23948sdkhjf

"Företagen har ett stort ansvar"

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Branschen borde göra mycket mer för att branschen ska få de maskinförare som behövs, både före, under och efter utbildningen. Det hävdar John Fransson på Frentab.

Hör vad John Fransson har att säga i klippet ovan.

Läs också: ”Era röster väger tungt”

Bålsta. Hur får vi fler att vilja bli maskinförare? John Fransson på Frentab har flera förslag på konkreta åtgärder.

– Vi i branschen måste till exempel bli mycket tydligare att visa vad yrket innebär – den minsta delen i maskinföraryrket är att köra maskin och det påverkar vår rekrytering, sade han på ett seminarium om Framtidens maskinförare som Maskinentreprenörerna och Ahlsells anordnade den 7 februari.

Tekniska färdigheter är bra men Frentab lägger också stor vikt vid att personen i fråga har ”rätt” värderingar.

– En maskinförare också är en del av ett lag, en arbetsplats och våra ledord är respekt, nytänkande, affärsmässighet, vi vill alltså se vilja och engagemang – att vilja vara del av ett lag.

Läs också: Vem vill bli maskinförare?

Den som ska anställas måste därför inte alltid vara fullärd, finns rätt förutsättningar kan fackkunskaperna fyllas på under god handledning, noterade han.

Att ta väl hand om sina nyanställda är en sak. Men hur får man fler att ens vilja ha jobbet?

John Fransson ser gärna att fler utbildningscenter skapas, även om det är dyrt att utbilda en maskinförare är investeringen väl värd sitt pris i ett samhälleligt perspektiv, förklarade han.

– Maskinföraren är central för att vi ska kunna bygga våra städer, de kommer snabbt in i yrkeslivet, de betalar skatt och de jobbar länge.

Läs också: Maskinentreprenörerna vill ha verklighetsförankrat avtal

Ska någon vilja gå utbildningarna måste dock branschen ta ett större ansvar, fortsatte han.

– Vi behöver marknadsföra branschen för ungdomarna – branschen måste ta ansvaret där, det är för svårt att lägga på skolan.

Han tror att Maskinentreprenörerna kan spela en viktig roll genom att lägga resurser på arbetsmarknadsdagar och mässor där branschen till exempel kan förklara hur en arbetsdag kan se ut.

–  Bilden som finns i dag är för snäv, vi måste visa hur brett och kul det är.

Läs också: Mångfald lönade sig för Ahlsell

–  Vi måste också ändra inställningen att det är ett ”misslyckande” att gå ett yrkesprogram.

John Fransson vill också se insatser på ett tidigt stadium – långt innan niondeklassarna ska välja gymnasieprogram.

Han lyfte också vikten av att förebygga fördomar och ändra attityderna kring mångfald och föreslår att de goda exemplen lyfts fram som förebilder.

Att erbjuda lämpliga praktikplatser under utbildningens gång är viktigt men det är också viktigt hur praktiken genomförs, noterade John Fransson.

Läs också: ME vill ha konkreta ministerklappar

– Ofta blir praktiken elevens första kontakt med branschen, varför inte ha skärmar i boden som hälsar välkommen?

Företagen ska inte se praktikanterna som extra arbetskraft, förklarade han.

– Det är inte en resurs till vår verksamhet utan en resurs som vi ska avsätta.

Kanske behövs en modell för vad som ska ingå i praktiken och det är också viktigt att inte bara utvärdera eleven utan att även utvärdera handledaren, resonerade han.

– För det krävs struktur och resurser, som vi som bransch måste ta ansvar för.

När skolan väl är slut ska de unga förarna ut i arbetslivet. Företagen måste även då ta ett stort ansvar, noterade John Fransson.

– De är inte ”färdiga” och branschen har en stor skyldighet att utveckla dem vidare – vi behöver ju maskinförare för att utveckla våra bolag, vi måste ha folk som bygger.

Läs mer från seminariet, se länkarna nedan!

 Era röster väger tungt, uppmanade Hampe Mobärg. Läs mer här!

– Utbildningen vi bedriver i ME-skolan är ju inte för att tjäna pengar – allt eventuellt överskott går tillbaka till kvalitet, noterade Jonas Torstensson. Läs mer här!

– Vi som är i branschen, entreprenörer eller leverantörer, måste engagera oss i hur det kommer att se ut om ett, fem eller tio år, sade Torbjörn Wilson. Läs mer här!

– Den rekryterande chefen måste först och främst välja kompetens, inte bara ta en kopia av sig själv, noterade han, förklarade Claes Seldeby, som vittnade om Ahlsells satsning på mångfald. Läs mer här!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

NCC bygger vid Vättern

Mobil betongstation fixar jättesluss

När Dyckerhoff Balast fick uppdraget att leverera betongen till den 500 meter långa slussen i IJmuiden föll valet på en mobil betongstation från Liebherr med kapacitet att leverera 150 kubikmeter i timmen.

Han ska förstärka Fredheim i Sverige

Se filmen från Återvinningsgalan 2020!

Nu är filmen från Återvinningsgalan här!

En god Bellmanhistoria

Tävlingsmomentet har alltid varit viktigt för Bellman-gruppen. Det kan vara en anledning till företagets tillväxt både ekonomiskt och geografiskt sedan starten 1972. Och 2019 blev inget hack i kurvan – företaget redovisar ökningar av såväl omsättning som resultat.

Vd-skifte i Hüllert Maskin

Efter 46 år i företaget lämnar nu Nils-Gunnar Burge rollen som vd i familjeföretaget Hüllert Maskin. Efterträdaren Andreas Tagesson anställdes redan för tre år sedan som operativ chef och har sedan dess haft gott om tid att växa in i sin nya roll.

Nyhetsbrev

Trafikverket vill säkra mark

– Det finns fortsatt ett stort behov av att förbättra framkomligheten genom att binda samman Norra och Södra länken.

Logistikupphandling på gång i Järfälla

488 000 byggtransporter beräknas anlända till stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden i Järfälla under åren 2019 – 2032. Därför upphandlar nu kommunen en logistiklösning som ska styra och kontrollera byggtransporterna till området.

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Dags för framtidsspaning

Rototilt + Steelwrist = sant

Krav på lättnader i kreditreglerna

Bostadsbyggandet har minskat drastiskt de två senaste åren – i Stockholms län byggs i dag mindre än hälften jämfört med 2017. Haveriet beror till stor del på regeringens skärpta kreditrestriktioner, anser Stockholms Handelskammare som nu kräver lättnader i regelverket.

Beslut: TiO2 ska klassificeras enligt kategori 2

TURBO-gruppen på Busstorget

Sveriges Bussföretags experter på turist- och beställningstrafik, TURBO-gruppen, är med på Busstorget 16-17 april på Aronsborg i Bålsta.

Rototilts strategi gick hem

Oilquick hårdsatsar i USA

Den tiltrotatorserie som lanserades i höstas efter ett nära samarbete med Engcon blir huvudnumret för Oilquick på Conexpo-Conagg i Las Vegas 10-14 mars. Företaget har vuxit kontinuerligt i Nordamerika under flera år och räknar med fortsatta framgångar.

1

Hittade framgångsrikaste kollektivtrafiken

Jamil Khan, Lunds universitet, har hittat de svenska regioner som är bäst på kollektivtrafik - 13 maj kommer han till Kollektivtrafikdagen för att berätta om hur de burit sig åt.

Swecon noterar rekordstor vinst

Det går bra för Swecon. Enligt Lantmännens vd och koncernchef Per Olof Nyman var aktivitetsnivån hög på samtliga företagets marknader, vilket bland annat resulterade i Swecons hittills bästa resultat under ett kalenderår.

Ett demensboende med extra allt

En utställning som visar upp de senaste lösningarna för demenssjukas boendemiljö – Så ser inspirationsmiljon ut på det nyinvigda Kickihemmet.

Äldre tycker till om ny teknik i vård och omsorg

Forskare undersöker nu hur äldre uppfattar användningen av ny teknik som kan ersätta vård- och omsorgspersonal i vissa moment. Till exempel uppkopplade duschrobotar och larm- och tillsynssystem.

Yrkesval med goda chanser till jobb

Opus får besikta skyliftar

Opus Bilprovning kompletterar sin besiktningsverksamhet med mobila arbetsplattformar/skyliftar och IBC-behållare/bränsletankar.

BASF styr om produktion till Europa

Plast på kartong ett minne blott?

Stora Enso lanserar nya kartongkvaliteter med barriärer för att ersätta plast i livsmedelsförpackningar.

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143