23948sdkhjf

Nya försök till muddring vid Hargs hamn

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Om några år ska de fartyg som anlöper Hargs hamn kunna ta med sig avsevärt tyngre laster än i dag. För att klara detta planeras för en breddning och fördjupning av farleden – arbeten som förväntas starta sent i höst.

Sjöfartsverket tar nu nya tag för att öka kapaciteten i Hargs hamn. Primärt handlar det om en breddning och fördjupning av farleden, men i projektet ingår också en ny 200 meter lång kaj.

Avsikten var att inleda muddringen hösten 2019, men Sjöfartsverket var inte nöjd med de anbud som lämnades in och valde därför att skjuta projektet på framtiden.

Men nu görs ett nytt försök. Anbud har begärts in och förhoppningen är att kunna teckna ett kontrakt med entreprenör till sommaren. I bästa fall skulle det betyda att muddringsarbetet kan slutföras innan årets slut, men reservplanen är att återuppta arbetena nästa höst om så skulle behövas.

Tanken är att muddringsarbetet ska öka djupgåendet i farleden från 8,5 till 11,0 meter.

Farleden ska breddas och fördjupas. Vidare kommer sjösäkerhetshöjande åtgärder att vidtas med anpassning till internationella bestämmelser. Åtgärderna leder till att lastkapaciteten kan dubblas från dagens 20 000 ton till 40 000 ton, säger Max Bjurström som är Sjöfartsverkets projektledare.

För att fördelarna med en djupare farled ska kunna utnyttjas fullt ut, planeras även för en ny, 200 meter lång kaj, med tänkt byggstart första kvartalet 2022.

När det gäller hela arbetet med att anlägga en ny kaj för vi en samrådsprocess med berörda som myndigheter såväl som närboenden. Vi har vidare en dialog med miljökontoret i Östhammar samt länsstyrelsen. Tillstånd för att muddra och spränga i det nya kajläget finns redan inom ramen för befintlig gällande miljödom. Hamnen kommer att ansöka om tillstånd för själva kajbygget hos Mark- och miljödomstolen , säger Peeter Nömm, vd för Harg hamn.

Investeringsplanerna får tummen upp av Mathias Carlsson, chef för spannmålsanläggningarna hos Lantmännen Sverige som härom året etablerade sig i anslutning till hamnen.

I och med muddringen kan fartygens lastkapacitet fördubblas. Det är något mycket viktigt för oss ur konkurrenssynpunkt. Sjöfartens förbättrade möjligheter innebär också att våra volymer på lastbil kommer att minska successivt, säger Mathias Carlsson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Därför ska Kalixälvens is både grusas och vattnas

Sjävtest för Covid-19 stoppat!

Bussförar-SM 2020 har startat!

Bussförar-SM 2020 har startat – det är nu dags för alla bussförare att anmäla deltagande i uttagningstävlingen, bara då finns chans att nå finalen i september.

”Vårt mål är att ta oss igenom det här”

Stena lägger ner färjelinje

Norwegian ansöker om rekonstruktion

Nyhetsbrev

Perstorp i räddningsaktion för vården

Perstorp ställer om – kapacitet att lösa vårdens desinfektionsbrist.

Seg bredbandsutbyggnad hot mot lantbruket

Seg bredbandsuppkoppling är illa nog. Seg bredbandsutbyggnad är ännu allvarligare – inte minst för lantbrukare. Därför föreslår nu LRF att Teracoms höghöjdsmaster används vid 5G-utbyggnaden för att säkerställa landsbygdens framtida behov av digitalisering.

Gör handsprit av restprodukt från alkoholfri öl

Behovet av handsprit och ytdesinfektionsmedel är stort, inte minst inom hälso- och sjukvården.

Krav på 400 miljarder till företagen

De svenska företagen behöver bortåt 400 miljarder kronor i stöd. Det hävdar Stockholms Handelskammare som pekar på en WSP-analys som kommit fram till att det svenska samhället riskerar att drabbas av en smäll på 500 miljarder kronor på grund av corona.

Belos lämnar Tranås för Tyskland

Under hösten kommer verksamheten vid Kärcher Belos i Tranås, enligt nuvarande planer, att fasas ut och flyttas till Tyskland. Det är en direkt följd av att Kärcher i höstas förvärvade Max Holder.

Återvunnen PEX får nytt liv i Axjos kabeltrummor

Fyra av fyra möjliga för Sweco

Från förening till fokus

Plus

Han vet att AI är viktigt men inte alltid lätt

Olle Steffner, Director IP management, vid BillerudKorsnäs berättar om deras erfarenheter av AI. En slutsats är att det inte alltid blir som man har tänkt sig.

Ledare: Låt pengarna rulla

1 600 permitteras från GKN Aerospace

Tillfällig åtgärd i väntan på vändning, enligt GKNs vd.

Svenska bolag levererar utrustning i rekordfart

Maskinia satsar på östkusten

1

Avfall Sverige kommenterar kulturministerns uttalande om returpapper

Kommunernas branschorganisation Avfall Sverige kommenterar nu kulturminister Amanda Linds uttalande om returpappersförordningen.

Beläggningsjobb fick klimatbonus

Svebio kräver långsiktighet

Skyldiga två miljarder!

BusWorld tar upp coronakrisen

BusWorld arrangerar ett webbinarium om bussbranschens globala utmaningar i coronakrisens spår 9 april - Anna Grönlund medverkar som representant för den svenska branschen.

Nytt kvarter i Norrahammar

Svevia bäddar i Lidköping

Skrift för ökad kunskap om plast

Svensk-spansk lösning i Skåne

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Chef för Packaging Solutions

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125