23948sdkhjf

Första penseldraget taget i 13-årigt ommålningsprojekt

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Tidigare i dag drog Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattform som är en förutsättning för att Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk ska vara täckt med ny målarfärg år 2032.

I år blir det 20 år sedan Öresundsförbindelsen öppnade för trafik. Inte minst den cirka åtta kilometer långa brodelen har med åren blivit rejält anfrätt av väder, vind och korrosion. I synnerhet behöver Öresundsbrons karaktäristiska, zick-zack-formade stålfackverk som omger tågdäcket och omfattar närmare 300 000 kvadratmeter ett nytt ytskikt för att fylla sin funktion framöver.

Under de första två åren – med option på ytterligare två år – kommer arbetet att utföras av Hamburgbaserade Muehlhan som inleder tvätt- och målningsarbetet i stor skala så snart vädret tillåter. Arbetet kommer att ske från tre specialdesignade plattformar som ska säkerställa en kostnadseffektiv och säker målning utan inverkan på järnvägs- eller motorvägstrafiken. Den första av tre plattformar tillverkades i somras.

– Senast bron målades gjordes det inomhus och på land, innan den placerades ute i sundet. Nu ska det målas under helt andra omständigheter i närheten av järnvägens kontaktledning, tåg som passerar i höga hastigheter och hårt väder på hög höjd ovan havet. Därför behövs dessa plattformar, säger Johan Nord, projektledare på Øresundsbron.

En del mindre monteringsarbete återstår och ett väderskydd ska monteras innan allt är helt färdigt, men för oss är det redan tydligt att plattformen fyller sitt behov på ett säkert och smidigt sätt.

En anledning till att Muehlhan tog hem upphandlingen av de första årens målningsarbete var att företaget i anbudet presenterade en vattenbaserad färg. I havsmiljö är vattenbaserad färg inte lika vanlig som epoxifärger, en typ som exempelvis användes när fackverket målades första gången. Det finns dock referensobjekt där vattenbaserad färg fungerar väl – bland dem Storestrømsbron och Limfjordsbron.

– Valet av färg är mycket viktigt, inte minst ur ett miljöperspektiv. Men det måste samtidigt vara en färg som sitter ordentligt och ger ett bra skydd under lång tid, säger Bengt Hergart.

Därför har så kallade "pull off-tester" gjorts på bron under det senaste halvåret för att mäta vidhäftningen.

– Testresultaten av den vattenbaserade färgen visar två-tre gånger så hög vidhäftning som konsortiets ställda krav. Vi känner oss därför säkra på att vi väljer en färg som håller bra och länge, och som tar bättre hänsyn till miljön och det naturskyddade område som vi målar i närheten av, säger Bengt Hergart, som då har den konstgjorda ön Peberholm i åtanke.

Målningen kommer att genomföras med såväl pensel som sprutmålning från de flyttbara plattformarna, specialdesignade för Öresundsbron. De kommer att hänga från sidan av bron för att målningsarbetet ska kunna genomföras säkert och smidigt.

Tidsåtgången är inte helt lätt att beräkna eftersom den bland annat kan påverkas av vädrets makter. Kalkylen är dock att ommålningen på södra sidan, där arbetet inleds, ska vara avslutad 2023. Norra sidan kommer att målas 2024-2028 medan målningen av undersidan inleds 2028. Därtill kommer en del förväntade reparationsmålningar parallellt med övrigt arbete. Hela ommålningen beräknas vara avslutad år 2032.

Konsortiets bedömning är att ommålningens påverkan på motor- och järnvägstrafik blir minimal. Förhoppningen är att varken bil- eller tågkunder ska märka av det.

13 års måleriarbete är inget för tunna plånböcker, men löftet är att vare sig Øresundsbrons finanser eller prissättning ska påverkas. Helt enkelt för att kostnaderna finns med från början i verksamhetens underhålls- och investeringsbudget och därmed i princip redan är finansierade.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han ska förstärka Fredheim i Sverige

Se filmen från Återvinningsgalan 2020!

Nu är filmen från Återvinningsgalan här!

En god Bellmanhistoria

Tävlingsmomentet har alltid varit viktigt för Bellman-gruppen. Det kan vara en anledning till företagets tillväxt både ekonomiskt och geografiskt sedan starten 1972. Och 2019 blev inget hack i kurvan – företaget redovisar ökningar av såväl omsättning som resultat.

Vd-skifte i Hüllert Maskin

Efter 46 år i företaget lämnar nu Nils-Gunnar Burge rollen som vd i familjeföretaget Hüllert Maskin. Efterträdaren Andreas Tagesson anställdes redan för tre år sedan som operativ chef och har sedan dess haft gott om tid att växa in i sin nya roll.

Trafikverket vill säkra mark

– Det finns fortsatt ett stort behov av att förbättra framkomligheten genom att binda samman Norra och Södra länken.

Logistikupphandling på gång i Järfälla

488 000 byggtransporter beräknas anlända till stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden i Järfälla under åren 2019 – 2032. Därför upphandlar nu kommunen en logistiklösning som ska styra och kontrollera byggtransporterna till området.

Nyhetsbrev

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Dags för framtidsspaning

Rototilt + Steelwrist = sant

Krav på lättnader i kreditreglerna

Bostadsbyggandet har minskat drastiskt de två senaste åren – i Stockholms län byggs i dag mindre än hälften jämfört med 2017. Haveriet beror till stor del på regeringens skärpta kreditrestriktioner, anser Stockholms Handelskammare som nu kräver lättnader i regelverket.

Beslut: TiO2 ska klassificeras enligt kategori 2

TURBO-gruppen på Busstorget

Sveriges Bussföretags experter på turist- och beställningstrafik, TURBO-gruppen, är med på Busstorget 16-17 april på Aronsborg i Bålsta.

Rototilts strategi gick hem

Oilquick hårdsatsar i USA

Den tiltrotatorserie som lanserades i höstas efter ett nära samarbete med Engcon blir huvudnumret för Oilquick på Conexpo-Conagg i Las Vegas 10-14 mars. Företaget har vuxit kontinuerligt i Nordamerika under flera år och räknar med fortsatta framgångar.

1

Hittade framgångsrikaste kollektivtrafiken

Jamil Khan, Lunds universitet, har hittat de svenska regioner som är bäst på kollektivtrafik - 13 maj kommer han till Kollektivtrafikdagen för att berätta om hur de burit sig åt.

Swecon noterar rekordstor vinst

Det går bra för Swecon. Enligt Lantmännens vd och koncernchef Per Olof Nyman var aktivitetsnivån hög på samtliga företagets marknader, vilket bland annat resulterade i Swecons hittills bästa resultat under ett kalenderår.

Ett demensboende med extra allt

En utställning som visar upp de senaste lösningarna för demenssjukas boendemiljö – Så ser inspirationsmiljon ut på det nyinvigda Kickihemmet.

Äldre tycker till om ny teknik i vård och omsorg

Forskare undersöker nu hur äldre uppfattar användningen av ny teknik som kan ersätta vård- och omsorgspersonal i vissa moment. Till exempel uppkopplade duschrobotar och larm- och tillsynssystem.

Yrkesval med goda chanser till jobb

Opus får besikta skyliftar

Opus Bilprovning kompletterar sin besiktningsverksamhet med mobila arbetsplattformar/skyliftar och IBC-behållare/bränsletankar.

BASF styr om produktion till Europa

Plast på kartong ett minne blott?

Stora Enso lanserar nya kartongkvaliteter med barriärer för att ersätta plast i livsmedelsförpackningar.

KraussMaffei skär ner i Tyskland

Sporrande konkurrens för Dynapac

Dynapac och Bomag har sedan 2017 samma ägare. De ska dock fortsätta strida om kunderna precis som förr, även om vissa samarbeten kan bli aktuella.

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094