23948sdkhjf

Högre krav på framtidens förare

Framtidens maskinförare måste ha både språkkunskaper, tekniska  och sociala färdigheter, tror Zeppelin Sveriges vd Torbjörn Wilson. –  Teknikutvecklingen går snabbt.

Hör vad Torbjörn Wilson har att säga i klippet ovan.

Läs också: 27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Bålsta. För att utbilda framtidens maskinförare krävs moderna maskiner och utrustning.

ME-skolan löser detta genom ett samarbete med Caterpillars svenska leverantör Zeppelin Sverige och företagets vd Torbjörn Wilson förklarade på seminariet Framtidens maskinförare, som arrangerades av Maskinentreprenörerna och Ahlsells den 7 februari, att det var självklart att gå med som partner.

–Vi är naturligtvis ett kommersiellt företag och ser förstås ett värde att komma närmare ME:s 4 000 medlemmar, förklarade han.

En annan tungt vägande anledning är att dra sitt strå till stacken när det gäller att få fler att välja maskinföraryrket, tillade han.

Läs också: Zeppelin får ansvaret för Cat i Sverige

– Vi har samma utmaning med våra mekaniker. Vi som är i branschen, entreprenörer eller leverantörer, måste engagera oss i hur det kommer att se ut om ett, fem eller tio år.

Även om teknikutvecklingen nu går i riktning mot automation kommer det dock att behövas maskinförare – eller kanske maskinoperatörer –  även i framtiden, förklarade han.

– Visionen är att gula maskiner på en sajt går av sig själva och visst, det kommer att hända men inte så fort som alla tror. Alla hjälpmedel på vägen till autonomi kommer dessutom att ställa nya krav på våra maskinoperatörer.

Redan i dag är de tekniska kraven höga, konstaterade han.

Läs också: Zeppelin tar över Cat-agenturen

– Det sitter minst två skärmar i en maskin i dag, teknikutvecklingen går snabbt.

Torbjörn Wilson konstaterar dock att andelen som använder de nya fiffiga funktionerna ibland är väldigt låg.

–  Jag tror det är ett generellt problem i alla branscher, vi får inte ut tekniken till användarna, det måste vi jobba mer med.

För att locka fler till yrket måste dess status höjas, den felaktiga bilden av yrket som ”tungt” och ”skitigt” måste förändras, förklarade Torbjörn Wilson.

De tekniska landvinningarna innebär dessutom att framtidens förare måste kunna hantera både maskiner och system  – kanske faller en hel sajt på deras ansvar.

Det innebär att klassiskt teoretiska ämnen som svenska, engelska och matematik blir allt viktigare  – även för maskinförare, noterade Torbjörn Wilson.

– Kärnämnena är viktiga, teknikutvecklingen kommer att slå igenom snabbt.

– Ska vi få företagen att fungera måste vi också få med den sociala biten, den ramlar ner på resultatet i slutändan.

–  Mer komplexa sammanhang och miljöer ökar kraven på att kunna prata. Ska vi göra något enkelt räcker det med rudimentära språkkunskaper, ska vi göra något komplext ihop krävs mer, och i framtiden blir det allt mer komplext, konstaterade Torbjörn Wilson.

Läs mer från seminariet, se länkarna nedan!

 Era röster väger tungt, uppmanade Hampe Mobärg. Läs mer här!

– Utbildningen vi bedriver i ME-skolan är ju inte för att tjäna pengar – allt eventuellt överskott går tillbaka till kvalitet, noterade Jonas Torstensson. Läs mer här!

– Den rekryterande chefen måste först och främst välja kompetens, inte bara ta en kopia av sig själv, noterade han, förklarade Claes Seldeby, som vittnade om Ahlsells satsning på mångfald. Läs mer här!

– Den minsta delen i maskinföraryrket är att köra maskin och det påverkar vår rekrytering, sade John Fransson. Läs mer här!

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

2.234