23948sdkhjf

Infraprojekt nominerade till arkitektpris

10 mars presenteras vinnaren bland de fyra anläggningar som nominerats till Trafikverkets arkitekturpris 2019. Samtliga nominerade förslag finns i de tre storstadsområdena och är uppförda av externa byggherrar.

Infrastruktur har en central roll i människans vardagsliv. Ett motiv för utmärkelsen är att uppmuntra till byggande av infrastrukturanläggningar som är välfungerande, hållbara och vackra. De fyra nominerade anläggningarna lyfter fram genomtänkta lösningar på platser där människor och trafik möts och samverkar. En grundtanke i juryarbetet är att anläggningarna ska främja samhället genom att bidra till människors välbefinnande och genom sin utformning stödja goda och säkra beteenden i trafikmiljöer.

Vackra miljöer borde vara den enklaste åtgärden när vi talar om att skapa mer kostnadseffektiv infrastruktur, där alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt, säger juryns ordförande Johan Folkesson, till vardags chefsarkitekt på Trafikverket.

Juryn som utses av Trafikverket och Sveriges Arkitekter ska i sin helhetsbedömning bland annat väga in originalitet, innovationsvärde, miljöpåverkan och mervärde för samhället. Den här gången är de nominerade projekten ett resecentrum, en spårvägsdepå, en gatumiljö och en trafikplats – samtliga, enligt Sveriges Arkitekter, skapade med lyhördhet och förståelse för hur människor använder miljöerna.

Juryn har fått bedöma projekt som visar vilken central roll infrastruktur har i människans vardagsliv. Juryn har fått se exempel i olika skalor och kontexter, där människans roll i transportsystemet varit central i den arkitektoniska processen. Resultatet är anläggningar och miljöer som ödmjukt samspelar med resenären och landskapet, säger Johan Folkesson.

Priset delas ut vartannat år och administreras av Sveriges Arkitekter som presenterar årets vinnare på Arkitekturgalan i Stockholm 10 mars.

Infrastruktur binder ihop platser och gör städerna levande. Den tar ofta stor plats i våra livsmiljöer och det är viktigt att den är väl utformad, säger Ariella Nisell, chef för arkitektur och kommunikation på Sveriges Arkitekter.

De nominerade projekten är:

Angered resecentrum, Göteborg

Som en glänsande femsidig ädelsten är Angereds resecentrum en visuell knutpunkt och ett nav för stadsdelen och dess resande. Arkitekten, stadsdelsförvaltningen och gruppen Unga Stadsutvecklare har i samverkan med stöd från en omfattande medborgardialog mejslat fram byggnaden och dess placering, vilket givit knutpunkten en stärkt identitet.

  • Beställare: Västfastigheter
  • Arkitekt: Wingårdh arkitektkontor
  • Entreprenör: K21 Entreprenad
  • Projektkostnad: 40 miljoner kronor

Aga-depån, Lidingö

AGA-depån på Lidingö visar hur infrastrukturens underhållslokaler kan få arkitektonisk legitimitet utan att ge avkall på funktion. Arkitektgruppen har kunnat följa hela processen, vilket spelat stor roll vid den redovisande och omsorgsfulla form som gör verksamheten till en del av ett stadslandskap under utveckling.

  • Beställare: Trafikförvaltningen, Region Stockholm
  • Arkitekt: &Rundquist och BBH Arkitektur & Teknik
  • Delad entreprenad:
  • Projektkostnad: 1 050 miljoner kronor

Klarabergsgatan och anslutande gator, Stockholm

Ett område som tidigare var ett trist bilkaos har förvandlats till en gästvänlig gata med plats för fotgängare, kollektivtrafik och cyklister. Omgestaltningen gjordes möjlig med hjälp av en tätskiktsrenovering eftersom området ligger på många olika fastigheters bjälklag. Ett komplext projekt fick en synbart enkel lösning.

  • Byggherre: Trafikkontoret Stockholm
  • Arkitekt: WSP, Dinell Johansson, Treeline consulting och Liljewall arkitekter
  • Projektkostnad: 1 650 miljoner kronor

Spillepengens trafikplats, Malmö

Malmö har fått en värdig och tydlig entré i sin expanderande norra del. En planskild trafiklösning har förvandlat en rörig skärningspunkt mellan tät pendlingstrafik längs västkustvägen och tung trafik till hamnen till en tryggare plats för alla trafikslag. En elegant bro tar pendlarna över en stor cirkulationsplats som cyklisterna kan passera på ett eget grönt, kuperat stråk.

  • Byggherre: Malmö stad
  • Arkitekt: Ramböll och Malmö stad
  • Byggentreprenör: Peab Anläggning
  • Projektkostnad: 265 miljoner kronor
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095