva ”Bra val” när Folksam granskade hantverkarbilar

Bara elva av 41 modeller lever upp till de krav som gäller för benämningen ”Bra val”, när Folksam nu för första gången gjort en genomgång av säkerheten i transportbilar under 3,5 ton – även kallade hantverkarbilar.

Rekord i varsel

Nytt hopp för bussföretagen

Finansutskottet föreslår nya regler som bland annat innebär att bussföretag som kör upphandlad kollektivtrafik också kan få stöd – och de nya reglerna kan införas rekordsnabbt.

Aarsleff rekryterar för tillväxt

Upptäck misstänkt sjuka i entrén

Konkurserna skenar

Regeringen lägger krokben för småföretagen

– Företagen sätter värde på sänkta arbetsgivaravgifter, men i övrigt finns en skepsis mot regeringens krispaket som innehåller en rad brister, säger Sanna Arnfjorden Wadström, VD i Svensk Industriförening Sinf.

Från noll till 120 på 30 år

I dag är Torbjörn Sundh Entreprenad ett av Umeås större entreprenadföretag, men resan började i motvind. –  Nog fick man bita på blånaglarna ibland.

Respiratorer nästa för JCB

JCB står klar att öppna tillverkningen på nytt i hyttfabriken i Uttoxeter, men inte för den normala produktionen, utan nu handlar det om skalen till respiratorer som behövs i campen mot Covid-19.

Exklusiv backstage-look på ny förpackning

Peab bygger för äldre

Byggföretag hittar till campingstugor

Till skillnad från många andra inom rese- och hotellbranschen har campingkedjan First Camp inte påverkats negativt av covid-19. Företaget konstaterar i stället att bland annat byggföretag i olika delar av landet väljer företagets lösningar i stället för hotell.

NCC bygger i Västerås

Miljardsatsning på fossilfri gruvdrift

Cirka 1,1 miljarder kronor satsas i ett projekt som ska utveckla och demonstrera en koldioxidfri, digitaliserad och autonom koldioxidfri gruvbrytning. Energimyndigheten svarar för 207 miljoner kronor, medan deltagande företag står för resten.

Flyttar till november

Krävde 17 miljarder av Sverige – får noll

Succé för kompaktmaskiner över disk

Kompaktmaskiner ”över disk” har utvecklats till en succé för Swecon. I dag är, enligt företaget, 80 procent av de sålda kompaktmaskinerna färdigutrustade lagermaskiner.

Riskfylld rivning när höglagret halveras

Rivarna får ta hjälp av mobilkranar när ett halvt höglager ska ner i Sundbyberg. – Det blir ett mycket kritiskt moment, säger Fredrik Rylander.

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Nordbygg har fått nytt datum

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

7 000 varslade räcker inte

Stor affär för Beijers

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141