23948sdkhjf

Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Dynapac tror mycket på el när dieselmotorerna ska fasas ut. Företaget vill dock inte krångla till det i onödan – mycket kan vinnas bara genom att effektivisera befintlig teknik.

Karlskrona. Dynapacs huvudkontor i Karlskrona är centrum för företagets utvecklingsarbete och under de senaste decennierna har ingenjörerna fått lägga stort fokus på att få maskinerna att klara de allt hårdare utsläppskraven.

Läs också: Sporrande konkurrens för Dynapac

Fredrik Åkesson, produktansvarig för vältar, konstaterar att nya typer av lösningar väntar runt hörnet.

– Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna.

– Det blir helt klart ett paradigmskifte men det kommer inte ske över en natt, säger Jens Wickholm, ansvarig för försäljning och service i Skandinavien.

Dynapacs vd Catharina Kindberg lyfter fram el som kanske det mest intressanta alternativet.

Läs också: ”Vi ska vara nära verkligheten”

– Eldrift tror vi på, även om det kan bli ganska branta ”trappsteg”. Mycket beror på hur infrastrukturen för att ladda byggs upp, men vi har inte för avsikt att vara sist, säger hon.

Redan 2010 hade Dynapac en eldriven prototyp, den levde dock inte länge.

– Marknaden var inte mogen och det var svårt att komma vidare, det var tungt där och då, nu har vi helt andra förutsättningar, säger Catharina Kindberg.

Frågan ligger och sprattlar på Dynapacs bord. Det gör dock inte den om autonoma vältar.

Läs också: Nytändning för Dynapac

– Det är inte tekniskt svårt, men det finns så mycket annat som måste redas ut – inte minst ansvarsfrågan, standarder och olika lagkrav, säger Fredrik Åkesson.

– Vi är inte jätteintresserade av att ta den smällen, där vill vi inte gå i bräschen, det finns helt enkelt inte samma incitament, säger Catharina Kindberg.

Gas är ett annat alternativ, Fredrik Åkesson är dock tveksam till det.

– Ska man sträva efter fossilfritt finns ingen anledning att använda naturgas, biogas är i så fall det enda alternativet. Där är dock tillgången begränsad i nuläget.

Läs också: Dynapac till Göteborg

Han noterar att det ibland kan räcka nog så långt att ta hand om det man redan har.

– Gör man det bästa av den energi som man verkligen förbrukar är mycket vunnet.

Han lyfter också vikten av att inte krångla till det. En del hybridlösningar kan se bra ut, men tar stor plats och tar sin energi/laddning från dieselmotorn ändå.

– Då blir ju effektiviseringsvinsten och bränslebesparingen mindre, säger Fredrik Åkesson.

Läs också: Lagom är bäst – så hittar Dynapac den naturliga frekvensen

Det är en anledning till att företaget valde bort hydraulhybrider och komplicerade och servicekrävande avgasreningssystem i sitt arbete för att minska utsläppen, förklarar han.

– Vi vill använda det vi har, förenkla och förbättra.

Ett exempel på det är att man minskat vikten på och format om excentervikterna – stålklumpen som skapar amplituden i vältarna. Läs mer om det här.

Fredrik Åkesson ser också stora vinster i att vidareutveckla befintliga system och koppla ihop dem.

– Kan vi till exempel knyta ihop packningskontrollen med övriga system kan vi få ute mer av den energi vi använder, man slipper onödiga överfarter.

Dynapac ska ha gjort just detta med nya systemet Seismic, läs mer om det här.

Jens Wickholm noterar att åtgärder av det här slaget kan höja både kvaliteten och effektiviteten, men också gynna ergonomi och säkerhet.

– Att packa rätt från början, på rätt ställen, på rätt sätt och så att man till exempel kan följa en kant, ger stor effekt.

Stefan Carlsson, säljare på Dynapac, lyfter fram att till synes små förändringar kan få stor effekt, han noterar till exempel att företaget sedan 2012 valt att placera motorn tvärställd längst bak i alla sina jordpackningsvältar.

– Då får man ner tyngdpunkten, maskinen blir mer stabil och otroligt servicevänlig, säger han.

Han noterar också att valsen är 38 millimeter tjock.

– Valsen är en av få slitdelar, och vår är betydligt tjockare än konkurrenternas.

Mer om:Dynapac
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Entreprenör klar för norrländska asfaltjobb

NCC bygger vid Vättern

Mobil betongstation fixar jättesluss

När Dyckerhoff Balast fick uppdraget att leverera betongen till den 500 meter långa slussen i IJmuiden föll valet på en mobil betongstation från Liebherr med kapacitet att leverera 150 kubikmeter i timmen.

Han ska förstärka Fredheim i Sverige

Se filmen från Återvinningsgalan 2020!

Nu är filmen från Återvinningsgalan här!

En god Bellmanhistoria

Tävlingsmomentet har alltid varit viktigt för Bellman-gruppen. Det kan vara en anledning till företagets tillväxt både ekonomiskt och geografiskt sedan starten 1972. Och 2019 blev inget hack i kurvan – företaget redovisar ökningar av såväl omsättning som resultat.

Nyhetsbrev

Vd-skifte i Hüllert Maskin

Efter 46 år i företaget lämnar nu Nils-Gunnar Burge rollen som vd i familjeföretaget Hüllert Maskin. Efterträdaren Andreas Tagesson anställdes redan för tre år sedan som operativ chef och har sedan dess haft gott om tid att växa in i sin nya roll.

Trafikverket vill säkra mark

– Det finns fortsatt ett stort behov av att förbättra framkomligheten genom att binda samman Norra och Södra länken.

Logistikupphandling på gång i Järfälla

488 000 byggtransporter beräknas anlända till stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden i Järfälla under åren 2019 – 2032. Därför upphandlar nu kommunen en logistiklösning som ska styra och kontrollera byggtransporterna till området.

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Dags för framtidsspaning

Rototilt + Steelwrist = sant

Krav på lättnader i kreditreglerna

Bostadsbyggandet har minskat drastiskt de två senaste åren – i Stockholms län byggs i dag mindre än hälften jämfört med 2017. Haveriet beror till stor del på regeringens skärpta kreditrestriktioner, anser Stockholms Handelskammare som nu kräver lättnader i regelverket.

Beslut: TiO2 ska klassificeras enligt kategori 2

TURBO-gruppen på Busstorget

Sveriges Bussföretags experter på turist- och beställningstrafik, TURBO-gruppen, är med på Busstorget 16-17 april på Aronsborg i Bålsta.

Rototilts strategi gick hem

Oilquick hårdsatsar i USA

Den tiltrotatorserie som lanserades i höstas efter ett nära samarbete med Engcon blir huvudnumret för Oilquick på Conexpo-Conagg i Las Vegas 10-14 mars. Företaget har vuxit kontinuerligt i Nordamerika under flera år och räknar med fortsatta framgångar.

1

Hittade framgångsrikaste kollektivtrafiken

Jamil Khan, Lunds universitet, har hittat de svenska regioner som är bäst på kollektivtrafik - 13 maj kommer han till Kollektivtrafikdagen för att berätta om hur de burit sig åt.

Swecon noterar rekordstor vinst

Det går bra för Swecon. Enligt Lantmännens vd och koncernchef Per Olof Nyman var aktivitetsnivån hög på samtliga företagets marknader, vilket bland annat resulterade i Swecons hittills bästa resultat under ett kalenderår.

Ett demensboende med extra allt

En utställning som visar upp de senaste lösningarna för demenssjukas boendemiljö – Så ser inspirationsmiljon ut på det nyinvigda Kickihemmet.

Äldre tycker till om ny teknik i vård och omsorg

Forskare undersöker nu hur äldre uppfattar användningen av ny teknik som kan ersätta vård- och omsorgspersonal i vissa moment. Till exempel uppkopplade duschrobotar och larm- och tillsynssystem.

Yrkesval med goda chanser till jobb

Opus får besikta skyliftar

Opus Bilprovning kompletterar sin besiktningsverksamhet med mobila arbetsplattformar/skyliftar och IBC-behållare/bränsletankar.

BASF styr om produktion till Europa

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094