23948sdkhjf

Första penseldraget taget i 13-årigt ommålningsprojekt

Tidigare i dag drog Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattform som är en förutsättning för att Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk ska vara täckt med ny målarfärg år 2032.

I år blir det 20 år sedan Öresundsförbindelsen öppnade för trafik. Inte minst den cirka åtta kilometer långa brodelen har med åren blivit rejält anfrätt av väder, vind och korrosion. I synnerhet behöver Öresundsbrons karaktäristiska, zick-zack-formade stålfackverk som omger tågdäcket och omfattar närmare 300 000 kvadratmeter ett nytt ytskikt för att fylla sin funktion framöver.

Under de första två åren – med option på ytterligare två år – kommer arbetet att utföras av Hamburgbaserade Muehlhan som inleder tvätt- och målningsarbetet i stor skala så snart vädret tillåter. Arbetet kommer att ske från tre specialdesignade plattformar som ska säkerställa en kostnadseffektiv och säker målning utan inverkan på järnvägs- eller motorvägstrafiken. Den första av tre plattformar tillverkades i somras.

– Senast bron målades gjordes det inomhus och på land, innan den placerades ute i sundet. Nu ska det målas under helt andra omständigheter i närheten av järnvägens kontaktledning, tåg som passerar i höga hastigheter och hårt väder på hög höjd ovan havet. Därför behövs dessa plattformar, säger Johan Nord, projektledare på Øresundsbron.

En del mindre monteringsarbete återstår och ett väderskydd ska monteras innan allt är helt färdigt, men för oss är det redan tydligt att plattformen fyller sitt behov på ett säkert och smidigt sätt.

En anledning till att Muehlhan tog hem upphandlingen av de första årens målningsarbete var att företaget i anbudet presenterade en vattenbaserad färg. I havsmiljö är vattenbaserad färg inte lika vanlig som epoxifärger, en typ som exempelvis användes när fackverket målades första gången. Det finns dock referensobjekt där vattenbaserad färg fungerar väl – bland dem Storestrømsbron och Limfjordsbron.

– Valet av färg är mycket viktigt, inte minst ur ett miljöperspektiv. Men det måste samtidigt vara en färg som sitter ordentligt och ger ett bra skydd under lång tid, säger Bengt Hergart.

Därför har så kallade "pull off-tester" gjorts på bron under det senaste halvåret för att mäta vidhäftningen.

– Testresultaten av den vattenbaserade färgen visar två-tre gånger så hög vidhäftning som konsortiets ställda krav. Vi känner oss därför säkra på att vi väljer en färg som håller bra och länge, och som tar bättre hänsyn till miljön och det naturskyddade område som vi målar i närheten av, säger Bengt Hergart, som då har den konstgjorda ön Peberholm i åtanke.

Målningen kommer att genomföras med såväl pensel som sprutmålning från de flyttbara plattformarna, specialdesignade för Öresundsbron. De kommer att hänga från sidan av bron för att målningsarbetet ska kunna genomföras säkert och smidigt.

Tidsåtgången är inte helt lätt att beräkna eftersom den bland annat kan påverkas av vädrets makter. Kalkylen är dock att ommålningen på södra sidan, där arbetet inleds, ska vara avslutad 2023. Norra sidan kommer att målas 2024-2028 medan målningen av undersidan inleds 2028. Därtill kommer en del förväntade reparationsmålningar parallellt med övrigt arbete. Hela ommålningen beräknas vara avslutad år 2032.

Konsortiets bedömning är att ommålningens påverkan på motor- och järnvägstrafik blir minimal. Förhoppningen är att varken bil- eller tågkunder ska märka av det.

13 års måleriarbete är inget för tunna plånböcker, men löftet är att vare sig Øresundsbrons finanser eller prissättning ska påverkas. Helt enkelt för att kostnaderna finns med från början i verksamhetens underhålls- och investeringsbudget och därmed i princip redan är finansierade.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

2.049