23948sdkhjf

Fem snabba frågor...

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

 1  Vad fick dig att tacka ja till att ta hand om Kollektivtrafikdagen 2020?

– Det är en spännande mötesplats för människor som är engagerade i kollektivtrafiken och strävan mot hållbara persontransporter. Jag ser gärna det här i ett större sammanhang som en strävan efter ett hållbart samhälle, mycket aktuellt i dagens klimatdebatt. Och för mig personligen är det en del av mitt eget lärande, här får jag träffa verkligt engagerade och kunniga människor. Det ser jag fram emot, det ska bli jätteroligt att vara moderator för Kollektivtrafikdagen i maj.

Mer information om Kollektivtrafikdagen samt anmäla deltagande, klicka HÄR!

 2  Det finns ett utbrett bilberoende i Sverige, finns den en chans att förändra vårt beteende i riktning mot hållbara persontransporter?

– Ja, det är jag helt övertygad om! Men då måste också kollektivtrafiken kunna konkurrera med bilen, det ska vara bekvämt, säkert och effektivt att resa kollektivt med möjligheter att både samtala med andra och att koppla av när man vill vara i fred. Jag är absolut övertygad om att vi kan bryta bilberoendet och ser dessutom att så sker redan i dag. Många i de yngre generationerna tar inte ens körkort i dag, för dem är det en självklarhet att resa kollektivt. Så kommer det att bli för allt fler framöver.

 3   Vilka är de viktigaste utmaningarna under de kommande åren som du ser på saken?

– Den miljömässiga utmaningen är klimatfrågan som sannolikt kommer att sträcka sig sekler framöver i tiden. Det handlar dels om att vi drastiskt måste minska CO2-utsläppen för att bromsa klimatförändringen som redan är pågående. Dels måste vi anpassa vårt samhälle för ett förändrat klimat, att anpassa hur vi planerar och bygger städerna och att vi minskar vårt samhälles sårbarhet för klimatföränringarna.

– Till det måste vi förbereda vårt samhälle så att vi kan ta hand om de människor som i framtiden kan tvingas fly klimatförändringarna som på sina håll kanske gör det outhärdligt att leva där.

– Ytterligare en utmaningen är den tekniska utvecklingen, hur den snabbt kan föra oss bort ifrån fossilberoendet och skapa transporter som gör det möjligt att resa i framtiden också men utan att sätta klimatavtryck. Jag har stor tilltro till den tekniska utvecklingen, vi ser det både på fordonssidan med allt mer eldrift och på energisidan där solceller nu införs på allt fler ställen. Allt det här kräver dock att vi själva är beredda att ända vår livsstil.

 4   Det talas mycket om kriser när det gäller klimatet – men du kanske ser några positiva trender när det gäller hållbarhetsutvecklingen i samhället?

– Ja, först och främst när det gäller medvetenheten om det förändrade klimatet. Många människor är nu beredda att skapa förändringar i sitt sätt att leva mot en mer hållbar livsstil! Denna medvetenhet och det engagemang som jag spårar i det offentlga samtalet är en av de positiva förändringarna jag upplever. Och det är något som händer internationellt. Ett exempel på det är att flera stora städer i USA vägrar att lämna klimatavtalet trots att statens högsta ledning inte vill vara med.

– Medvetenhet, engagemang och den snabba tekniska utvecklingen är ljusglimtar i en tid som domineras av dystra rubriker. Här är det viktigt att nämna kollektivtrafiken, det kollektiva resandet ökar och det har en mycket positiv roll i den positiva utvecklingen.

 5  Slutligen, handen på hjärtat, hur ofta reser du själv kollektivt och hållbart?

– Varje dag, spårvagn, tunnelbana och buss. Och jag åker väldigt mycket tåg, även när jag reser till Blekinge försöker jag åka tåg så mycket som möjligt men ofta är flyget bästa alternativet. Senare i vår ska jag till Paris för att arbeta med en bok – och då åker jag tåg dit och hem igen.

FAKTA/Peter Örn

Arbetar som författare, ledamot i styrelser och rådgivare med inriktning på ledarskap och samhällsfrågor. Peter Örn har flera uppdrag: Ordförande för kommitten Demokrati 100 år – samling för en stark demokrati, styrelseordförande i Blekinge Tekniska Högskola samt ledamot av SIDA:s styrelse.

Peter Örn kommer ursprungligen från Karlskrona och med en lång politisk bakgrund inom Folkpartiet (i dag Liberalerna) som bland annat ordförande i ungdomsförbundet och partisekreterare i partiet. Vid mitten av 90-talet blev han chef för Svenska Röda Korset följt av chefskap för Riksteatern. 2004-2007 var Peter Örn vd för Sveriges Radio, 2008-2012 ordförande i regeringens delegation för hållbara städer och 2012-2015 ordförande för Samtrafiken.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här kan coronaviruset diagnostiseras i Sverige

Infraprojekt nominerade till arkitektpris

10 mars presenteras vinnaren bland de fyra anläggningar som nominerats till Trafikverkets arkitekturpris 2019. Samtliga nominerade förslag finns i de tre storstadsområdena och är uppförda av externa byggherrar.

Slutar som VD

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Eldrivet för fastighetsskötare

Högre krav på framtidens förare

Framtidens maskinförare måste ha både språkkunskaper, tekniska  och sociala färdigheter, tror Zeppelin Sveriges vd Torbjörn Wilson. –  Teknikutvecklingen går snabbt.

Nyhetsbrev

Eldrivna sopbilar på gång från Mercedes

Bostadsrätter i Bredäng

Maskinentreprenörerna vill ha verklighetsförankrat avtal

Högre övertidsersättning och rätt till dygnsvila på betald arbetstid finns bland de krav Byggnads lagt fram inför förhandlingarna om Entreprenadmaskinavtalet. Maskinentreprenörerna kräver å sin sida ett avtal förankrat i verkligheten och med större möjligheter till individuell lönesättning.

Han blir ny vd för Preem

Plus

Kinesiska avhopp från Interpack

Uppladdningen inför Interpack har börjat. Pressmeddelanden börjar strömma in och igår höll Messe Düsseldorf pressträff med skandinavisk branschmedia.

Epiroc i australiskt automationsprojekt

Hydroscand satsar i söder

Branschförening för repklättrare

Yrkesklättring är ett relativt nytt, men växande yrkesområde i Sverige. En nybildad branschförening ska nu bidra till att utveckla verksamheten ytterligare och skapa ett gemensamt språkrör.

Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

"Företagen har ett stort ansvar"

Swedish and Danish Life Science – are there still untapped synergies?

Lovar ingen quick-fix

Han är trött på att prata om fördomar. – Det är alltid det som diskuteras när vi pratar om människor med funktionsnedsättning. I 17 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör och målet är att beröra på djupet oavsett vem som sitter i publiken.

Plus

Samarbeta med robot utan staket

Många som tänker robotceller fokuserar fortfarande på inhägnade områden men det behöver inte vara så.

Load up laddar redan

Personliga möten nyckeln till Engcons framgång

I en värld som blir allt mer digital blir det personliga mötet allt viktigare för Engcon. Sedan 2017 har företagets 15 ”ambassadörer” haft kontakt med mer än 40 000 slutkunder världen över. Där ligger en väsentlig del av framgången, enligt företaget.

Krav på alternativ finansiering

Alternativ finansiering är den enda möjliga vägen att komma till rätta med dagens gigantiska infrastrukturskuld. Det menar Maskinentreprenörernas ordförande Magnus Persson som också efterlyser nya upphandlingsvägar.

Mångfald lönade sig för Ahlsell

Ahlsell har jobbat aktivt för en ökad mångfald och vd Claes Seldeby tror att det är rätt väg att gå även för entreprenadbranschen om det ska bli fler maskinförare.

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Oklart om klimakteriet

Projekterar för slutförvaret

Hultafors får mer på fötterna

Peab bygger i Stockholm

Dynalyzer går online 2020

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125