23948sdkhjf

Personliga möten nyckeln till Engcons framgång

I en värld som blir allt mer digital blir det personliga mötet allt viktigare för Engcon. Sedan 2017 har företagets 15 ”ambassadörer” haft kontakt med mer än 40 000 slutkunder världen över. Där ligger en väsentlig del av framgången, enligt företaget.

Våren 2017 kompletterade Engcon verksamheten med en personalgrupp som kallas ambassadörer. Målet är att varje marknad där företaget är närvarande ska ha ambassadörer som känner landet och jobbar integrerat med den lokala säljavdelningen för att fånga upp slutkundernas önskemål.

Deras uppgift är att kontakta slutkunder för att diskutera vilka maskiner de använder, vilka arbeten de utför och hur väl de känner till företagets produktsortiment. I princip handlar det om att bearbeta den aktuella marknaden med fokus på slutkunden.

Målet är dels att skapa sig en tydligare bild av slutkundernas utmaningar och vilken utrustning de behöver för att klara sina uppdrag och dels att berätta om Engcons erbjudande.

När slutkunden bestämt sig för vilken typ av utrustning han önskar från oss, kontaktar vi den återförsäljare han själv valt och ser då till att allt blir enligt vår överenskommelse fortsätter André Nordström, chef för ambassadörsprogrammet hos Engcon.

– Våra slutkunder ligger oss varmt om hjärtat och vi är övertygade om att en bra dialog med dem gör Engcon till en bättre leverantör. Vi har precis kontaktat den 20 000:e kunden sedan i år (läs 2019) och sedan starten har våra ambassadörer pratat med mer än 40 000 slutkunder, säger André Nordström.

– I en tid där allt fler tjänster och produkter blir digitala är det på sitt sätt banbrytande att ha ett antal dedikerade personer som bara jobbar med att ha direktkontakt med slutkunderna. Vi vet att det gör oss till en bättre leverantör, säger André Nordström.

Att vara grävmaskinist är ett sätt att leva. Många växer upp med en grävmaskin och börjar köra, ofta likt sin far, i väldigt tidig ålder. De flesta förare brinner för vad de gör, och vill bli bättre grävmaskinister. De letar därför ofta efter smarta verktyg och tekniker för att utveckla sin profession, säger André Nordström.

Enligt företaget är det en anledning till att de samtal som förs direkt med kunderna är ett viktigt komplement till den digitala närvaron som exemplifieras med mer än 140 000 följare i sociala medier.

Det innebär också att ambassadörsgruppen blir allt större. I december började tre nya ambassadörer; en i Sverige, en i Nederländerna och en i Storbritannien, vilket innebär att ambassadörsprogrammet nu omfattar 15 personer vars främsta uppgift är att ha en dialog med företagets slutkunder världen över.

När Leveranstidningen Entreprenad fick en pratstund med Mascha Verweij och hennes franska ambassadörer Julien Bernard och Stephane le Péculier på Intermat i Paris 2018 beskrevs rollen så här:

Uppgiften är att lyssna, vara företagets antenner ut mot marknaden och bli något av filter mellan marknad, design och teknikutveckling. Huvuduppgiften är att etablera och vårda relationer med slutkunder. I funktionen ingår att presentera Engcons koncept, produkter och lösningar för såväl nya som redan existerande slutkunder samt att följa upp alla kontakter för att bland annat förstå varför en affär lyckades eller förlorades, sade Mascha Verweij.

Läs mer om mötet med ambassadörerna här.

Enligt företaget är satsningen synnerligen lyckad med väldigt nöjda slutkunder och återförsäljare som får lättare att leverera rätt utrustning till kundernas grävmaskiner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109