23948sdkhjf

Sluten cirkel på PACK@lunch

Årets första, och fullpackade, PACK@lunch på Kapitel 8 i Stockholm gick i cirkelns tecken. Temat för dagen var "Framtidens smarta förpackningar i en cirkulär ekonomi".

Som värd för lunchen fredagen den 17 januari stod Svenska Retursystem och som vanligt modererades diskussionen av Per-Stefan Gersbro.

En av dem som talade under dagen var Jakob Fellsman, Business Manager, Svenska Retursystem, som närmare beskrev deras arbete med cirkulära flöden.

– Hela konceptet med Svenska Retursystem handlar om cirkularitet men jag vet inte om det ens var ett ord när det startade i slutet av 90-talet. Det är vår viktigaste komponent, att få till bra flöden, sen kan man i princip använda vilka material som helst, säger han.

Fast materialet som SRS använder sig av i sina system just nu är en framgång. Förutom att systemet är helt cirkulärt är själva lådorna i sig cirkulära då de, när de inte kan repareras längre, smälts ner för att bli nya lådor igen. Men systemet bidrar även till förbättrad hållbarhet på andra sätt.

– I dagligvaruhandeln har man kommit otroligt långt. Ända sedan det började har det nu blivit en standard och det har blivit en bidragande orsak till minskat matsvinn, produkterna skyddas otroligt väl.

Med på PACK@lunch var även Lisa Wahlström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Coca-Cola European Partners, som bland annat talade om Coca-Colas ambitiösa mål om hundra procent återvinningsbart material år 2030, där Sverige blir den första marknaden att byta redan nu i år.

– Vi lovar att 2023 ska vi ha femtio procent återvunnet material i Europa. Det kräver att vi investerar och bygger återvinningssystem där det inte finns några, samt att vi köper in materialet vilket i sin tur leder till att sporra producenter och utvecklare av återvinningsbart material, säger hon.

Liknande satsningar har nu även lanserats av stora aktörer som Nestlé och enligt Lisa Wahlström krävs det omfattande samarbeten med både små och stora aktörer för att lyckas nå en godkänd grad av cirkularitet.

– Vi har bland annat minskat vikten på våra flaskor och våra korkar samt tagit fram en flaska tillverkad på 25 procent havsplast. Men inget av de här projekten är möjliga utan samverkan som till exempel det med Returpack, Einride eller Svenska Returssystem.

Nämnda Einride var även de med på PACK@lunch i form av medgrundare och marknadsdirektör Linnéa Kornehed. Enligt henne är Einrides eldrivna och automatiserade lastbilar precis rätt i tiden då tre trender nu konvergerar; digitalisering, eldrivet och automatisering.

Einrides lastbil är först i världen att köra en automatiserad transport på allmän väg, om än så länge bara i 300 meter i 5 kilometer i timmen. Men även om den automatiserade tekniken bakom Einride är imponerande menar Linnéa Kornehed att det finns andra områden inom logistiken som redan nu går att åtgärda med hjälp av digitalisering.

– Idag är den genomsnittliga fyllnadsgraden för lastbilar runt 20 procent, vilket är bedrövligt. När vi har tittat på våra kunder har vi sett att det med ganska enkla medel går att ändra på rutterna för att öka den, säger hon.

Men kanske viktigare än så menar Linnéa Kornehed är att hela transportbranschens struktur måste förändras.

– Lastbilsbranschen är dyr och inte särskilt effektiv idag. Affärsstrukturen har knappt förändrats på 100 år. Vi har blivit lite smartare men logiken är densamma som när vi körde med häst och vagn. Den största flaskhalsen är affärsstrukturen där lastbilar säljs till lastbilschaufförer som inte har samma incitament för att få till effektiva flöden då de är mer fokuserade på att vinna upphandlingar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142