23948sdkhjf

Volvos hybridgrävare färdig för marknaden

Upp till 20 procent högre bränsleeffektivitet och 17 procent lägre koldioxidutsläpp utlovas med Volvo CE:s senaste tillskott bland bandgrävarna. Besökarna på förra årets Bauma fick en förhandstitt. Nu är det dags för en bredare publik att lära känna EC300E Hybrid.

På förra årets Bauma visade Volvo att företaget tagit ett rejält kliv in i den fossilfria världen genom att presentera de första elektriska kompaktmaskinerna, men också en blivande 30-tonsgrävare i hybridversion.

Efter krävande fälttester är det nu dags att att lätta än mer på förlåten för bandgrävaren EC300E Hybrid. Maskinen tar tillvara den energi som skapas när bommen sänks för att ladda 20-liters energilagrande hydraulackumulatorer som skickar energin vidare för att i det avslutande stadiet hjälpa till med att driva motorn. Tekniken påminner i mångt och mycket om den lösning Caterpillar visade på en 37-tonsgrävare på Bauma 2013.

Hybridkonstruktionen beskrivs som enkel och okomplicerad, vilket ska resultera i en stryktålig och tillförlitlig lösning. Samtidigt betonas att de modifieringar som behövs av hårdvaran är förhållandevis enkla att utföra och bara består av några tilläggskomponenter som är lätta att underhålla.

Enligt tillverkaren är styrförmåga och prestanda dessutom identiska med den fossildrivna systermaskinen, samtidigt som maskinen ska klara arbete i ECO-läge även då hybridläget används.

Den valda lösningen minskar motorbelastningen och utlovas ge upp till 20 procent högre bränsleeffektivitet respektive upp till 17 procent mindre koldioxidutsläpp – och detta helt utan prestandaförluster.

Med utgångspunkt från bland annat fälttesterna lovar tillverkaren att maskinen vid användning i gräv- och tippapplikationer (särskild sådana med svängning inom 90 grader) betalar sig själv på knappt två år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111